بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۲۰۱۱۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۸
روالی که باید بهبود یابد
تاکنون دو فاز از سه فاز سرزمین کهن ساخته و چند میلیارد تومان صرف آن شده است اما صدا و سیما آسانترین راه را برای فروکش کردن اعتراض ها در پیش گرفت
تدبیر24 :چند سالی است که هراز چندگاهی به محتوای سریال ها اعتراض می شود. برخی از این اعتراض ها به علت پرداختن به موضوعات خاصی مانند عالم ماورا و برخی دیگر به دلیل چگونگی به تصویر کشیدن شغل یا قومیتی خاص است.

به گزارش خبرنگار تدبیر24، یکی از نخستین این اعتراض ها مربوط به فیلم شوکران بهروز افخمی بود که در سال 77 ساخته شد و در آن زمان پرستاران به این اثر سینمایی به شدت معترض شدند ولی روند خرده گرفتن به آثار نمایشی در دهه های بعد هم ادامه یافت.سال 89 سریال در مسیر زاینده رود ساخته حسن فتحی با واکنش اصفهانی ها روبرو ونماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تذکر نسبت به رئیس صدا و سیما این مجموعه را توهین به مردم اصفهان قلمداد کرد و استاندار اصفهان خواستار توقف پخش این مجموعه شد. در سال 92 هم پایتخت 2 به کارگردانی سیروس مقدم برای سیما دردسرساز شد و نماینده مازندران آن را توهین به اقوام ایرانی دانست.

البته این اعتراض ها دامن مجموعه های طنزی مانند شب های برره در سال84 ومرد هزار چهره در سال 87 – که هردو از ساخته های مهران مدیری هستند- را هم گرفت و حتی اداره ثبت احوال فارس بابت سریال مرد هزار چهره خواستار اعاده حیثیت و دریافت غرامت شد.

همان گونه که می بینید این اعتراض ها در دهه های مختلف انجام شده است و هنوز هم ادامه دارد .اگرچه شاید برخی از آن ها به حق باشد ولی یکی از دلایل تعدد این اعتراض ها در دهه های اخیر بی توجهی مسئولان نهادهای فرهنگی کشوربه افزایش سواد رسانه ای مخاطبان است که به توانایی و قدرت دسترسی، تحليل، ارزيابي و انتقال اطلاعات و پيام‌هاي رسانه‌اي اطلاق می شود. مخاطبي كه داراي سواد رسانه‌اي است از نقش صدا، موسيقي و ساير جلوه‌هاي ويژه براي القاي فضا و معنی در تلويزيون و سينما با خبر است.

زمانی که مخاطبان درک درستی از این عوامل نداشته باشند،دچار سوءتفاهم می شوند. متاسفانه اغلب آنان به این مساله نمی اندیشند که شخصیت های یک فیلم یا سریال به فراخورموضوع آن باید به منطقه جغرافیایی مشخصی تعلق و حرفه ای داشته باشند تا بتوان داستانی را تعریف کرد البته گاهی اوقات تنها سواد کم رسانه ای دلیل اعتراض به محتوای فیلم و سریال ها نیست و انگیزه های سیاسی و گاه مذهبی نیز در این کار دخیل هستند. این همان اتفاقی است که برای سریال سرزمین کهن هم رخ داده است. سریالی که با پژوهش های زیاد نوشته شد و مهدی ارگانی را به عنوان مشاور در کنار خود داشت. در کارنامه کاری ارگانی عضویت در شورای طرح و برنامه سیما ، مدیریت صدای جمهوری اسلامی ایران، عضویت در شورای فرهنگی بنیاد فارابی و شورای تصویب فیلمنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت شبکه 2 سیما و مشاور رییس سازمان صدا و سیما دیده می شود.

اگرچه پیش از پخش سرزمین کهن اصلاحاتی روی آن صورت گرفت اما درهمان قسمت های اول اقوام بختیاری به این سریال معترض و برخی نمایندگان مجلس خواستار توقف پخش آن شدند و حتی گردهمایی های اعتراض آمیزی در شهرهایی مانند لردگان،اصفهان و ... برگزار شد و توضیح عوامل ساخت سریال هم افاقه نکرد و صدا و سیما نیز به جای ایستادن پشت برنامه تولیدی خود و عوامل ساخت آن،با توقف در پخش این سریال و دادن وعده ایجاد اصلاحاتی در سکانس های سرزمین کهن،عقب نشینی کرد و حتی ضرغامی با حضور در مسجد سلیمان و پوشیدن لباس قوم بختیاری و پذیرفتن خطای سهوی سازندگان درصدد دلجویی از آن ها برآمد.

این اتفاقات در شرایطی رخ داده است که تاکنون دو فاز از سه فاز سرزمین کهن ساخته و چند میلیارد تومان صرف آن شده است اما صدا و سیما آسانترین راه را برای فروکش کردن اعتراض ها در پیش گرفت .کسی چه می داند که درصورت تداوم بی توجهی سیما به مقوله سواد رسانه ای بر سر تولیدات آینده این سازمان چه می آید و قرار است چند سریال دیگر به سرنوشت مشابهی دچارشوند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱۰
فتحی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
5
3
امروز هم که مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه برکنار شد! واقعا متاسفم واسه این اقدامات صداو سیما
بیننده نا چار این رسانه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
3
3
1-خود را در جای توهین شدگان بگذداریم بعدقضاوت کنیم
2-هزینه های به باد داده شده را از عوامل ساخت این مجموعه بگیرند
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
2
2
همانطور که نویسنده محترم در مورد سواد رسانه ای به نظر می رسد سواد رسانه ای برخی از مسولین صدا وسیما بسیار پایین تر از مردم است . نکته دوم اینکه ما در جامعهه شاهد ان هستیم هم در نظام اموزشی و هم در رسانه های رسمی کشور نوعی تاریخ تحریف شده رواج داده می شود اگر از این منظر نگاه شود انگاه متوجه می شویم که حق با مردم است .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
0
4
بی خود به خودمون گفتیم یه ساعت ماهواره رو بی خیال! بذار فیلم تولید داخل ببینیم به عشق کارگردان مارمولک. به چیز خوردن انداختنمون. بابا اصلا اینا مال این حرفا نیستن. سینما ملک طلق ...!
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
1
3
اقدامات عجیب و شتابزده ویژگی صداوسیما.
آقای تبریزی لطفا سرزمین کهن را به شبکه نمایش خانگی بدهید اینها لیاقت ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
این مجموعه ... ریالی ارزونی جنابعالی باهزینه 8000/000/000 برو حا لشو ببر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
1
4
یه مشت ...از ... مونده آخه از سینما چه سر در میارن؟! برید اخراجیهاتون و بسازید بابا!
یک بختیاری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
2
0
اقایون باسواد که اداعای سواد رسانه ای تون میشه درک جمله بختیاری از کاسه لیسی انگلیس بختیاری شد یعنی چه شعور هم چیز خوبیه اگر اصل و نصب داشتی از اون فیلم حمایت نمیکردین .
محسنی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
0
2
لطفا بخاطر این اشتباه در رسانه ملی همانطور که آسمان و بهار را توقیف کردند، کل صدا و سیما را توقیف کنند تا ..شیم.
محمدعلی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
0
0
ایران مجموعه ای است ازگویشهاولهجه ها اگرقرارباشد درهرسریال ویافیلمی بالهجه ای سخن بگویند وبعدش با اعتراض وعدم پخش روبه روشود پس تمام سریال هاحتی سریالهای تاریخی و غیره باید بالهجه شیرین تهرانی ها دیالوگ شود چون به قول همسرمحترم خانم رهنما واقعا"هیچ کس به اندازه ماتهرانی ها بی غیرت نیست
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها