بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۱۲۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
مصرف زیاد نمک زمینه ابتلا به فشارخون را افزایش می‌دهد 20 اسفند 1399 کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل مؤثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است.
تدبیر24»پریوش بهادری افزود: در حال حاضر مصرف نمک خصوصاً در غذاهای آماده در کشور ما بالا است.

بهادری اظهار کرد: اگر افراد نمک به مقدار مناسب مصرف کنند و کلیه‌ها هم سالم و عملکرد خوبی داشته باشند، نمک موردنیاز بدن تأمین می‌گردد، اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور و یا اختلال در کارکرد کلیه‌ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع؛ نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت‌هایی از بدن می‌نماید.

وی همچنین بیان کرد: مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل مؤثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی به ویژه در افرادی است که دارای سابقه این بیماری‌ها در خود یا بستگان نزدیک می‌باشند و دریافت زیاد سدیم با افزایش دفع ادراری کلسیم، زمینه را برای بروز پوکی استخوان فراهم می‌کند.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، افراد کمتر از ۵۰ سال باید روزانه کمتر از ۵ گرم نمک (۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم ) و افرادی بالای ۵۰ سال و همچنین بیماران قلبی عروقی کمتر از ۳ گرم نمک (۱۵۰۰ میلی‌گرم سدیم ) دریافت کنند ولی متأسفانه مطالعات انجام‌شده در کشور ما نشان داده است که متوسط مصرف روزانه نمک حدود ۱۰ الی ۱۲ گرم است که می‌تواند زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی و کلیوی را فراهم نماید.

بهادری اضافه کرد: مهم‌ترین منابع دریافت نمک در رژیم غذایی، نمک آشپزخانه و سفره است که زمان طبخ یا سر سفره به غذا اضافه می‌شود و همچنین انواع غذاهای آماده مانند سوسیس، کالباس، همبرگر، انواع کنسروها مانند کنسرو خورش‌ها، کنسرو سبزیجات، انواع تنقلات شور مانند چیپس، چوب شور، لبنیات شور مانند پنیر، دوغ و کشک، انواع شور مانند خیار شور، کلم شور، ترشی‌ها و زیتون و آجیل و مغزهای شور است.

وی با اشاره به توصیه‌هایی برای کاهش و اصلاح الگوی مصرف نمک در خانواده گفت: میزان نمک اضافه‌شده به غذا هنگام پخت باید کنترل شود و برای اجتناب از مصرف بی‌رویه نمک، بر سر سفره از نمکدان استفاده نشود، غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته‌بندی‌شده و آماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند، به همین دلیل بهتر است مصرف این مواد غذایی محدود شود.

بهادری اضافه کرد: برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در هنگام تهیه غذاها به جای نمک از سبزی‌های تازه و معطر، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن، شوید و ... استفاده شود.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان خاطرنشان کرد: مصرف غذاهای شور مثل آجیل شور، چیپس، پفک، انواع شور نظیر خیار شور، کلم شور و ...، ماهی دودی، سوسیس و کالباس کاهش یابد.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها