بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۱۷۱۳۳
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
همه جنجال های یک سبد حمایتی
منتقدان دولت یادشان رفته که مردم در صف های طولانی ساعت ها منتظر می ماندند تا نه یک سبد کالا و بسته غذایی رایگان بلکه یک قطعه مرغ یخ زده وارداتی از کشور برزیل و ... را بخرند!

تدبیر24 : توزیع سبد کالا این روزها بهانه خوبی شده برای مخالفان دولت فعلی و عاشقان و مخلصان سینه چاک دولت پیشین ، تا به نحوه توزیع آن اعتراض کرده و با پوشاندن لباس دفاع از حقوق مردم به انتقاد از دولت تدبیر و امید بپردازند، اما حضرات مدافع حقوق ملت ، گویا صف های چند صد متری برای دریافت یک تکه مرغ یخ زده در دولت معجزه هزار سومشان را و از آن مهم تر سکوتشان در مقابل این اقدام را فراموش کرده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی تدبیر24 توزیع سبد کالای حمایتی میان اقشار کم درآمد از همان ابتدا با مخالفت و انتقاد برخی از چهره های سیاسی و اقتصادی مواجه شد و در مقابل برخی دیگر نیر به حمایت از آن پرداخته و توزیع آن در شرایط فعلی را ضروری دانستند، با وجود موافقت ها و مخالفت ها سرانجام این طرح آغاز شد ومشمولان دریافت سبد کالا برای دریافت اقلام خود به مراکز معرفی شده مراجعه کردند، در این بین طبیعی بود که قشر آسیب پذیرو کم درآمد جامعه حساسیت زیادی به تهیه این سبد داشته باشد، چراکه این قشر طی هشت سال گذشته همواره فشار زیادی را متحمل شده و از سوی دیگر تجربه تلخی از تصمیمات دولت احمدی نژاد داشتند و نگران بودند تا مبادا برنامه های دولت عدالت محور ناگهان در میانه راه توزیع سبد کالا متوقف شده یا از نوع، کیفیت و حتی حجم اقلام آن کاسته شود.

تجمع مردم در صف سبد کالا متاثر از میزان اعتماد مردم و دولت گذشته

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی ثباتی تصمیمات دولت گذشته می گوید:یکی از دلایل ازدحام مردم برای دریافت سبد کالا ترس آنان از حذف این سهمیه بود.

وی درباره رفتارشناسی مردم در نحوه توزیع سبد کالا و ازدحام آنها در بسیاری از شعبه‌های توزیع نیز گفت: یکی از دلایل ازدحام این است که این کار،‌ کار جدیدی بوده و تاکنون به اینگونه عمل نمی‌شده است. بنابراین طبیعتا برخی نابسامانی‌ها و ناهماهنگی‌ها وجود دارد.

اسفنانی همچنین نحوه توزیع سبد کالا را دلیل دیگر ازدحام مردم دانست و بیان کرد: به دلیل اینکه محل‌های توزیع سبد کالا محدود است مردم مجبور به ازدحام می‌شود همچنین باید گفت شاید این واهمه در بین مردم وجود دارد که این تصمیم گرفته شده در رابطه با توزیع سبد کالا منتفی شود.

ضرورت اصلاح خرده فرهنگی غلط میان مردم

روی دیگر این موضوع نیز، وجود عادتی اشتباه در میان ایرانیان است که متاسفانه این عادت در هشت سال اخیر نیز به شدت تشدید شده است و متاسفانه عده ای که عمدتا از قشر محروم جامعه هستند طمع زیادی برای دریافت اجناس و اقلام رایگان دارند، موضوعی که نمونه آن را چندی پیش در طرح سینما سلام در سراسر کشور دیدیم و اجرای رایگان این طرح حتی منجر به درگیری و خونریزی برای تماشای یک فیلم شد.

علی مطهری نماینده تهران در مجلس نیز با بیان اینکهما مردم خود را می‌شناسیم اگر الان بگوییم که فلان جا جارو توزیع می‌شود همه می‌آیند و صف می‌بندند، گفت: البته دولت هم باید به شیوه‌های دیگری نسبت به توزیع سبد کالا اقدام می‌کرد که یکی از آنها تحویل این سبد کالا در منازل مردم است ، ما مردم خود را می‌شناسیم پس باید دولت در نحوه توزیع سبد کالا تدبیری اتخاذ می‌کرد که منجر به صف‌های طولانی نمی‌شد. به نظرم دولت مقداری بی‌تجربگی کرد و این کارش به خوبی انجام نشد.

مطهری با بیان اینکه ما همه فرهنگ مردم را می‌دانیم، به بیان خاطره‌ای از دوران جنگ تحمیلی پرداخت و گفت: یک سال در دولت مهندس موسوی در عید قربان اعلام شد که گوسفند در مکانی خاص ارزان‌تر توزیع می‌شود. بعد از این اعلام صف‌های طولانی تشکیل شد و خیلی‌ جاها کار به چاقوکشی كشید ومشکلاتی را درست کرد بنابراین باتوجه به این تجربه این نوع شیوه توزیع درست نیست. این رفتار ریشه‌های فرهنگی دارد. باید بررسی و ریشه‌یابی کرد علاوه بر آن نیز باید با عنایت به شناختمان از مردم ایران برنامه‌ریزی کنیم. زمانی ما برای مردم سوئیس برنامه‌ریزی می‌کنیم که طبیعتا آن برنامه با برنامه‌ریزی برای مردم خودمان فرق دارد دولت باید تمامی این موارد را در نظر می‌گرفت.

اما موضوع بعدی این بار مربوط به عملکرد برخی رسانه ها می شود، چراکه این رسانه ها اقدام به پخش تصاویری از صف های شلوغ و طولانی و درگیری های آن کرده که البته ممکن است در پاسخ به این انتقاد پاسخی نظیر وظیفه خبرنگار و عکاس خبری در انتقال نقایص و مشکلات مردم به مسئولان مطرح شود که در مقابل آن توجه به این نکته حائز اهمیت است که به عنوان مثال تنها در یک مورد یکی از خبرگزاری ها وابسته به نهادی امنیتی تصویری درگیری دو زن در صف سبد کالا را منتشر کرده اما تصویری از اماکن خلوت تحویل سبد کالا منتشر نکرده است!

دفاع از توزیع سبد کالا

محمد غرضی ، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اخیر از مدافعان طرح توزیع سبد کالاست و معتقد است:در شرایط تورمی فعلی و با توجه به شکاف عمیق طبقاتی ایجاد شده ، چاره ای به جز توزیع سبد کالا برای دولت نمانده بود و اگر دولت بخواهد به مردم پول نقد بدهد ، آثار سوء تورمی خواهد داشت، پس ناگزیر به توزیع سبد کالا ست.

احمد توکلی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه به نظر من سبد کالا را نمی‌توان ننگ دانست، گفت: در شرایطی که رکود به جای رونق اقتصادی حاکم است مردم باید به حداقل‌ها دسترسی داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پیشنهادی به دولت خواستار ارائه کارت‌های
الکترونیکیبه مردم شد و گفت: ارائه تسهیلات به عموم جامعه خوب است ولی این کار باید همراه با حفظ عزت آنها باشد.

وی تصریح کرد: به نظر من سبد کالا را نمی‌توان ننگ دانست زیرا در شرایطی که رکود به جای رونق اقتصادی حاکم است مردم باید به حداقل‌ها دسترسی داشته باشند.

با این وجود چهارشنبه شب، دکتر حسن روحانی ، رییس جمهور کشورمان که صبح آن روز در جلسه هیات دولت، علی ربیعی را مسئول ساماندهی وضعیت موجود توزیع سبد کالا، ایجاد وحدت مدیریت و اطلاع‌رسانی بین دو وزارتخانه‌ مامور این کار کرده بود، به رسانه ملی آمد و در بخش هایی از سخنانش با بیان اینکه اقشار آسیب‌پذیر جامعه ما از نظر سلامت و امنیت غذایی در فشار هستند.، گفت: تامین اعتبار برای حل مشکل این اقشار مشکل است اما من گفتم باید به این اقشار کمک کنیم. سبد کالا برای کمک به این اقشار بود که جایگزین یارانه نمی‌شود و یارانه سر جای خود باقی می‌ماند. البته این طرح اشکالاتی هم داشت که من متاثر شدم و دستور دادم هیاتی مشکلات به وجود آمده را بررسی کند، اما من می‌خواهم بگویم ما نه یک سیستم مالیاتی دقیقی در کشور داریم که ثروت ثروتمندان را شفاف بیان کند و نه یک سیستم جامع تامین اجتماعی داریم تا وضع فقرا را مشخص کند.

عذرخواهی رئیس‌جمهور از مردم بخاطر مشکلات توزیع سبد کالا

روحانی با بیان اینکه "چه در مرحله نخست توزیع سبد کالا و چه در مراحل بعدی آن، سبد کالا شامل همه مردم نمی‌شود"، افزود: باز هم عده‌ای باقی می‌مانند که این سبد به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. ممکن است بخشی از مردم که وضع مالی خوبی ندارند، سبد به آن‌ها نرسد اما آیا ما کاری را که نمی‌توانیم به طور 100 درصد انجام دهیم و می‌توانیم 90 درصد آن را انجام دهیم، ترک کنیم؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "بخشی از مردم برای ما قابل شناسایی هستند"، گفت: بخشی از افرادی که وضع مالی‌شان در مضیقه است، برای ما قابل شناسایی است اما برخی دیگر از مردم در هیچ حساب و کتاب و آماری نیستند.

وی با بیان اینکه "تلاش دولت بر این است که آمار دقیق و درستی داشته باشد"، تصریح کرد: اگر مردم در زمینه سبد کالا به زحمتی افتادند، من به عنوان رئیس‌جمهور از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم.

ضمن برطرف کردن نقص‌ها، به عذرخواهی خود افتخار می‌کنیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "چنانچه نقصی در این زمینه وجود داشته باشد، ما این نقص را به مردم اعلام خواهیم کرد"، گفت: ما از مردم عذرخواهی خواهیم کرد و در جایی که نقصی وجود داشته باشد، به عذرخواهی خود افتخار می‌کنیم و آن‌ها را برطرف می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه "هدف این است که مردم از لحاظ معیشت، بویژه از لحاظ مواد غذایی مقداری و در حد توان دولت، بهبودی در زندگی‌شان حاصل شود"، تاکید کرد: ما باید اقدامات اساسی در این زمینه انجام دهیم و قدم به قدم به سمت جلو پیش برویم و سرمایه‌گذاری و کارآفرینی انجام دهیم تا مردم روی پای خود بایستند و دیگر نیازی نه به سبد کالا و نه یارانه نداشته باشند.

عذر خواهی رییس جمهور از مردم ایران ، گرچه به نوعی یادآور فرهنگی فراموش شده میان مسئولان و نوید بخش ارتقا فرهنگ عذرخواهی و پذیرش مسئولیت در جامعه است اما بار دیگر مخالفان دولت را خلع سلاح کرد تا شاید این افراد کمی با خود بیندیشند که روزگاری نه چندان دور در ایام دولت مطبوعشان که به وکیل الدولگی اش افتخار می کردند، مردم در صف های طولانی ساعت ها منتظر می ماندند تا نه یک سبد کالا و بسته غذایی رایگان بلکه یک قطعه مرغ یخ زده وارداتی از کشور برزیل و ... را بخرند!

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱۵
پانته آ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
3
5
دو صد گفته را نیم کردار نیست...
شما که این همه متخصص و عالم داشتین دیگه چرا...
آبروی ما رو بردین...
الحق ...غرب هم بره تحصیل کنه بازم فقط برای ... خوبه و خلاص
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
فکر نمی کنید قسمتی از مشکلات به وجود آمده تقصیر همان مردمی است که برای دریافت سبد کالا صف کشیدند ، مگر سبد کالا رو فقط یک روز توزیع می کردند که به خاطرش صف های طولانی بستند و گیس کشی راه انداختن؟!! ،دولت باید سطح فرهنگ مردم رو در نظر می گرفت و بعد برای توزیع سبد کالا برنامه ریزی می کرد،این برنامه ریزی در شان مردم ایران نبود بلکه در شان مردم ژاپن بود، این مردم اینقدر درگیر غصه ی آب و نان شدند که نه اهل کتاب اند نه اهل مطالعه ،آنچه را هم که از فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی و اسلامی بلد بودند، بوسیدند و گذاشتن سر طاقچه تا در مواقع لزوم پزش را بدهند،کاش دولت یک برنامه بگذارد تا به مردم سبد کتاب مجانی بدهند ، این مردم فقیر اند و توزیع سبد کالای خوراکی به تنهایی کافی نیست باید سطح دانش و فرهنگ عمومی را هم بالا برد، تصاویر منتشر شده از توزیع سبد کالا نشان دهنده مردمی است که نه تنها شکم هایشان بلکه مغز و روحشان نیز گرسنه است ، مردمی فقیر ،فقیر هم از لحاظ اقتصادی هم از لحاظ فرهنگی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
6
3
ایول به روحانی
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
ایول به بی تدبیری
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
3
6
توجیه نکنید
پاسخ ها
صبح
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
توجیه می کنند و صورت غضیه را پاک میکنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
4
10
آخر بی انصافی یعنی شما
شما تا ده سال دیگه هر خرابکاری بکنید میگید تقصیر احمدی نژاد بود .
آخه شما که صاحب تدبیر هستید ، شما دیگه چرا ؟
یه چیزایی می گید که به بچه هم بگی می خنده!
جون خودت سبد کالا چه ربطی به احمدی نژاد داره؟؟؟
خراب کردید چرا فرافکنی می کنید .
در ضمن به این وزرای بیست سال پیش بگید دنیا پیشرفت کرده .
شبکه ارتباطات وسیع شده .
می تونند پول رو بریزند به حساب مردم .
بهتره مردم خودشون اختیار داشته باشند چه چیزی تهیه کنند .
نه اینکه اجناس بهشون تحمیل بشه
آقایون هنوز تو کوپن بیست سال پیش هستند .
پاسخ ها
امیر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
به یارو گفتن درباره سبد کالا بنویس، اونم حالیش نبوده جایی که ابروشو درست کنه زده چشمشم کور کرده!!!!!!
falah
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
4
6
تحلیل سخیفانه است، یا به عبارتی رو که رو نیست. رئیس جمهور عذر خواهی کرد شما توجیه سخیفانه میکنید.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
1
6
عذر خواهی رئیس جمهور خوب بود ولی بی تدبیری عوامل غیر قابل بخشودنی است مگر با سعه صدری که مقام عظمای ولایت گوشزد کردند.
جواد جوادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
3
0
اولا هیچ کس در توزیع یارانه و یا عیدانه ویا سیب زمینی کشته نشد
ثانیا خواهیم دید روحانی چگونه این فرهنگ به قول شما 8 ساله و به قول ما 35 ساله تحویل خواهد داد. !!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
1
1
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟تحلیلتون جالب نبود .در جامعه ای که قراره آزادی بیان باشه عجیبه به روزنامه ها به خاطر پرداختن به معایب توزیع سبد کالا ،ایراد گرفت.قبول بفرمایید ایرادت بسیاری وجود دارد .من فقرای بسیاری را میشناسم که سبد کالا به آنها تعلق نمیگیره.چرا جای دور بریم خودم و همسرم دانشجوییم به ما هم تعلق نگرفت
اسد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
4
3
سبد کالا رو گرفتم بردم منزل همسرم گفت اینها ببر بیرون , از گلوی ما پایین نمیره
پرسیدم چرا ؟
گفت : اینها رو به قیمت انرژی هسته ای دادند جواب خون شهدای هسته ای رو کی میخواد بده ؟
گفتم : آفرین به غیرت تو زن ایرانی
گفتم : اینها که همه چیز رو به گردن احمدی نژاد انداختن خوب جواب خون شهدا رو هم حتما باید احمدی نژاد بده!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
3
2
احمدی نژاد حالمون بی تو بد است برگرد تا نمردیم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
شما می تونید با خیال راحت ...چون این در این دولت جایی برای آقای ... نیست
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها