بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۱۲۳۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲


بتن یک ماده حیاتی است و نقش عمده ای در کیفیت ساختمان ها یا سازه ها دارد. شاید بتوان گفت که ساخت بتن آسان است اما کافی نیست. مهم است که یک مخلوط بتن به درستی طراحی، بچ، مخلوط و حمل و نقل شود، اما همچنین قرار دادن بتن به درستی مهم است. قرار دادن بتن یک عملیات ضروری است زیرا تا حد زیادی موفقیت یک سازه و دوام آن را تعیین می کند. از این رو بتن ریزی باید به صورت سیستماتیک و کارآمد انجام شود تا بهترین نتایج مورد نظر را به دست آورد.

عوامل مختلفی وجود دارد که تعیین می کند کدام نوع بتن برای بتن ریزی مناسب است و در انتخاب روش بتن ریزی به آنها توجه می شود مانند:

نوع ساخت مانند ساخت افقی یا عمودی

اندازه ساخت و ساز

موقعیت مکانی سایت

شرایط آب و هوایی مانند هوای سرد یا هوای گرم و غیره.

موارد با کیفیتی از افزودنی های بتن را می توانید از شرکت بتن شیمی زرین خریداری کنید که عبارت اند از :

ضد یخ بتن

فوق روان کننده بتن

ژل میکرو سیلیس

قرار دادن بتن در شرایط مختلف

قرار دادن بتن در قالب زمین کوچک


در اینجا شما اطلاعاتی را در مورد اینکه چه روش هایی باید اتخاذ شود و چه اقدامات احتیاطی در هنگام بتن ریزی در شرایط مختلف باید انجام شود، به دست خواهید آورد.

· در این نوع جاگذاری، بتن در سطح کوچکی روی زمین مانند بستر پی در زیر دیوارها یا ستون ها قرار می گیرد.

· برای قرار دادن، اول از همه، تمام زمین شل باید از بستر جدا شود.

· اگر سطح بستر خشک است، باید آن را مرطوب کرد تا زمین آب را از بتن خیس نکند.

· اگر بستر فونداسیون بیش از حد مرطوب باشد، قبل از بتن ریزی، باید آب و گل به طور کامل حذف شود تا بستر سفت نمایان شود.

· تمام انسدادها مانند هر ریشه درختی که از پی عبور می کند، برخی عناصر زغالی یا قیر شده را پاک کنید زیرا رشد بیشتر آن که در زمان بعدی بتن را سوراخ می کند می تواند منجر به خراب شدن بتن شود.

قرار دادن بتن در قالب زمین بزرگ

· در این نوع جاگذاری، بتن در سطح وسیعی بر روی زمین مانند دال جاده و دال فرودگاه یا تخته چوبی قرار می گیرد.

· در این گونه بتن ریزی، قبل از بتن ریزی، سطح زمینی که بتن روی آن قرار می گیرد باید عاری از خاک سست و سایر مواد آلی مانند چمن، ریشه، برگ و غیره باشد.

· زمین باید به طور مناسب متراکم شده و به اندازه کافی مرطوب شود تا از جذب آب از بتن جلوگیری شود زیرا باعث ضعیف شدن بتن می شود.

· بتن در خلیج های جایگزین برای ساخت دال های جاده، دال های فرودگاه و دال های طبقه همکف در ساختمان ها قرار می گیرد.

· در این حفره ها مفاصل انقباضی و مفاصل ساختگی وجود دارد که برای انقباض داده می شوند. بتن باید به درستی ریخته شود و از ریختن و کشیدن بتن از یک مکان خودداری شود.

· شکاف اتصالات با پوسته چوبی یا قیر برای جلوگیری از خراب شدن پر می شود.

· قرار دادن بتن در قالب


· قالب بندی قالب موقتی است که بتن در آن ریخته می شود و شکل می گیرد. می توان گفت قالب بتنی قسمت نگهدارنده سازه است. به طور کلی برای تیر و ستون استفاده می شود.

· قالب بتن باید صلب باشد تا تحت فشار قرار دادن بتن تازه تغییر شکل ندهد و ضد آب باشد تا دوغاب به بیرون نشت نکند زیرا نسبت آب به سیمان را ناکافی می کند.

· برای هر استفاده جدید از قالب، سطوح قالب باید تمیز و مسواک زده شوند.

· مواد رها کننده قالب مانند روغن یا گریس باید در داخل قالب استفاده شود تا به راحتی جدا شود.

· اتصالات بین تخته‌ها، تخته‌لایه یا ورق‌ها باید به‌درستی و به‌طور مؤثر مسدود شوند تا بتن/دوغاب در هنگام تراکم یا هر گونه لرزش نشت نکند.

· در صورت ارائه آرماتور باید به درستی گره خورده و با پوشش مناسب و آرماتور قرار داده شود، باید تمیز و بدون خاک و روغن باشد.

· به طور کلی، زمانی که بتن قرار است از ارتفاع بیشتری مانند قرار دادن بتن در ستون ریخته شود، مشکلات ایجاد می شود. احتمالاً فضا را جدا یا مسدود می کند تا از ورود بیشتر بتن جلوگیری شود. برای جلوگیری از این نوع مشکلات، بتن را با ترمی یا ناودان قرار می دهند.

بتن ریزی در زیر آب


· روش های مختلفی برای بتن ریزی زیر آب وجود دارد که از جمله می توان به روش سطل کمپرسی زیرین، روش ضامن کیسه ای، روش سنگدانه جایگزین (روش سنگدانه های دوغابی)، روش ترمی، روش پمپ و خط لوله و غیره اشاره کرد.

· روش سطل کمپرسی پایین - در این روش بتن در یک جعبه یا سطل ضد آب از داخل آب گرفته می شود. با رسیدن به محل نهایی رسوب، کف سطل با مکانیزمی باز می شود و کل بتن به تدریج ریخته می شود. این روش نتیجه رضایت بخشی نخواهد داشت زیرا مقدار مشخصی از سیمان شسته می شود.

· روش ضامن کیسه ای روش ضامن کیسه ای را می توان یکی از قدیمی ترین روش های بتن ریزی زیر آب دانست. روش کیسه های ضامن برای کارهای کوچک یا تعمیرات استفاده می شود. در این روش بتن مرطوب در داخل کیسه ها قرار می گیرد و توسط غواص در محل یا محل (زیر آب) به بیرون فشرده می شود. برای این روش از کیسه بومی قابل استفاده مجدد استفاده می شود که با بتن پر می شود و به محلی که زیر آب است پایین می آید و سپس بتن تخلیه می شود.

· در برخی شرایط، مخلوط خشک یا نیمه خشک بتن یعنی سیمان، سنگدانه های ریز و درشت در کیسه های سیمان پر می شود و چنین بتن کیسه ای روی بستر زیر آب رسوب می کند. این روش بتن رضایت بخشی را به دست نمی دهد زیرا توده بتن پر از فضاهای خالی خواهد بود که با کیسه های تفنگی متلاشی شونده در هم آمیخته شده است.

روش پمپ و خط لوله


· بتن پمپ شده به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و روش مطمئن تر برای بتن ریزی بتن زیر آب و همچنین ساختمان های چند طبقه، پل ها، تونل ها و غیره است.

· در روش پمپ، کار آن با مکش شروع می شود که بتن داخل لوله را می مکد.

· پیستون برای مکش و تحویل بتن در نظر گرفته شده است.

· برای مطابقت با پمپ و الزامات نرخ قرار دادن، مهم است که قطر و ضخامت دیواره خط لوله صحیح را انتخاب کنید.

· برای قرارگیری افقی بتن، قطر زیاد خطوط لوله و برای قرارگیری عمودی بتن، کمترین قطر ممکن از خطوط لوله مناسب است.

· میزان پمپاژ بتن به معیارهای مختلفی مانند انواع پمپ و طراحی مخلوط بتن مانند کارایی و غیره بستگی دارد.

· اگر پمپ فشار قوی انتخاب شود و به طراحی مخلوط بتن نیز توجه ویژه ای داشته باشیم، می توان بتن را به ارتفاع (عمودی) بیش از 400 متر و فاصله افقی بیش از 2000 متر پمپ کرد.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها