بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
فریدون مجلسی
تدبیر24»نفت برای اقتصاد ایران هم فرصت است هم تهدید!‌ فرصت از این لحاظ كه منبع اصلی تامین مالی است و تهدید هم به این خاطر كه سو‌ءمدیریت‌ها مانع می‌شود بتوانیم از این كالای گرانبها آنطور كه باید، استفاده كنیم.

فریدون مجلسی، در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،  در این‌باره اظهار داشت: نفت فی‌نفسه ارزشی زیاد دارد و می‌تواند موجب توسعه، پیشرفت و در نتیجه، تزریق مالی به شریان اقتصادی كشور و البته آرامش به جامعه باشد. اما متاسفانه به دلیل مدیریتِ پراشكال بازار و همچنین درآمدهای نفتی، این كالا گرانبها نه تنها برای ما چاره‌ساز نشده است، بلكه می‌توان گفت؛ بسیاری از مشكلات‌مان در اقتصاد نفتی ریشه دارد.
این دیپلمات پیشین در ادامه سخنانش گفت: از چندین دهه قبل، نبض اقتصاد ایران با نفت و درآمدهای ناشی از فروش نفت و عرضه فراورده‌های نفتی به كشورهای جهان تنظیم می‌شد و همچنان می‌شود. اما از آنجایی كه سیاست‌های جمهوری اسلامی با غرب همخوانی ندارد، آنها به ویژه آمریكا به بهانه‌های مختلف نفت ایران را مشمول تحریم‌های سفت و سخت می‌كنند كه دقیقا به همین دلیل، چرخ اقتصادی كه برپایه دلارهای نفتی می‌چرخد، از چرخش منظم باز می‌ماند.
او همچنین تصریح كرد: این حالت حاوی این پیام است كه یا باید راهی برای تعاملی حتی حداقلی با كشورهای غربی پیدا كنیم یا باید برای روزهایی كه به دلیل تحریم نمی‌توانیم نفت بفروشیم، برنامه‌ای دقیق داشته باشیم تا دنیا هر زمان كه بخواهد،‌ نتواند با بستن مرزهای بازار جهانی نفت به روی نا گره‌های اقتصادی‌مان را روز به روز كورتر كند. این در شرایطی است كه فضای دیپلماتیك كشور ما غیرقابل تغییر است. دقیقا به همین دلیل باید با بررسی لازم به شناختی كافی از پتانسیل‌ها و نیازهای موجود برسیم تا به نقشه‌ِ راهی منطقی و كارآمد برای اداره امور اقتصادی در روزهای تحریم برسیم.
 
مجلسی در ادامه افزود: مساله دیگر بازار نفت این است كه متاسفانه الان چندین دهه است كه دولت‌های ایران به «خام‌فروشی» اصرار دارند و به آن عادت كرده‌اند. آنهم در شرایطی كه در كشور هم نیروی متخصص و هم نیروی كار لازم داریم، فقط كافی است اراده‌ای قوی به وجود بیاید تا از خام‌فروشی محض به سمتی تغییر مسیر بدهیم كه تولید فراورده‌های نفتی رونق بگیرد. در این حالت هم بخش عمده‌ای از درآمدهای مغفول بالفعل می‌شوند و هم‌اینكه مخالفان ایران به این ذهنیت می‌رسند كه دیگر نمی‌توانند با یك تصمیم و یا یك امضاء زیر نامه تحریم، ایران و ایرانی را تحت فشار اقتصادی قرار بدهند.
وی توضیح داد:‌ با بررسی دقیق مدیریت نفتی، متاسفانه در می‌یابیم كه این حوزه مهم توسط دست‌اندركارانی اداره می‌شود كه غالبا آشنایی چندانی با چند و چون بازار صنعت نفت ندارند. در واقع به دلیل جذابیت بالای حوزه نفت و پر طمطراق بودن فعالیت در بخش نفت، نیروهایی تصمیم‌گیری را به عهده دارند كه نه به خاطر شایستگی، بلكه با سفارش این مجلسی و آن دولت‌مرد وارد مجموعه‌های نفتی و پتروشیمی شده‌اند. این روش به قدری هزینه‌ساز است كه «مدیران نا آشنا به امور مربوط به نفت» را می‌توان یكی از اصلی‌ترین دلیل‌های آشفتگی فضای نفتی كشور دانست.
فریدون مجلسی در پایان گفت:‌ حتی در شرایط تحریم هم می‌توانیم از نفت بهره‌وری بالایی داشته باشیم. البته با این شرط كه خام‌فروشی را تنها راه درآمد نفتی ندانیم و همچنین اجازه بدهیم، مدیران نفتی عنان كار نفت و پتروشیمی را به عهده بگیرند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها