بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۱۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
تقریباً این روزها دیگر زمان ساخت خانه‌های با سقف تیرآهن و طاق آجری به اتمام رسیده است. در حال حاضر یونولیت‌ها و تیرچه‌بلوک وظیفه سقف آجری را بر عهده گرفتند و خیلی سریع می‌توان سقف یک ساختمان را اجرا نمود.
 البته یک نکته مهم را نباید فراموش کرد که یونولیت‌ها در هنگام نصب و مدت کوتاهی پس از نصب باید توسط نگه‌دارنده‌هایی به‌طور موقت نگهداری شوند. زیرا در غیر این صورت ممکن است اتفاقات ناخوشایندی برای ساختمان ایجاد شود و مقاومت سازه کم در مقابل فشارهای وارده و تکان‌های ناگهانی خراب شود. در این مقاله کوتاه پاسخی خواهیم داد به این سوال که جک سقفی چیست و کاربردهای آن کدامست؟

 جک سقفی چیست؟
 
 هنگام ساخت سقف‌های بتنی نیاز به تکیه‌گاهی موقت برای جلوگیری از ریزش سقف است که وظیفه آن بر عهده جک سقفی است. جک‌های سقفی نسبت به داربست‌ها قیمت مناسب‌تر، استحکام و مقاومت بالاتری دارند. همچنین نحوه کار و استفاده از آن نیز به نسبت داربست‌ها بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و بهتر است.
 جک سقفی معمولاً در فاصله ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر از هم در زیر سقف قرار می‌گیرند و اگر باری که بر سقف وارد می‌شود، بیشتر از حد معمول باشد، باید این فاصله‌ها کاهش یابد تا امنیت کار افزایش پیدا کند و از حوادث غیرمترقبه مانند آوار در ساختمان جلوگیری شود.

ساختار جک سقفی چیست؟
 جک‌ها دارای سه قسمت نری، مادگی و رزوه است و با کمک این سه قطعه سازه نگهداری و مهار را انجام می‌دهد. قسمت نری جک برای انتقال فشار عمومی در نظر گرفته‌شده و همچنین در قسمت مادگی نیز پیچ و مهره‌هایی به همراه گوه و رزوه قرار دارد که می‌توان جک سقفی را پس از تنظیم ارتفاع محکم کرد تا فشار وارد بر جک توزیع شود و به قسمت نری جک نیز انتقال یابد.
همچنین هر جک سقفی تحمل باری در حدود ۱.۵ تن را دارد و حداکثر ارتفاع هر جک نیز حدود ۵ متر است. از دیگر ویژگی‌های جک سقفی می‌توان به توان لوله‌های استفاده شده در جک سقفی اشاره کرد که لوله‌های بدون درز هستند. همچنین جک سقفی باید این توان را داشته باشد که در زمین و سطح سست و ناهموار هم بدون فروکردن زیاد جک در زمین دوام داشته و توان تحمل فشار سقف را داشته باشد.


 انواع جک سقفی چیست؟
 البته جک‌های سقفی با توجه به نوع ساخت‌وساز و سفارش مشتری در انواع مختلف ساخته می‌شود که تفاوت میان جک‌های سقفی هم بیشتر در قسمت نری آن قابل مشاهده است. جک سقفی را می‌توان جک سقفی صلیب دار، بدون صلیب، شاقول دار، جک T شکل، جک u شکل عراقی، شمعی، فلزی، تلسکوپی و ... تقسیم نمود.
 همچنین در یک تقسیم‌بندی دیگر جک سقفی به نوع سبک (تحمل بار کمتر) و سنگین (تحمل بار بیشتر) تقسیم می‌شود. در ادامه چند نمونه از انواع جک‌های سقفی را با خصوصیات آن شرح می‌دهیم.

 جک سقفی صلیب دار چیست؟ این نوع جک برای سقف‌های تیرچه‌بلوکی یا دال بتنی مفید است و تحمل بار در آن نیز حداکثر تا ۱۵۰۰ کیلوگرم است. از مزایای این نوع جک سقفی، پهن بودن قسمت صلیبی آن است.

 جک سقفی U شکل عراقی چیست؟ این نوع جک بیشتر مناسب تحمل بار در سقف‌های تازه بتون ریزی شده است و برای نگهداری تیرچه یا پل استفاده زیادی دارد. 
جک سقفی T شکل چیست؟ این نوع جک سقفی به‌صورت سیار و متصل به جک در بازار وجود دارد و با استفاده از نوع سیار آن می‌توان تیرهای بتنی را تکیه داده و همچنین جک بیشتر مناسب کفراژبندی سقف‌های بتنی با دو یا چند تیرک است.
جک سقفی شاقول‌دارچیست؟ این نوع جک بیشتر در ساختمان‌هایی که در زمین‌های سست بناشده‌اند، مناسب است جک شاقول‌دار دارای شمع‌هایی است که ضریب اطمینان سازه را مشخص می‌کند.

 خرید اینترنتی جک سقفی
 بعد از مشخص کردن نوع کیفیت مواد اولیه، جنس جک سقفی، وزن آن و نو یا دست دوم بودن آن، قیمت‌های متفاوتی برای آن متصور است. ولی این نکته را فراموش نکنید درصورتی‌که قصد خرید اینترنتی جک سقفی را داشتید، ابتدا یک مطالعه کلی درباره انواع جک‌های سقفی و نوع کاربرد و استفاده آن داشته باشید و بعد بر اساس نیاز ساختمان، سفارش خود را در فروشگاه اینترنتی فولادشاپ را ثبت کنید. همچنین علاوه بر آن باید آشنایی کامل با ساختمان مدنظر داشته باشید. زیرا با توجه به انواع سقف‌های مختلف بتنی، تیرچه بلوک، یونولیت دایره‌ای و غیره هرکدام فشار متفاوتی ایجاد می‌کنند و به‌تبع آن نیاز به جک سقفی خاص خود دارند.
 
 نکته مهم دیگر این است که اگر بدانید جک سقفی چیست به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که شما حتما نیاز به جک سقفی نو ندارید، بلکه می‌توان دست دوم آن را نیز تهیه نمود. زیرا انواع جک‌های سقفی عمر طولانی و استحکام بالایی دارند و استهلاک کمتری خواهند داشت. درنهایت اینکه جک سقفی به علت کاربرد وسیع و ساده آن استفاده بسیار زیادی در ساختمان سازی دارد و  مهم‌ترین کاربرد آن نیز ثابت نگه داشتن سقف ساخته شده تا هنگام تکمیل نهایی آن است. البته کاربرد دیگر جک سقفی تحمل بار و فشار ساختمان تا ساخت نهایی ستون‌هاست تا سقف را نگه داشته و فشار سقف را بر بقیه سازه کاهش دهد. همچنین با توجه به انواع مختلف جک سقفی و تنوع ساختمان‌سازی‌ها، هنگام خرید جک سقفی حتماً مطالعه کاملی درباره آن‌ها داشته باشید تا مورد بهتر را انتخاب کنید و سپس اقدام به خرید آن نمایید.


برچسب ها: تدبير24 ، رپرتاژ
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها