بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۱۲۳۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱

پروفیل آهن یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در ساخت وسایل و ابزار مختلف می‌باشد. این محصول که بهقوطی آهننیز شناخته می‌شود با توجه به جنس و وزنی که دارد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. هر کدام از این دسته‌ها برای استفاده در کاربردهایی گوناگون تولید می‌شوند. کاربردی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت ساخت نرده‌های فلزی است که توسط انواع مختلف پروفیل‌های آهنی به مرحله‌ی ساخت می‌رسند. در ادامه با انواع این پروفیل‌ها و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها در ساخت نرده‌‌ی راه‌پله می‌پردازیم.

پروفیل آهنی چیست؟

یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی که در بسیاری از صنایع، مورد استفاده قرار می‌گیرد پروفیل‌ها می‌باشند. این مقاطع که در جنس‌ها و مواد مختلفی وجود دارند با توجه به کاربردی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند انتخاب می‌شوند. مهم‌ترین و پرکاربردترین جنس پروفیل، پروفیل آهن است که در ابعاد و اشکال گوناگونی به مرحله تولید می‌رسد. همانطور که از نام این پروفیل نیز پیداست این مقاطع از آهن و فولاد تولید شده و استحکام مناسبی را از خود نشان می‌دهند. از این رو در مواردی که نیاز به استحکام بالایی داشته باشند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پروفیل‌های آهن که در دو نوعپروفیل سنگینوپروفیل مبلی(سبک) تولید می‌شوند در موارد مختلفی مثل تولید محصولات تزئینی، تولید ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، ساختمان سازی و … کاربردهای زیادی را دارند. تفاوت اصلی پروفیل‌های سنگین و سبک در وزن، ظاهر و خصوصیات فیزیکی آن‌ها است که باعث می‌شود هر کدام از آن‌ها در موارد مختلفی کاربرد پیدا کنند. پروفیل سنگین طی فرایند نورد گرم تولید شده و رنگی سیاه و وزنی سنگین دارد که آن را برای استفاده در موارد صنعتی کاملا مناسب می‌کند. اما پروفیل سبک به دلیل ظاهر زیبا و وزن کمی که دارد برای تولید لوازم مختلفی مثل مبل و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در این مقاله می‌خواهیم به کاربرد این مقطع در ساخت نرده‌های راه پله بپردازیم. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

ابعاد استاندارد نرده راه پله

از قوطی آهن یا همان پروفیل‌های آهنی در بخش‌های مختلف نرده استفاده می‌شود. برخی از نرده‌ها تمام پروفیل و برخی دیگر ترکیبی از پروفیل و مقاطع دیگر هستند. اما در هر حالت ابعادی استاندارد وجود دارد که حداقلِ آن باید رعایت شود. این ابعاد به این صورت هستند که نیاز است تا ارتفاع نرده‌ها از 80 تا 110 سانتی‌متر و فاصله بین دو پروفیل عمودی از 6 تا 11 سانتی‌متر باشد. یکی از مهمترین دلایلی که این ابعاد انتخاب شده اند این است که از حوادث محتملی که ممکن است برای کودکان اتفاق بیفتد جلوگیری شود. چرا که اگر فاصله بین پروفیل‌ها زیاد در نظر گرفته شود احتمال رد شدن کودک از آن وجود داشته و ممکن است اتفاقی ناگوار را رقم بزند. از این رو باید دقت شود تا ابعاد استاندارد در ساخت نرده‌ها رعایت شود.


خصوصیات پروفیل آهن نرده راه‌پله

همانطور که گفتیم بسته به این که بخواهید برای چه محیط و شرایطی نرده بسازید باید از پروفیل‌های مخصوص به آن شرایط استفاده کنید. به طور مثال بهتر است در ساختمان‌های تشریفاتی از لوله و پرویل‌های استیل استفاده شود تا علاوه بر زیبایی، دوام بیشتری را در برابر شرایط محیطی داشته باشد. اما در بیشتر موارد نیازی به این کار نبوده و از پروفیل‌های آهن استفاده می‌شود. مهمترین خصوصیات و ویژگی‌هایی که در پروفیل آهن وجود داشته و باعث پرکاربرد بودن آن در ساخت نرده‌ی راه پله شده است عبارتند از:

· رنگ‌پذیری:یکی از قابلیت‌های جذاب پروفیل‌های آهنی رنگ‌پذیر بودن آن‌هاست. چرا که این اتفاق باعث شده تا مشتریان بتوانند نرده‌هایی با رنگ دلخواه را داشته باشند. از این رو به طور معمول نرده‌های آهنی را با رنگ‌های متفاوتی می‌بینیم.

· چکش‌خواری:پروفیل نرده در بسیاری از موارد نیاز دارد تا از چکش‌خواری بالایی برخوردار باشد. چرا که طرح‌ها و شکل‌های متفاوتی را در ساخت آن‌ها به کار می‌گیرند. از این رو بیشتر اوقات از پروفیل‌های آهنی برای ساخت نرده‌ها استفاده می‌شود. چرا که این پروفیل‌ها از چکش‌خواری بالایی برخوردار بوده و امکان سفارشی‌سازی شدن نرده‌ها را به شما می‌دهد.

· سختی و استحکام:پروفیل‌های آهنی از سختی و استحکام بالایی برخوردار بوده و برای حفاظت از افراد کاملا مناسب می‌باشند.

روش ساخت نرده با استفاده از پروفیل آهن

نرده‌های راه‌پله را می‌توان با دو روش کلی تولید کرد. اول این که می‌توان نرده‌های هر ضلع را جداگانه ساخته و سپس روی پله‌ها جایگذاری کرد. روش دیگر هم ساخت راه پله در محل پله و به صورت مرحله به مرحله است. این که شما از کدام روش استفاده می‌کنید به شرایط محیط و روش کار شما بستگی دارد. در ادامه با روش ساخت این نرده‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

نرده‌ها قالب یکسانی نداشته و بسته به سلیقه افراد و شرایط سازه به روش‌های گوناگونی ساخته می‌شوند. اما تقریبا همه‌ی آن‌ها از اصول خاصی پیروی می‌کنند که نیاز است برآورده شوند. به طور مثال ممکن است نرده‌ای تماما از لوله یا پروفیل بوده و یا ترکیبی از هر دوی آن‌ها باشد. اما به هر حال نیاز است تا مقطعی افقی و سرتاسری و مقاطعی ظریفتر و عمودی را داشته باشد. اگر نرده‌ای تماما پروفیل باشد نیاز است تا پروفیلی با قطر بزرگتر (عموما 4 در 4 سانتی‌متر) را به عنوان مقاطع افقی در نظر گرفته و پروفیل‌هایی با قطر کوچکتر که عموما 2 در 2 هستند را در فاصله‌ی 6 تا 11 سانتی‌متری نسبت به یکدیگر به مقاطع افقی متصل نماییم.

پس از اینکه تمام پروفیل‌های عمودی که معمولا از 80 تا 110 سانتی‌متر هستند را به مقاطع افقی متصل کردیم و قاب مد نظر را ساختیم برای آن پایه‌هایی را می‌سازیم تا به پله‌ها متصل شوند. پس از آن نوبت به وصل کردن قاب نرده به پله می‌باشد. در این مرحله با توجه به جنس پله، قاب نرده را در آن محکم می‌کنیم. اگر راه پله از چند مسیر تشکیل شده بود ممکن است نیاز باشد تا پس از اتصال قاب‌ها به پله، آن‌ها را به یکدیگر نیز متصل کنیم.


جمع‌بندی

نرده‌‌های راه‌پله‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند و نبود آن‌ها می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. نوع و جنس این نرده‌ها بسته به شرایط و محیط قرارگیری آن‌ها ممکن است متفاوت باشد. در میان تمام مقاطعی که برای ساخت نرده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند پر کاربردترین آن‌ها پروفیل آهن است که به دو دسته‌ی پروفیل سبک و پروفیل سیاه تقسیم‌بندی می‌شود. هر کدام از این دو نوع، در موارد مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و خواص مخصوص به خود را ارائه می‌دهند.

تفاوتی ندارد از چه مقطعی استفاده می‌کنید، به هر حال نیاز است تا از استانداردهای مشخصی برای ساخت نرده‌ها استفاده کنید. مثلا باید طول این نرده‌ها را از 80 الی 110 سانت و فاصله‌ی آن‌ها از یکدیگر را از 6 تا 11 سانتی‌متر در نظر بگیرید. این که برای مقاطع افقی و عمودی به کار رفته در نرده چه ضخامتی را انتخاب کنید بستگی به کاربرد مورد نظر شما داشته و قالب خاصی ندارد. اما به طور معمول از قوطی‌های 4در4 برای مقطع افقی و از قوطی 2 در 2 برای مقطع عمودی استفاده می‌شود. ساخت این نرده‌ها می‌تواند جداگانه و در محیطی جز راه‌پله انجام شده و سپس در محل مورد نظر نصب شود و یا می‌تواند به طور پیوسته در محل انجام گیرد. این که از کدام روش استفاده شود به شما و محیط کار بستگی دارد.

منبع: صبا پروفیل


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها