بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۱۲۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۵
در غاری که به تازگی در نزدیکی مناطق حادثه دیده اندونزی در سونامی دهه گذشته کشف شده است، آثار امواج عظیم سونامی مربوط به 7500 سال پیش مشاهده می شود و می تواند به عنوان سرنخی برای آینده به شمار رود.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، نتایج تحقیقات زمین شناسان در این غار طولانی ترین و قدیمی ترین جدول زمانی برای وقوع سونامی را که در دماغه غربی جزیره سوماترا در استان آچه اندونزی است، نشان می دهد.

این استان همان منطقه ای است که در فاجعه سونامی دسامبر 2004، بیش از 230 هزار نفر را به کام مرگ کشاند.

این غار آهکی که در حدود 200 متری ساحل باندا آچه کشف شده است حدود یک متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و ورودی آن به گونه ای است که فقط موج های عظیم قادر به ورود به آن هستند.

محققان مرکز تحقیقات زمین شناسی سنگاپور در سال 2011 میلادی لایه های مختلف شن های کف دریا را که طی هزاران سال وارد این غار شده و لایه های مختلف کف آن را تشکیل داده است، مورد بررسی قرار دادند.

تحلیل رادیو کربنی این مواد نشان داد پیش از سال 2004 میلادی، 11 سونامی در این منطقه روی داده است.

محققان می گویند این سونامی ها به هیچ عنوان در فواصل زمانی منظم روی نداده است و آخرین آن بیش از 2800 سال پیش روی داده است اما با این وجود چهار سونامی در500 سال پیش از آن روی داد.

آنها همچنین پس از بررسی دقیق مواد تشکیل دهنده کف این غار اعلام کردند دو زمین لرزه عظیم حوالی 1393 میلادی و 1450 میلادی در باندا آچه روی داده است.

دانشمندان سنگاپوری در حال حاضر تلاش می کنند اندازه دقیق موج هایی که وارد غار شده اند را تعیین کنند.

چارلز روبین مسوول این تحقیقات دراین باره گفت: نتایج بررسی این غار نشان می دهد که وقوع سونامی 2004 به این معنا نیست که طی 500 سال آینده چنین فاجعه ای تکرار نخواهد شد.

به گفته مسوولان اندونزی کشف این غار به طور تصادفی بوده و در طول هیچ برنامه اکتشافی صورت نگرفته است.

مجمع الجزایر اندونزی در منطقه ای موسوم به حلقه آتش واقع شده است. این منطقه سرشار از گسل و آتشفشان در حوزه اقیانوس آرام است که بزرگترین و مرگبارترین فعالیت های زمین شناسی در این منطقه روی می دهد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها