بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۲۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
آبشار شوی به عنوان جاذبه ای طبیعی و کم نظیر در شمال غرب شهرستان دزفول همچون مرواریدی در دل زاگرس مرکزی می درخشد.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا در شمال شهرستان دزفول پنج منطقه کوهپایه ای ، نیمه کوهستانی و کوهستانی سردشت ،شهیون ،احمد فداله ،دره کاید و دهستان سید محمود وجود دارد که دارای جاذبه های گردشگری طبیعی و اکوتوریسمی فراوانی است.

کوه، دشت ،جنگل ، دره ، آبشار ،آبچکان ها ، نیزارها ،بیشه زارها ،دریاچه ها ، غارها و رودخانه های موجود در شهرستان دزفول و مناطق شمالی آن موجب شده تا این منطقه به تنهایی به اندازه کل استان خوزستان جاذبه گرشگری داشته باشد.

تنوع اقلیمی در این مناطق به حدی است که در فصل گرم تابستان در منطقه ای از این شهرستان دمای هوا به 50 درجه و بیشتر از آن افزایش یافته، و در مناطقی چون کولاب ها ،دامنه آبشار ها و یخچال های دایمی کینو کوه و دریاچه تمی دما بین 15 تا 20 درجه سانتیگراد در نوسان باشد.

رییس هیات کوهنوردی شهرستان دزفول در خصوص جاذبه های طبیعی گردشگری دزفول می گوید:یکی از بدیع ترین وبی نظیر ترین جاذبه های طبیعی شهرستان دزفول آبشار شوی در شمال غرب این شهرستان است.

ˈغلامحسین حسنپورˈ افزود: شوی در گویش بختیاری به معنی لطیف و لطافت است که اسمی دخترانه ای است و از آنجا که در گویش محلی به آبشار (تاف) می گویند لذا آبشار شوی به ˈتاف شویˈ نیز معروف است.

وی گفت:آبشار شوی یکی از نمادهای ملی طبیعی است که در منطقه دهستان سید محمود واقع شده و فاصله هوایی آن تا مرکز دزفول 60کیلومتر و فاصله زمینی آن حدود 100 کیلومتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول افزود:این آبشار تا مرزغربی دزفول با استان لرستان که رودخانه سزار است، حدود 25 کیلومتر واز مرز شمالی با این استان که رودخانه ذالکی یا آب بختیاری است حدود 120کیلومتر فاصله دارد.

وی گفت:آبشار شوی از لحاظ منظرگاه طبیعی مجموعه ای منحصر بفرد از آب ، درخت، کوهستان، جنگل،حیات وحش و قلل برف گیر زاگرس مرکزی است که علاوه بر پوشش گیاهی، زیستگاه ویژه سمندر اپراتور (لرستانی ) است.

حسنپور افزود:این آبشار دارای ریخت شناسی (مورفولوژی) خشن با شیب تند و پرتگاهی است و از نظرطبقه بندی آبشارها از نوع آبشار های کلاسیک محسوب می شود، و از طرفی ارتفاع حدود 85 متری با عرض تاج حدود 75 متر شکلی مربع گونه به این آبشار داده است.

وی گفت:آبشار شوی یکی از بی نظیرترین آبشارهای خاورمیانه است که با قابلیت و ظرفیت بالای اکوتوریسمی می تواند نقش مهمی در توسعه پایدار منطقه با گسترش صنعت گردشگری داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد دزفول اضافه کرد: دسترسی به این آبشار از دو طریق امکانپذیر است یکی از طریق راه آهن تهران -جنوب حد فاصل ایستگاه اندیمشک – دورود و ایستگاه تله زنگ یا شهیدچراغی است که پس از پیاده شدن از قطار در این ایستگاه و عبور از روی پل رودخانه سزار و مرزغربی منطقه شوی با استان لرستان با حدود سه ساعت پیاده روی تا روستای شوی، و از روستای شوی تا آبشارحدود یک ساعت کوهپیمایی به نسبت دشوار است که پس از عبور از رودخانه شوی و مسیر خطرناک و پرتگاهی معروف به ˈ کنده ˈ به آبشارشوی می رسیم.

رییس هیات کوهنوردی دزفول گفت: مسیر دوم از طریق دزفول و منطقه شهیون تا روستای صالح آباد با حدود 70 کیلومتر مسافت است که از سه راهی دزفول – لیوس و آبشار نیز حدود 28 کیلومتر جاده شوسه است که این جاده از میان کوههای لنگرکوه ،اسفندیاری و سالن کوه عبور می کند و پس از گذشتن از کنار مقبره امامزاده احمد معروف به ˈپیر چولˈ به روستای سرتنگ می رسیم که از این روستا تا آبشار حدود یک ساعت پیاده روی و پیمایش طبیعتی است.

این مسیر دارای چشم اندازهای طبیعی زیباست و از دامنه کوهها و دره ها و نهرهای آب ، جنگل و چشمه ها با پوشش گیاهی است.

وی افزود: در کنار آبشار اصلی شوی ، آبشار دومی که به آبشار سنگ مار معروف است در فاصله چند متری و با حدود 15 دقیقه پیاده روی وجود دارد.

وی اقدام سازمان امور عشایر دزفول، در مسیر شکافی و احداث جاده دسترسی به این آبشار را در رونق بخشیدن به صنعت گردشگری طبیعی در این منطقه مهم دانست.

رییس هیات کوهنوردی شهرستان دزفول ،آسفالت مسیر تا روستای سرتنگ برای دسترسی سریعتر به منطقه ،احداث کمپ عمومی ، بهسازی مسیر پیاده روی سرتنگ به آبشار ،احداث پاسگاه انتظامی ، مرمت بقعه امامزاد پیر چول به عنوان یکی از جاذبه های مذهبی منطقه و ثبت ملی آبشار شوی به عنوان اثری طبیعی را اقداماتی لازم در راستای توسعه صنعت گردشگری طبیعی درشمال خوزستان بیان کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها