بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۱۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
روحانی در جلسه با فعالان اقتصادی:
رئیس‌جمهور گفت: اینکه شایع شده در تهران یا برخی از شهرها، بعضی از فرشگاه‌ها و مشاغل در قرنطینه قرار می‌گیرند اصلاً وجود ندارد .
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز در جلسه ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی، گفت: ما باید پروتکل‌هایی را در موضوع کرونا از نظر بهداشتی مورد توجه داشته باشیم اما فعالیت‌های اقتصادی باید عادی باشد و نگذاریم در این زمینه مشکلی ایجاد شود. البته در برخی کسب و کارها به طور طبیعی این شرایط، مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده و ما در این جلسه به دنبال این بودیم که بتوانیم به آنهایی که دچار مشکل شدند کمک کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما اصلاً چیزی به نام قرنطینه نداریم، تصریح کرد: اینکه شایع شده در تهران یا برخی از شهرها، بعضی فرشگاه‌ها و مشاغل در قرنطینه قرار می‌گیرند اصلاً وجود ندارد و نه امروز قرنطینه است نه در ایام عید نوروز و نه قبل و بعد از آن. همه در کسب و کار و فعالیت خود آزاد هستند و خدمات دولت هم به طور معمول به مردم خواهد رسید.

ستاد ملی مقابله با کرونا درباره هرگونه محدودیت تصمیم گیری می‌کند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که فعالیت‌های اقتصادی و خدمات دولت حتی الامکان به گونه‌ای باشد که مردم بیشتر در خانه بمانند و در جایی اجتماع نکنند یا اگر اقدامی انجام می‌گیرد در چارچوب یک پروتکل بهداشتی باشد، اظهار داشت: نسبت به اینکه کاری، روزی تعطیل شود و کسب خاصی مورد محدودیت قرار گیرد مرجع آن فقط ستاد ملی مبارزه با کرونا است و استان‌ها و استانداران به هیچ عنوان در این زمینه حق تصمیم گیری ندارند؛ هر گونه محدودیتی بخواهد ایجاد شود صرفاً در تهران و در ستاد ملی تصمیم گیری می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه نکته مهم دیگر جلسه این بود که مردم مطمئن باشند کالای مورد نیاز آنها حتماً تامین خواهد شد، افزود: در مورد کالاهای مربوط به مسائل بهداشتی و درمانی و کالاهای مصرفی، ذخایر ما به اندازه کافی وجود دارد و هم خریدهای لازم انجام گرفته و هم بنادر ما پُر از کالا است.

وی گفت: هر موردی هم که نیاز به ثبت سفارش و خرید باشد، بانک مرکزی ارز مورد نیاز آن را تامین خواهد کرد.

رئیس جمهور افزود: با کشورهای همسایه برای رفت و آمد افراد و مخصوصاً نقل و انتقال کالاها در مرزها که در چارچوب پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی است اقداماتی انجام شده و وزارت خارجه ما هم در این زمینه فعال است.

روحانی تصریح کرد: در جلسه امروز تصمیمی در خصوص کسب و کارهایی که در این ایام بیشتر تحت فشار قرار گرفتند و یا تعطیل شدند و یا فعالیت آنها عملاً خیلی زیاد نیست و دچار مشکل هستند تصمیم گرفته شد از این رو حمایت از آنها ضروری بود.

وی افزود: در بخش مالیات و پرداخت مالیات تصمیم گیری شد که مهلت ۳ ماهه به افراد داده شود و این مقررات مالیات را شاید فردا اعلام کنیم زیرا برخی موارد را فردا باید در ستادملی بررسی کنیم. امهال سه ماه و اقدام در این زمینه حتماً انجام خواهد شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: در خصوص موارد بهداشتی و درمانی هر کمکی بخش خصوصی بتواند انجام دهد و لوازم مورد نیاز را تامین کند همه جزء هزینه‌هایی خواهد بود که از نظر مالیات قابل قبول خواهد بود و در واقع مشمول مالیات نمی‌شود و در پرداخت‌هایی قرار می‌گیرد که جزء مالیات محسوب می‌شود و مورد تاکید است که این نکات مفصل برای مردم توضیح داده شود.

روحانی خاطرنشان کرد: اقساطی که مردم باید به بانک‌ها پرداخت کنند نیز برای ۳ ماه امهال می‌شود و ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت را می‌توانند به تاخیر بیاندازند.

رفع محدودیت‌های بانکی برای چک‌های برگشتی

وی اضافه کرد: نسبت به چک‌هایی که برگشت می‌خورد هم افراد بدهکار به لحاظ حقوقی باید بدهی را پرداخت کنند از این رو تصمیمی اتخاذ نکردیم اما محدودیت‌های بانکی این افراد در این جلسه مورد توجه قرار گرفت. اگر چک کسی برگشت می‌خورد بانک‌ها محدودیت‌هایی را برای استفاده از خدمات بانکی برایشان ایجاد می کرند که به طور کلی برای این سه ماه این محدودیت‌ها را برای همه کسب و کارها برداشتیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه حمایتی که گفتم مشمول ده رسته شغلی بود که در این ایام دچار مشکل شدند، افزود: اما در بحث چک موضوع برای همه است و آنهایی که در این ایام چکشان دچار مشکل شود خدمات بانکی شان متوقف نخواهد شد.

روحانی در خصوص حق بیمه سهم کارفرما هم گفت: این حق در این سه ماه –اسفند، اردیبهشت و فروردین- به تاخیر می‌افتد و ملزم به پرداخت آن نیستند؛ این حق بیمه را نیز ملزم نیستند که در ماه بعد به صورت یکجا پرداخت کنند بلکه به تدریج و تا پایان سال آن را پرداخت خواهند کرد، اقداماتی که در این زمینه باید انجام شود و اطلاع رسانی‌های لازم از سوی وزارت رفاه صورت می‌گیرد.

۴ بسته حمایتی دولت برای خانوارهای کم درآمد پرداخت می‌شود

وی افزود: قبلاً اعلام شده بود مردم در زمینه آب، برق، گاز و عوارض شهرداری می‌توانند بدهی‌ها را به تعویق بیاندازند بنابراین به آنها مهلت داده شد. همچنین تصمیم گرفته شد برای افرادی که خیلی کم درآمد هستند و قاعدتاً دچار مضیقه هستند و در این ایام مضیقه شان بیشتر می‌شود مانند دست فروشان، که ۳ میلیون نفر پیش بینی شدند برای ۴ نوبت یک بسته حمایتی پرداخت شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: اولین بسته در همین هفته و قبل از سال جدید اهدا می‌شود و سه بسته دیگر نیز در بهار سال آینده به خانوارها اعطا می‌شود. این بسته‌ها از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هستند که تفسیر آن را سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه برای مردم بیان می‌کند.

روحانی افزود: برای چهار میلیون خانواری نیز که دچار مشکل شده و تحت تاثیر شرایط موجود قرار گرفته‌اند و جزء سه میلیون خانواده قبلی قرار نمی‌گیرند، مبلغ یک تا دو میلیون تومان وام با بهره نازل در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه آنها چهار درصد بهره خواهند داد و مابقی بهره آن یعنی ۸ درصد را دولت به شبکه بانکی می‌دهد، اظهار داشت: برای این وام نیز تضمین لازم نیست و به تدریج از یارانه آنها کسر می‌شود. وزارت رفاه و سازمان برنامه بودجه تفسیر آن را اظهار خواهند داشت.

رئیس جمهور تاکید کرد: در جلسه امروز مواردی نیز مورد بحث قرار گرفت که برای تصمیم گیری به جلسه فردا موکول شد.

روحانی تاکید کرد: در زمینه پرداخت‌ها، مالیات، سهم حق بیمه و اقساط بانکی مهلت‌هایی داده شد و همچنین برای کسب و کارهایی که از این بیماری تاثیر پذیرفته‌اند، تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای برخی از مردم که در سختی هستند نیز یارانه ویژه ای در نظر گرفته‌ایم که در باقیمانده سال جاری (اسفند) و مابقی نیز در بهار سال دیگر پرداخت خواهد شد و برای برخی از خانوارها نیز وام‌هایی در نظر گرفته‌ایم که از جمله مصوبات جلسه امروز بود؛ برخی از تصمیمات نیز فردا اعلام می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه روزهای سختی را می‌گذرانیم، اظهار داشت: مشاغل و مردم با سختی رو برو هستند ولی مردم مطمئن باشند نیازهای درمانی، بهداشتی و ارزاق عمومی مورد نیاز آنها تامین شده و در حد امکان دولت حمایت خود را انجام خواهد داد.

روحانی گفت: امیدواریم مردم با مراعات همه دستورالعمل‌های بهداشتی به زندگی و کسب و کار خود ادامه داده و و مطمئن هستم خداوند به ما کمک خواهد کرد و از این شرایط سخت عبور خواهیم کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها