بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۱۲۳۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳

گریتینگ چیزی است که شاید زیاد نام آن به گوشتان نخورده باشد اما هر روزه انواع گریتینگ را در اطراف‌تان می‌بنیید. گریتینگ در واقع یک مجموعه از عناصر فلزی است که به شکل طولی و عرضی در کنار هم چیده می‌شوند و یک شبکه توری را تشکیل می‌دهند. در این مقاله قرار است با گریتینگ آشنا شده و انواع گریتینگ را بشناسیم. با ما همراه باشید.

درین گریتینگ

گریتینگ چیست؟

معادل کلمه گریتینگ در زبان فارسی درپوش است. گریتینگ درواقع یک سازه شبکه‌ای است که از فلز و متریال مقاوم ساخته می‌شود. از این سازه برای پوشاندن درب سطوح باز استفاده می‌کنند و در پروژه‌های سنگین و متداول شهری و صنعتی کاربرد دارند. شرکت‌های مختلفی در استان‌های مرکزی، تهران، البرز و اصفهان قرار دارند که کارشان تولید انواع گریتینگ است. این شرکت‌ها بیشتر گریتینگ کامپوزیت تولید می‌کنند و این نوع گریتینگ درمقایسه با گریتینگ گالوانیزه وزن کمتر و مقاومت بیشتری دارد. گریتینگ کامپوزیت از مقدار مشخصی از الیاف و رزین ساخته شده است.

گریتینگ چه کاربردهایی دارد؟

ساخت فیلتر جریان آب: یکی از کاربردهای شبکه این است که می‌توان از آن به عنوان درپوش کانال آب استفاده کرد.

کف پوش پله: در پله‌های اضطراری، پله کارخانه‌ها، ساختمان سازی و غیره از این نوع گریتینگ استفاده می‌شود که هم به استحکام پله کمک می‌کند و هم عبور نور را میسر می‌کند.

تهویه هوا: روی نورگیرها و پوشش‌ها و تهویه‌ها که به دوام و نور نیاز دارند، از این گریتینگ استفاده می‌شود.

کف پوش مکان‌های عملیانی: در مکان‌هایی که عملیات ساختمانی انجام می‌شد و و رفت و آمد زیاد است، از این نوع کفپوش استفاده می‌کند.

انواع روش‌های تولید گریتینگ 

در دنیای امروز پانچ و برش قطعات به طور سنتی و مدرن انجام می‌شود. تفاوت این دو به شیوه اتصال تسمه به نگهدارنده برمی‌گردد.در قدیم و شیوه سنتی برای اتصال نگهدارنده و باربر از ایجاد شیار روی سطح استفاده می‌کردند و بعد از آن نگهدارنده‌ها را در فضای معینی جا می‌زدند. در این شیوه ممکن بود در میزان متصل کردن خطاهایی رخ بدهد و استحکام تسمه کمتر شود. همچنین اگر به گالوانیزه کردن گریتینگ نیاز داشته باشیم، در این شیوه به خاطر ایجاد شیار، باعث زنگ زدن محصول می‌شویم.

 

انواع گریتینگ

بعد از اینکه متوجه شدید گریتینگ چیست باید به بررسی انواع گریتینگ بپردازیم. گرتینگ‌ها به نسبت ساختار و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها، مقاومت وزنی استاندارد بین‌المللی، ظاهر و نوع ساخت به 5 دسته مختلف تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع گریتینگ به نسبت ساختار و اجزای تشکیل دهنده

گریتینگ‌ها از نظر ساختار به 4 دسته تقسیم می‌شوند:

گریتینگ تسمه در تسمه

این نوع گریتینگ به خاطر ویژگی‌های خاصی که دارد، محبوب بوده و به صورت گسترده در صنعت کاربرد دارد. ترکیب تسمه های فولادی در طول و عرض، گرتینگ‌های تسمه در تسمه را شکل می‌دهد. این نوع گریتینگ از مقاومت بالایی برخوردار است.

گریتینگ تسمه در نیم تسمه

این نوع گریتینگ یک شبکه از تسمه‌ها و نیم تسمه‌های فولادی هستند که به شکل مشبک داخل هم قرار گرفته و روی آن‌‌ها با ورق گالوانیزه کاور می‌شوند. این ساختار گریتینگ تسمه در نیم تسمه را ایجاد می‌کند.

گریتینگ تسمه در میلگرد

این نوع گریتینگ با اتصال تسمه‌ها فولادی و میلگردهای آهنی پوشیده شد با ورق گالوانیزه ساخته می‌شوند و سرعت بالایی هم در تولید دارند. همچنین کارایی و مقاومت زیادی که دارند، باعث شده است که پر فروش باشند.

گریتینگ تسمه در چهار پهلو تابیده

اتصال تسمه‌های باربر تابیده شده این نوع تسمه‌ها را ایجاد می‌کند.

انواع گریتینگ به نسبت مقاومت وزنی استاندارد بین‌المللی EN1433 اروپایی

کلاس A15

در این دسته مدل‌هایی وجود دارند که تحمل وزنی آن‌ها به ازای هر محور خودرو حدود1.5 تن است. در نتیجه برای فضاهای مخصوص مرطوب مانند استخر، موتورخانه و غیره مناسب هستند.

کلاس B125

در این دسته هم مدل‌هایی وجوددارند که تحمل وزنی آن‌ها به ازای هر محور خودرو حدود 1 تن است. در نتیجه برای استفاده در کف پارکینگ، کارخانه‌ها و فضاهای با تردد خودروهای زیاد مناسب هستند.

کلاس C250

مدل‌هایی که در این دسته قرار دارند تحمل وزنی آن‌ها حدود 25 تن به ازای هر محور خودرو است. در نتیجه برای کف سوله‌های که ترددماشین‌های سنگین در آن‌ها زیادی است و همچنین در انتها و ابتدای پارکینگ‌های عمومی که تردد زیادی دارند و فضاهای مشابه استفاده می شوند.

کلاس F900

مدل‌هایی که در این دسته قرار دارند، مقاومت وزنی آن‌ها حدود 90 تن است و بیشتر در کف فرودگاه‌ها استفاده می‌شوند.

انواع گریتینگ بر اساس ظاهر

از نظر ظاهر می‌توان گریتینگ‌ها را به سه دسته کلی تقسیم کرد.

  • اسلات: این نوع گریتینگ سوراخ‌های موازی یا نرده‌ای دارد.
  • پانچ: این نوع گریتینگ دارای منافذ مربعی یا دایره‌ای است.
  • گریتینگ مشبک: این نوع گریتینگ به صورت مستطیل مربع بوده و از تسمه و نیم تسمه به عنوان رابط در آن‌ها استفاده شده است.

انواع گریتینگ از نظر متریال

امروزه گریتینگ‌ها را از مواد مختلفی تولید می‌کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

گریتینگ فلزی

این نوع گریتینگ که به آن گریتینگ فولادی هم می‌گویند، امروزه بیشترین کاربرد را در صنعت به خود اختصاص داده است.

گریتینگ آلومینیومی

از آلومینیوم به خاطر مقاومت بالایی که در برابر رطوبت و شرایط جوی دارد، در تولید گریتینگ استفاده می‌کنند.

گریتینگ گالوانیزه

گالوانیزه در واقع گریتینگ آهنی یا فلزی است که برای اینکه مقاومت و ماندگاری بیشتری داشته باشد، آن را با کروم روکش می‌کنند.

گریتینگ فایبر گلاس

در تولید این نوع گریتینگ از مواد اولیه کامپوزیتی استفاه می‌کنند که مقاومت و دوام بیشتری دارد و همچنین مقاومت خوبی در مرحله بارگزاری و تحمل ضربه و شرایط بد محیطی دارند.

گریتینگ استیل

همه ما می‌دانیم که استیل دوام و مقاومت بالایی دارد و به همین خاطر این ماده برای تولید گریتینگ هم استفاده می‌شود.

گریتینگ چدنی

یکی از مواد اولیه که در ساخت گریتینگ کاربرد دارد چدن است که البته امروه کمتر از گذشته از آن استفاده می‌شود.

گاتر چیست؟

گاتر در لغت به معنی کانال آب یا ناودان است و در علم مهندسی به انواع کانال پیش ساخته ، آبرو، ناودان یا جوی آب گفته می شود که برای جمع آوری و زهکشی آبهای سطحی در فضاهای مختلف استفاده می شوند. ناودان یا همان گاتر با توجه به نوع کاربری آن در ابعاد مختلف و با جنس ها و طرحهای متنوع تولید می شود.

برای جمع آوری آب های سطحی که کاربردهای بسیار زیادی دارند از جمله در محوطه استخرها، پارکینگ ها و غیره از گاتر استفاده می شود. گاتر یا کانال های پیش ساخته جهت جمع آوری آبهای سطحی که درون زمین قرار دارند به کار می روند. برای جمع آوری آب روی سقف ها، سقف های شیب دار و شیروانی ها از گاتر استفاده می شود. از ویژگی های آن علاوه بر زیبایی می توان به نصب سریع و آسان آن اشاره کرد. انتخاب گاتر مناسب در طول عمر آن بسیار تاثیرگذار است.

کفشور خطی یا شاوردین، محصولی امروزی در بازار است که به تازگی مورد توجه بسیاری از مهندسین ساختمانی قرار گرفته است. پیش از این کفشور ها به صورت مربعی و دایره ای تولید می شدند، امروزه کف‌شور خطی شکل جدیدی از کف شور می باشد که به دلیل زیبایی و کاربردی بودن از محبوبیت بالا برخوردار است. از کفشور خطی می توان در سرویس های بهداشتی، حمام، تراس، پارکینگ، پشت بام و حتی آشپزخانه نیز استفاده کرد.

برگرفته از سایت  درین گریتینگ

 

برچسب ها : گریتینگ,گاتر,کفشور خطی,گریتینگ و انواع آن,انواع گریتینگ,درین گریتینگ


برچسب ها: تدبیر24 ، گریتینگ
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها