بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۱۴۹۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
مسوول کلینیک حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گوزن زرد ایرانی کشته شده در پارک پردیسان توسط متخلفان، کالبد شکافی می شود.
تدبیر24: متخلفان شنبه شب با شلیک 3 گلوله به گردن یک راس گوزن زرد نر 6 ساله را در منطقه حفاظت شده پارک طبیعت پردیسان که فنس کشی دارد، کشتند.

علی عمارلویی اظهارداشت: تا پیش ازظهر امروز گوزن زرد ایرانی کشته شده توسط متخلفان کالبد شکافی می شود تا نوع گلوله مشخص شود.

وی افزود: بعد از کالبد شکافی اطلاعات کاملی از این رخداد غیرمنتظره منتشر می شود.

عمارلویی گفت: تا پیش از کشته شدن این گوزن، 6 گوزن در محدوده پارک پردیسان نگهداری می شد که اکنون این تعداد به 5 گوزن رسیده است، از این تعداد دو گوزن نر و گوزن ماده و بقیه بچه گوزن هستند که با این رخداد غیر منتظره تعداد گوزن نر به یکی کاهش یافته است.

احمد علی کیخا معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست نیز ضمن تایید این خبر گفت: بررسی های اولیه نشان می دهد متخلفان از سمت اتوبان همت به این گوزن شلیک کرده و پس از آن از محل متواری شده اند.

وی اظهارداشت: هنوز عاملان این حمله و انگیزه آنها مشخص نیست.

*** گوزن زرد ایرانی

گوزن زرد ایرانی با نام علمی Dama mesopotamica پستانداری از خانواده گوزن است. گمان می رفت نسل این حیوان منقرض شده باشد تا این که در دهه 1950 گله ای از آن در خوزستان مشاهده شد. اینک گله هایی از گوزن زرد ایرانی در دشت ناز ساری در استان مازندران در محوطه محصوری مراقبت می شوند. در برخی از باغ وحش های جهان نیز نمونه هایی از آن وجود دارد.

این حیوان جثه اش از مرال کوچک تر است. نرها شاخ های بلند و نسبتا پهنی دارند. رشد شاخ ها از یک سالگی به بعد شروع می شود، ولی شاخک ها از دو سالگی ظاهر می شود. در اواخر فصل زمستان شاخ ها می افتند و شاخ های جدید بلافاصله شروع به رشد می کنند و در تابستان تکمیل می شوند.

موها در فصل تابستان کوتاه است. رنگ پشت و پهلوها در این فصل زرد متمایل به قرمز و زیر بدن و کفل ها و دم سفید است. در قسمت پشت و پهلوها خال های سفید مشخصی دارد. در زمستان موها بلندتر و به رنگ خاکستری با خال های نامشخص است.

گوزن زرد ایرانی دارای طول سر و تنه میان 150 تا 200 سانتی متر، دم 16 تا 20 سانتی متر و ارتفاع 85تا 110 سانتی متر است. این پستاندار وزنی برابر با 50 تا 130 کیلوگرم دارد.

اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت گوزن زرد ایرانی را برای مدت ها در وضعیت ˈ در معرض خطرˈ (1996)، ˈ آسیب پذیرˈ (2006)، و ˈ در معرض خطرˈ (2010) طبقه بندی کرده است. چنین طبقه بندی به دلیل نگرانی از تعداد کم این جانوران و مشخص نبودن اینکه آیا نمونه های معرفی شده در مکان زندگی کنونی شان ˈ وحشیˈ به شمار می روند یا نه بوده است.

در سال 2013 میلادی / 1392 شمسی، شیوع نوعی مگس به نام «میاز» در نواحی رود کرخه باعث مرگ تعداد زیادی از این گوزن ها شد، به گونه ای که بعضی کارشناسان خبر از احتمال انقراض نسل آن دادند.

بر پایه بررسی ها تا تیر 1392 نزدیک به 45 راس گوزن به دلیل تخم گذاری این مگس بر روی بدنشان مرده اند و تنها 25 راس دیگر مشاهده شده اند.

مسوولان محیط زیست استان خوزستان تلاش کردند تا با زنده گیری و مداوای گوزن های بیمار از مرگشان جلوگیری کنند، با این حال بعدها مشخص شد که همه گوزن های این منطقه به دلیل حمله کنه ها و مگس های میاز کشته شده اند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها