بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۱۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
راه، همچنان اصلی‌ترین محور ارتباطی و حمل و نقل در کشور است و علیرغم آنکه خطوط ریلی و ناوگان هوایی در سال‌های اخیر در کشورمان توسعه یافته است، اما همچنان بیش از ۸۰ درصد از حمل و نقل کشور از طریق راه‌های زمینی انجام می‌شود، راه‌هایی که بیشترین قربانیان حمل و نقل را نیز به خود اختصاص داده است.


تدبیر24» گرچه حوادث رخ داده برای هواپیماها یا قطارها با حساسیت بیشتری از سوی افکارعمومی و رسانه‌ها دنبال می‌شود، اما همچنان با اختلاف بسیار زیاد حوادث رخ داده در راه‌ها بیشترین قربانی و مصدوم را به خود اختصاص داده است، به طوریکه طبق آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی در شش ماهه اول سال ۹۹ که با شیوع کرونا نیز همراه بود، ۷۸۹۱ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

مرگ روزانه ۴۲ نفر در تصادفات رانندگی

 این رقم گرچه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۹۳۵۷ نفر بود، ۱۵.۷ درصد کاهش داشته است، اما تقسیم آن بر تعداد روزهای سپری شده در نیمه نخست سال ۹۹ به عدد میانگین مرگ روزانه ۴۲ نفر در حوادث جاده‌ای می‌رسد، که آماری تکان‌دهنده است.

در این میان نیز جاده‌های برون شهری همچنان بیش از نیمی از آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده‌اند. یعنی حدود ۵۲۴۲ نفر در محورهای برون شهری جان باخته‌اند و ۲۰۷۵ نفر نیز در مسیرهای درون شهری،  ۵۳۳ نفر هم در مسیرهای روستایی، ۹ نفر در راه‌های اختصاصی و ۳۲ نفر نیز در سایر راه‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

بیش از ۱۴۶ هزار مصدوم حوادث رانندگی در نیمه نخست سال۹۹

به این آمار اگر تعداد مصدومین را نیز اضافه کنیم به عدد هولناک‌تری خواهیم رسید، چراکه تعداد مصدومان حوادث رانندگی در شش ماهه نخست امسال که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، ۱۴۶ هزار و ۶۱۰ نفر است، یعنی روزانه به طور متوسط ۷۸۸ نفر مصدوم حوادث رانندگی در کشور!

اما دلیل وقوع این تصادفات نیز قابل توجه است، به طوریکه سردار سید کمال هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا سرعت، سبقت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو را چهار عامل اصلی وقوع این  تصادفات دانسته و پیش از این نیز به ایسنا گفته بود: ۸۲ درصد تصادفات در شهرها و جاده ها به دلیل این چهارعامل که اتفاقا به راحتی هم قابل پیشگیری است، رخ داده است.

در این میان اما، نباید از سهم ایمنی راه‌ها نیز که قانون نیز آن را مورد توجه قرار داده، غافل شد، راه‌هایی که پلیس راهور می تواند سهم نقص در آن را در شرایط خاص و در تصادفات در نظر بگیرد. تعداد این نقاط فاقد ایمنی که عمدتا تحت عنوان نقاط حادثه‌ساز شناخته می‌شود بنابر گفته سردار هادیانفر ۵۳۰۰ مورد است که حدود ۳۲۰۰ مورد آن راه‌های بین شهری است.

ایمن سازی تنها ۶۰ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور

در همین زمینه با سرهنگ ایوب شرافتی، جانشین پلیس راه کشور گفت‌وگو کردیم، او درباره تعداد نقاط ناایمن در جاده‌های کشور به ایسنا گفت: در سال ۹۵ حدود ۳۵۰۰ نقطه ناایمن یا همان حادثه‌ساز در جاده‌های کشور شناسایی شد که با پیگیری‌های پلیس راه و راهداری این نقاط شناسنامه‌دار شدند.

او ادامه داد: از این تعداد حدود ۱۵۸۰ نقطه به عنوان نقاط دارای ضرورت و پرخطرتر شناسایی شده و بنا شد تا در اولویت رفع خطر و معایب قرار بگیرد، ما حتی از این تعداد نیز حدود ۲۵۰ نقطه ویژه را نیز احصا کرده و  این موضوع را به وزارت راه منتقل کردیم که در نهایت حدود ۶۰ نقطه از این تعداد ایمن‌سازی شد.

شرافتی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها باقی مانده است، گفت: اقداماتی مانند آشکارسازی و نصب علائم هشدار دهنده در عمده این نقاط انجام شده، اما لازم است که به شکل اصولی نقاط حادثه خیز در جاده‌ها اصلاح شود.

جانشین پلیس راه کشور درباره معیار شناسایی نقاط حادثه خیز نیز به ایسنا گفت: در یک بازه زمانی مشخص که حدود سه سال است، تعداد تصادفات جرحی و فوتی در آن نقطه  و نیز دلایل وقوع آن بررسی شده و اگر از یک تعدادی بالاتر باشد آن نقطه به عنوان نقطه حادثه خیز معرفی می‌شود که باید علاوه بر نصب علائم هشدار دهنده اقدامات عمرانی برای حل مشکل نیز در آن انجام شود.

شرافتی خواستار رفع نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها شد و گفت: برای ارتقای ایمنی حمل و نقل در جاده‌ها که همچنان پرترددترین و اصلی‌ترین مسیر حمل و نقل در کشور ما و حتی جهان است، لازم است که این نقاط هرچه زودتر ایمن سازی شود که امیدوارم منابع اعتباری آن نیز تامین شده ودر اختیار راهداری قرار بگیرد.

کاهش ۱۸ درصدی تصادفات جاده‌ای از ابتدای سال ۹۹ تاکنون

 جانشین پلیس راه کشور از کاهش تصادفات رانندگی از ابتدای سالجاری تا کنون هم خبر داد و گفت: آمار بنده مربوط به حوزه راه‌ است و از وضعیت درون شهری اطلاعی ندارم، اما حدود ۱۸ درصد از تصادفات جاده ای در کشور کاهش داشته که بخشی از آن به دلیل شیوع کرونا و کاهش سفرها و بخشی نیز ناشی از اقدامات پلیس و راهداری بوده است.

به گفته وی در حوزه حمل و نقل عمومی و تصادفات این ناوگان یعنی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نیز شاهد کاهش آمار وقوع در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم.

کرونا رقیب جدید تصادفات در آدم‌کشی!

سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ نیز دومین عامل مرگ و میر در کشور بعد از کرونا را تصادفات دانسته و به ایسنا گفت: دومین عامل مرگ و میر در کشور ما تصادفات هستند که با روزی میانگین ۴۲ نفر جانباخته، بعد از بیماری کرونا قرار گرفته است.

رازقی با بیان اینکه در وقوع تصادفات علل و عوامل مختلفی نقش دارد، گفت: ایمنی وسیله نقلیه، فرهنگ رانندگی، نحوه رانندگی، ایمنی معابر و ... از جمله مهم‌ترین این موارد است.

او نیز بر ضرورت توجه کافی از سوی رانندگان در حین رانندگی اشاره کرد و گفت: اما نباید از نقش راه نیز غافل شویم، اگر راننده توجه کافی نداشته باشد اما راه ما ایمن باشد تا حدی می توان از  وقوع حوادث ناگوار جلوگیری کرد و اگر حادثه ای هم رخ داد با کمترین خسارت خواهد بود.

در هفته ایمنی حمل و نقل گرچه باید قدردان اقدامات تمام دست‌اندرکاران تامین ایمنی در ناوگان‌های مختلف حمل و نقل اعم از هوایی، ریلی، زمینی و ... بود، اما لازم است به تمام مسئولان و تصمیم‌گیران در این حوزه نیز یادآوری شود که ارتقا ایمنی در حمل و نقل مستلزم ارتقا ایمنی راه‌ها و خودروها هم هست و نباید تمام بار آن را بر دوش فرهنگ مردم انداخت.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها