بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۱۱۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱
به گفته مقام‌های پنتاگون و ناتو، مذاکرات افغانستان و ناتو در مورد توافقنامه "موقعیت نیروهای ناتو" رسما آغاز شده است و طبق آن تکلیف حضور غیر رزمی نیروهای ناتو در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ روشن می‌شود.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایسنا،‌ موریتس یوخمز، نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان و رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان روز شنبه اولین دور مذاکرات را درباره این موافقتنامه آغاز کردند.

ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در گفتگو با شبکه بی‌بی‌سی گفت که دولت افغانستان قبلا علاقمندی خود را به منظور حضور ناتو در افغانستان بعد از ۲۰۱۴ اعلام کرده بود.

فیضی همچنین گفت که بحث روی مفاد این معاهده را دولت افغانستان در روزهای آینده در شورای امنیت این کشور آغاز خواهد کرد.

گفته می‌شود موافقتنامه "موقعیت نیروهای ناتو" مشابهت‌های زیادی با موافقتنامه امنیتی دوجانبه افغانستان با آمریکا دارد. ولی آنچه متفاوت است، نقش نیروهای ناتو بعد از ۲۰۱۴ است.

در چارچوب این موافقتنامه، ناتو به آموزش، مشاوره و همکاری به نیروهای افغان ادامه خواهد داد، ولی ماموریت رزمی نخواهد داشت.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در پایگاه اجتماعی توییتر از آغاز مذاکرات افغانستان و ناتو استقبال کرد. با این حال وی گفت که این معاهده تا زمان امضای توافقنامه امنیتی دوجانبه، امضا یا تایید نخواهد شد.

سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید صحبت‌های ابتدایی در مورد این موافقتنامه در ماه‌های گذشته صورت گرفته بود اما روز شنبه اولین پیش‌نویس رسمی این موافقتنامه به دست دولت افغانستان رسید.

پیشتر گزارش شده بود که ناتو برای آغاز گفت‌و‌گوها روی موافقتنامه وضعیت نیروهای ناتو، منتظر امضای موافقتنامه امنیتی دوجانبه میان آمریکا و افغانستان از سوی حامد کرزای، رئیس جمهوری این کشور است.

ماه گذشته جرگه مشورتی که کرزای به منظور بررسی مفاد موافقتنامه امنیتی دوجانبه با آمریکا فراخوانده بود، موافقتنامه را تایید کرد و از کرزای خواست که این موافقتنامه را امضا کند.

رئیس جمهوری افغانستان امضای موافقتنامه دوجانبه امنیتی با آمریکا را مشروط به آغاز مذاکرات صلح با طالبان و برقراری صلح در افغانستان کرده است.

شمار زیادی از کشورهای عضو ناتو اعلام کرده‌اند اگر موافقتنامه امنیتی میان آمریکا و افغانستان امضا نشود و آمریکا از افغانستان برود، آن‌ها هم از افغانستان خارج خواهند شد. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها