بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۱۹۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
دکتر غلامعباس توسلی جامعه شناس:
تمامی رسانه‌ها در هر جامعه‌ای می‌توانند این ادعا را داشته باشند که مستقل عمل می‌کنند اما در واقعیت این گونه نیست و جهت‌دهی مخاطبان خود را به سمت و سویی که می‌خواهند می‌کشانند ...
تدبیر24: از ویژگی‌های هر رسانه‌ای در هر جامعه‌ای این است که باید مستقل باشد. یکی از موارد و محورهای اصلی مطالعات جامعه‌شناسان وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌های گروهی بررسی آثار و کارکرد این وسایل در دو سطح خرد و کلان است. در مورد تاثیر رسانه‌های گروهی بر زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها نظرات متعددی وجود دارد؛ برخی بر این باورند که میزان تاثیرگذاری رسانه بر زندگی نامحدود است. گروهی دیگر کارکرد رسانه‌های گروهی را بی‌تاثیر می‌دانند.عده‌ای نیز معتقدند که تاثیر رسانه‌های گروهی مشروط است و میزان تاثیرگذاری آنها را در محدوده شرایط محیطی ارزیابی می‌کنند. در چنین شرایطی، مستقل عمل کردن رسانه‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. رسانه‌ها باید جدای از سیاست‌های دولت‌ها عمل کنند. در این شرایط دولت بودجه صداوسیما را تامین می‌کند و افراد معینی را به عنوان سرپرست و شورا برای این نهاد انتخاب می‌کند که این مسیر به وابسته شدن رسانه‌ها به دولت می‌انجامد تا جایی که صداوسیما و رسانه‌های مکتوب نظریات دولت را منعکس می‌کنند.

رسانه‌های گروهی، علاوه بر اين كه در فرآيند ارتباطات و جابه‌جايی اطلاعات در درون جامعه و ملل سهيم هستند، می‌توانند با كاركرد خويش در عرصه‌های سياسی، فرهنگی و اقتصادی به موازات تحولات عميق در نهادهای سياسی، اجتماعی، فرهنگی و دگرگونی باورها و ارزش‌های مسلم جامعه كارساز بوده و به عنوان يك دانشگاه عمومی در راستای شكوفايی و اعتلای فرهنگ جامعه به فعاليت بپردازند و زبان هدايت خويش را به كار بسته و جامعه را به سمت و سوی مطلوب هدايت نمايند. تمامی رسانه‌ها در هر جامعه‌ای می‌توانند این ادعا را داشته باشند که مستقل عمل می‌کنند اما در واقعیت این گونه نیست و جهت‌دهی مخاطبان خود را به سمت و سویی که می‌خواهند می‌کشانند و از مواضع گروه خاصی به دفاع می‌پردازند. با مراعات و لحاظ کردن جنبه‌های مثبت و منفی کارکرد رسانه‌های گروهی، این پدیده می‌تواند از یک سو سبب وحدت، همبستگی و وفاق ملی شود و از سوی دیگر دولت‌ها می‌توانند از این پدیده در ایجاد همگونی، جهت‌دهی افکار عمومی و هماهنگ سازی نظریات توده مردم و جامعه نسبت به نظام سیاسی و کارکردهای آن استفاده کنند، تا آنجا که از مطبوعات که مهم‌ترین و بارزترین وسایل ارتباط جمعی است به عنوان «رکن چهارم» یاد می‌شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها