بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۳۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸
"برخی بیماران نظیر کسانی که اقدام به شیمی درمانی نموده‌اند، نیاز به دریافت مکرر پلاکت دارند و به این علت که باید در آینده تحت پیوند قرار بگیرند لازم است تطابق میان HLA دهنده پلاکت با این بیماران وجود داشته باشد. به همین خاطر است که بیمار در پروسه جدیدی قرار می‌گیرد و اقدام به معرفی داوطلبانی می‌کند که پس از انجام آزمایشات لازم و در صورت مطابقت HLA اقدام به اهدای پلاکت نمایند."
به گزارش تدبیر24 بخشی از اظهارات معاون انتقال خون استان تهران که در بالا مورد اشاره قرار گرفت، حکایت از تبلیغات اینترنتی گسترده برخی بیماران پیرامون تامین فرآورده‌های خونی دارد. نیاز فوری به پلاکت از یک گروه خونی مشخص برای کودکان سرطانی دل هر انسانی را به درد می‌آورد و احساس نوع‌دوستانه را در وی بر می انگیزاند. با این حال شاید برای بسیاری این پرسش مطرح باشد که با وجود فعالیت سازمان انتقال خون برای تامین خون سالم و کافی و همچنین فرآورده‌های مشتق از آن چرا باید بیماران شخصا اقدام به تبلیغ و درخواست کمک از مردم کنند؟

علت امر را از معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون جویا شدیم.

دکتر محمد فرانوش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره تبلیغاتی مبنی بر درخواست فوری پلاکت برای نجات جان بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان، اظهار کرد: این تبلیغات مربوط به یکی از بیمارستان‌های تهران است و بیشتر جنبه تجارتی دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه زمانی که پول با این مسائل آمیخته شود، باید شاهد چنین رخدادهایی باشیم.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه این تبلیغات غیرواقع هستند، گفت: اینکه خود خانواده این کار را انجام بدهد و دست به تبلیغ بزند، چندان نتیجه‌بخش نیست. درخواست برای پیدا شدن "گروه خونی مشابه" بیشتر در پیوند کلیه اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه خانواده باید از طریق مراجعه به بیمارستان شریعتی، موسسه رویان یا انتقال خون HLA خود را ثبت کند، اظهار کرد: اگر نمونه مشابه برای بیمار یافت نشود از طریق بانک‌های جهانی برای وی اقدام کنیم. این در حالی است که در انتقال خون صرفا کار علمی انجام می‌شود و ما یک موسسه غیرانتفاعی هستیم که هزینه‌ای از بیماران در این خصوص دریافت نمی‌کنیم.

فرانوش افزود: اما در پیوند مغز استخوان بیمار باید تنها هزینه HLA را پرداخت کند. حدود 600 تا 700 هزار تومان هزینه دارد. اما اگر بنا باشد از خارج نمونه وارد شود، حدود 25 هزار دلار هزینه دارد.

وی با بیان اینکه از هر 10 تا 20 میلیون نفر، یک مورد HLA مشابه برای یک فرد پیدا می‌شود، اظهار کرد: بانک باید بسیار قوی باشد که این نمونه پیدا شود. حال اگر ما در بین پنج تا شش هزار نمونه توانستیم یک مورد مشابه پیدا کنیم، نشان می‌دهد که قرابت ژنتیکی ما ایرانی‌ها بسیار زیاد است و احتمالا نسل‌های گذشته ما ازدواج فامیلی داشتند.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ادامه داد: این تشابهات ژنتیکی به ما کمک می‌کند بتوانیم بیشتر به مردم خدمت کنیم. پس از پیدا شدن نمونه آنتی ژن مشابه با بیمار، به فرد داوطلب اعلام می‌کنیم که خون وی با یک بیمار مطابقت دارد. از او می‌پرسیم مایل به اهدا هست یا خیر؟ وی باید بیاید بستری شود و سپس سلول‌های بنیادی وی جدا شده و به بدن فرد نیازمند تزریق شود همه این پروسه داوطلبانه است.

فرانوش با بیان اینکه بسیاری اوقات پیدا کردن نمونه مشابه بسیار مشکل است و جان بیمارها از دست می‌رود، عنوان کرد: تبلیغات در این خصوص اغلب بی‌فایده است و نمی‌توان این گونه امور را جلو برد. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها