بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۲۱۶۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
دكتر احمد شيرزاد فعال سياسي
بسياري از هنرمندان و اقشار تاثيرگذار ديگر در كمپين‌هايي كه راه انداختند سعي كردند مردم را از دريافت يارانه منصرف كنند اما هنوز بسياري نخبگان با اينكه خود يارانه را نمي‌گيرند از ترس متهم شدن . . .
تدبیر24: قرار است از امروز مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها اجرا شود. واقعيت اين است كه در اين وضعيت بايد براي موفقيت اين دولت فقط دعا كرد تا بتواند با بهترين نتيجه ممكن اين كار را به سر انجام برساند. جامعه ايران يك هندوانه دربسته است و پيش‌بيني رفتار آنها كاري دشوار به نظر مي‌رسد.

برخي مردم معتقدند كه پول گرفتني را بايد گرفت و برخي ديگر نگرانند كه اگر براي دريافت يارانه تقاضا دهند مشكلاتي برايشان به وجود بيايد و دسته سومي هستند كه طي روزهاي گذشته نسبت به دريافت يارانه ترديد دارند و در مجموع سردرگمي خاصي در اين مورد در جامعه وجود دارد به هر حال دولت اميد دارد از اين دست به دست كردن و دو دلي‌ها يك جمعيتي كنار بروند و شرايط به گونه‌اي شود كه بتواند مرحله دوم يارانه‌ها را با موفقيت پشت سر بگذارد.

همين كه هنوز دولت درباره قيمت بنزين تصميمي نگرفته نشان مي‌دهد كه مديران دولتي منتظرند تا ميزان انصراف مردم از يارانه را ببينندو بديهي است اگر تعداد انصرافي‌ها بالا باشد تغيير چشمگيري در قيمت حامل‌هاي انرژي اتفاق نخواهد افتاد. شايد اگر همين مساله در روزهاي گذشته تبيين مي‌شد، بسياري از انصراف استقبال می‌کردند. اما در حال حاضر پيش‌بيني رفتار اين موج اجتماعي دشوار است. در اين مدت بسياري از هنرمندان و اقشار تاثيرگذار ديگر در كمپين‌هايي كه راه انداختند سعي كردند مردم را از دريافت يارانه منصرف كنند اما هنوز بسياري نخبگان با اينكه خود يارانه را نمي‌گيرند از ترس متهم شدن به دولتي بودن وارد عرصه نشده‌اند و نگرانند حرفي بزنند كه بدنه جامعه نپذيرد.

دادن يارانه به مردم اقدام بسيار نسنجيده دولت قبل بود و اين دولت هر چه زودتر اين بساط را جمع و جور كند بهتر خواهد بود. گرچه مشكلات فراواني پيش روي دولت است و ممكن است اقدام قاطع و شجاعانه مثل قطع يارانه يا كم كردن آن يا اقداماتي مثل جايگزيني سبد كالا، منجر به پرداخت بهاي سنگين در بين مردم شود. و اين براي دولتي كه سخت حامي پيدا مي‌كند تصميمي دشوار است. در اين شرايط كساني كه نگرانند بايد دعا كنند كه به دل مردم بيفتد از دريافت يارانه‌اي انصراف دهند كه در زندگي بسياري از آنها اثري ندارند اما انصراف كمك مي‌كند كارها به مسير خود بازگردد.

دولتمردان نيز بايد بدانند اگر دولت بتواند بعد از انصراف مردم طي مدت كوتاهي بار تورم سنگين را از روي دوش اقتصاد ايران برداشته شودبنا به نظرات وزير بهداشت خدمات بيمه‌اي وخدمات اجتماعي بهتري به مردم ارائه شود، مردم از اين طرح حمايت خواهند كرد. اما اگر يارانه حذف شود و خدمتي به مردم نشود بازنده اين مساله هم دولت و هم مردم خواهند بود. اميدوارم با كارآمدي دولت فعلي بويژه وزير بهداشت شاهد بهبود خدمات بيمه‌اي و اجتماعي در اثر انصراف مردم از دريافت يارانه در ماه‌هاي آينده باشيم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
0
1
نخبه گان ترسو....
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها