بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۲۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
در گفتگوی زنده تلویزیونی؛
تورم ظرف هشت ماه فعالیت دولت یازدهم یعنی از مرداد تا اسفند 92 حدود 24 درصد کاهش یافت که این به معنی حفظ قدرت خرید مردم است. شاید این کاهش در تاریخ کشور ما بی نظیر باشد.
تدبیر24: حسن روحانی رییس جمهوری سه شنبه شب در گفت وگو تلویزیونی به سئوالات دو تن از مجریان صداو سیما پاسخ داد؛ مهم ترین بخش های اظهارات رییس جمهوری در زمینه موضوع های مختلف در قالب 75 جمله کلیدی جمع بندی شده ، که در زیر آمده است.

الف ـ مشکلات از دولت قبل

1- ما سه هزار و 500 میلیارد تومان در ماه یارانه نقدی پرداخت می کردیم و هر ماه بیش از هزار تا هزار و 500 میلیارد تومان کسری داشتیم.

می بایست آن مشکل ادامه پیدا کند یا می بایست یارانه نقدی را کاهش دهیم یا این که می بایست شرایطی که برای مصرف انرژی بود قبول می کردیم ... اگر وضع موجود در سال 92 را ادامه می دادیم یعنی ماهانه ما برای پرداخت یارانه کسری می داشتیم و برق در تابستان با خاموشی مواجه می شد و در تامین گاز در زمستان دچار مشکل می شدیم، آلودگی هوا هم به همان صورت ادامه می یافت.

2- بودجه سال 92 را با پیشنهادی که به مجلس دادیم واقعی کردیم، بودجه را 60 هزار میلیارد تومان کاهش دادیم و از 210 هزار میلیارد تومان به 150 هزار میلیارد تومان رسانیدم، البته مجلس کمی آن را افزایش داد.

3- در پایان سال 92 موفق بودیم بدون این که به بانک مرکزی متوسل شویم مشکلات مالی دولت را حل کنیم و حقوق ها و عیدی ها را پرداخت کنیم و علاوه بر آن 5 هزار میلیارد تومان بدهی پیمانکاران را که مربوط به قبل بود در پایان سال پرداخت کردیم.

4- مردم قبل از این دولت مشکلات فراوانی در زمینه دارو داشتند که بخش بزرگی از این مشکلات حل شده است.

5- قبلا مشکلی بود که پول بیمه دیر پرداخت می شد، ما امسال بدهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به بخش های مختلف نظام سلامت و دارو و بدهی 14 ماهه را پرداخت کرده ایم.

6- در سال های پیش فشار زیادی به بخش برق وارد شده است برای این که مشکلی برای مردم پیش نیاید 1300 میلیارد تومان به برق کمک می کنیم.

7- در سال قبل کشاورزان در زمینه کود مشکل داشتند، اما توانستیم به موقع کود به کشاورزان برسانیم.

8- یک نفر 9 هزار میلیارد تومان پول مردم را برداشت و هنوز هم نمی دانیم این پول چه زمانی وصول و در اختیار مردم قرار می گیرد.

ب- موضوع هسته ای

9 - خط قرمز ما در مذاکرات هسته ای حفظ حقوق ملت است و از آن نخواهیم گذشت.

10- در مذاکرات هسته ای ما فقط شفافیت بیشتری ارائه می کنیم.

11 - هدف در مذاکرات دستیبای به نتیجه برد ـ برد است. ما هیچ چیز مخفی نداریم دستیابی به توافق نهایی و جامع گام های بسیار خوب و موثری برداشتیم.

12- با شناختی که از دنیا و موضوع هسته ای دارم به مذاکرات ایران و 1+5 بدبین نیستم.

13- در مرحله نخست مذاکرات موفق شدیم، در حالی که برخی فکر می کردند این کار امکان پذیر نیست.

14- آنهایی که فکر می کنند با لحن درشت و صدا بلند کردن می توان موضوع هسته ای را پیگیری کرد، مسایل سیاسی را خوب نمی فهمند.

15- ما در زمینه دستیابی به توافق نهایی با 1+5 قدم های بسیار خوبی برداشتیم.

16- ما تحریم را ظلم بزرگ به مردم می دانیم و باید این تحریم هارا برداریم که می توانیم این کار را هم انجام دهیم.

17- اگر کسی فکر می کند می تواند در یک مذاکره طرف را شکست دهد و خودش صد درصد پیروز شود، اشتباه می کند.

18- در دنیای سیاست شما یک قدم و طرف مقابل هم یک قدم برمی دارد تا به نقطه تعامل برسند.

19- اجازه نخواهیم داد که منافع ملی ما زیر چکمه ابرقدرت ها و یا متخاصمین و بیگانگان قرار بگیرد.

20- تیم مذاکره کننده هسته ای متخصص این کار است، مسائل حقوقی و سیاسی را درک می کند و تجربه لازم را دارد.

21- در مرحله نهایی مذاکرات، اگر طرف مقابل در چارچوب قوانین بین المللی و حفظ حقوق ملت ایران حرکت کند، در مدت زمانی کوتاه میتوانیم مسایل را حل و فصل کنیم.

22- فعالیت ما صلح آمیز و با نظارت آژانس است، بنابراین چه مشکلی دارد که بخواهیم مشکلاتمان را با دنیا حل و فصل کنیم.

23- افکار عمومی دنیا هم پذیرای این نیست که تحریم ادامه پیدا کند، دنیا می بیند که با منطق داریم با جهان حرف می زنیم.

24- آنچه ما در مذاکرات می دهیم، شفافیت بیشتر است، نه چیز دیگر .

25- تحریم ها هنوز به طور کامل برداشته نشده، اما یک قدم مهم برداشته شده و آن این است که دارو و کالاهای اساسی را بدون پرداخت حتی یک سنت اضافه خریداری می کنیم.

26- تا کنون قدم های خوبی برداشته شده اما گام اصلی این است که تمام تحریم ها برداشته شود، بعد از توافق نهایی این تحریم ها برداشته خواهد شد.

27- امروز شرکت های مهم خارجی اظهار علاقه و مذاکراتی را آغاز کرده اند اما این که این قرارداد امضا و اجرا شود مستلزم حل و فصل نهایی مشکلات بانکی ماست؛ چون طرف خارجی نمی تواند پولش را با چمدان به ایران بیاورد و یا سودش را با چمدان ببرد. این روابط سیستم بانکی و تعاملات بانکی نیاز دارد که یک قدم آن حل و فصل شده و گام های فراوان دیگری باقی مانده است که در توافق نهایی حل و فصل خواهد شد.

28- این که همه وزرای خارجه و نمایندگان مجلس به جمهوری اسلامی ایران می آیند، معنایش این است که همه به آینده امیدوارند؛ معنایش این است که آنها خوشبین هستند

29 - تا امروز گام ها مناسب برداشته شده است و با این روند اگر جلو برویم، می توانیم با تامین حقوق ملت ایران و در نظر گرفتن خطوط قرمز نظام انشاءالله با عزت، حکمت و مصلحت کارمان را پیش ببریم

ج ـ مسائل داخلی

30 - بنای دولت آشتی در داخل و خارج از کشور است. اگر گروهی بخواهد مانع این حرکت شوند دولت روشنگری خواهد کرد.

31ـ برخی تخریت ها علیه دولت ناشی آن است که عده ای از تحریم ها سودهای کلانی کسب می کردند و الان ناراحتند.

32- از نقد سازنده استقبال می کنیم، ولی برخی می خواهند با دورغ، تخریب و هوچی بازی دولت را از مسیر اصلی حرکت خود دور کنند و این حرکت برخلاف مصالح ملی و دستورات رهبری است.

33- بعضی از امور در سیاست داخلی یک شبه حل نمی شود و نیاز به زمان دارد.

34ـ عده اندک مخالفان باید اخلاق را در پیش گیرند.

35ـ تخریب عوامل متعددی دارد که یک عامل آن این است که دولت را به حاشیه پردازی مشغول کنند و اجازه ندهند دولت راه خود را ادامه دهد.

36ـ عده ای راه دولت را نپسندیدند، اشکال ندارد، نقد کنند کار خوبی است، نقد سازنده لازم است، دولت هم استقبال می کند اما اتهام دروغ، تخریب و هوچی بازی را عده ای در این دولت شروع کردند.

37ـ لازم بدانم درباره تخریب کنندگان به مردم توضیح می دهم ما عبور می کنیم آنها به دنبال انحراف دولت از مسیر اصلی هستند.

38ـ گروهی از من خواستند به شایعه پراکن ها و تخریب گرها پاسخ دهم ... الان زمانش نیست ... هر وقت نیاز بود برای مردم توضیح می دهم

39- نسبت به آینده سیاست داخلی خوش بین هستم. ما باید بپذیریم که جناح ها و احزاب مختلف در این کشور حضور دارند. باید نظرات مختلف را تحمل کنیم و آستانه تحمل خود را بالا ببریم. نباید به خاطر یک نکته جزئی روبه روی هم قرار گیریم

40 - امروز قوای سه گانه روابط بسیار خوبی دارند، به کمک هم می شتابند، تفاهم و تعامل دارند.

41- همه جناح هایی که قانون اساسی را قبول دارند و در چارچوب قانون اساسی و قانون فعالیت می کنند همه عزیز و محترم هستند؛ موافق و مخالف دولت برای ما محترم هستند و از حقوق برابر برخوردارند.

42- از همه جناح ها، احزاب و گروه ها و آنهایی که تخریب می کنند و عددشان بسیار کم است و قابل ذکر نیستند، می خواهم که چون زیر یک سقف و داخل یک قایق هستیم، نقدشان روی چشم ما است، اما نگذارند اخلاق صدمه ببیند.

43- من به همه قول هایی که به مردم در 22 فروردین سال 92 و روز ثبت نام ریاست جمهوری در همه سخنرانی های خودم اعلام کردم، وفادار خواهم بود

44- مردم بدانند برخی موارد یک روزه حل نمی شود؛ یکسری مسایلی داریم که به سیاست داخلی، انسجام و وحدت و جناح ها مربوط می شود، زمان بر است .

45- برخی مرتب اینجا و آنجا می نویسند که فلانی یادش رفته اما من هیچ چیز یادم نرفته است؛ الحمدلله حافظه من خوب بوده و هنوز هم خوب است و به خوبی می دانم چه قولی داده ام و چه کار باید بکنم

46- همه ما باید به بزرگان احترام کنیم، بزرگ ها را شکستن هنر نیست

د- سیاست خارجی

47- ما مسیر صلح و آشتی را هم در داخل و هم با دنیا شروع کردیم، ادامه دادیم و ادامه خواهیم داد.

48- روابط ایران با همسایگان و غیرهمسایگان ادامه می یابد مخصوصا در زمینه رفع تحریم و شکستن تحریم.

49- عده ای معتقدند که ما همیشه با دنیا جنگ خواهیم داشت مقصودم جنگ نظامی نیست یعنی هیچ وقت نمی توانیم روابط خود را با دنیا روابط معقولی کنیم.

50- با هر کشوری که ما دچار تنش هستیم می توانیم تنش را کاهش دهیم و در این چند ماه کاهش دادیم.

51- ما مسائل مان را با دنیا می توانیم حل کنیم البته برخی از مسائل پیچیده است و یک روزه حل نمی شود.

52-ما مشکلی با عربستان نداریم، مشکل آنها برای منطقه است . امیدواریم آنها شرایط منطقه را خوب لمس کنند و بدانند بهترین راه برای منطقه صلح، برادری، امنیت و کنار زدن تروریست ها ست.

53- ما با غیر از آمریکا که روابط ما پیچیدگی خاص خود را دارد، با بقیه اعضای 1+5 مساله ای نداریم، مذاکره می کنیم و راجع به مسایل مختلف بحث می کنیم.

هـ - برنامه های آینده دولت

54- منابع حاصل از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها برای نظام سلامت، تولید و حمل و نقل عمومی و همچنین حفاظت از محیط زیست هزینه خواهد شد.

55- در سال 93، چهار فاز پارس جنوبی به بهره برداری خواهد رسید و 100 میلیارد متر مکعب به تولید گاز اضافه خواهد شد.

56- دولت هیچ یک از برنامه هایش را فراموش نکرده است.

57- تعداد اقلام دارویی تحت پوشش بیمه از 200 به 350 قلم خواهد رسید.

58- تا آخر سال به 11 میلیون نفر از نیازمندان در پنج نوبت یارانه کالایی پرداخت خواهد شد.

59- 10 هزار میلیارد تومان به بودجه بخش سلامت اضافه خواهد شد که چهار هزار و 800 میلیارد آن از محل هدفمندی یارانه ها است.

60- از 15 اردیبهشت وضعیت خدمات بیمارستانی بهتر خواهد شد.

61- درآمد حاصل از انصراف ها و افزایش حامل های انرژی صرف تقویت سلامت، تولید و بهبود حمل و نقل و محیط زیست خواهد شد.

62- اثر تورمی ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی 5.6 درصد خواهد بود که اثر تورمی ناشی از آن شدید و سطح بالا نخواهد بود.

63- اخلاق، تعامل سازنده با دنیا و احیای اقتصادی از جمله شعارهای من در انتخابات بود. امروز در حال دنبال کردن و پیگیری همه آن شعارها هستم.

64- امیدواریم تورم 12 ماهه در پایان امسال به 25 درصد برسد.

65- قیمت داروهای ساخت داخل در سال 93 افزایش نخواهد یافت و قیمت داروهای خارجی امسال 10 درصد کاهش خواهد یافت.

66- هر کس بیمه نیست ثبت نام کند ما تمام مردم را بیمه می کنیم.

و- مسائل فرهنگی

67- ما در بخش فرهنگ باید راست بگوییم، نباید دروغ بگوییم، تهمت بزنیم، افترا بزنیم، شایعه پراکنی کنیم.

68- من از وضع دانشگاه های کشور راضی هستم، دانشگاه های ما بسیار آرام، پرنشاط و فعال بوده است

69- ما در زمینه فرهنگ در حال برداشتن گام های خوبی هستیم و برای حرکت شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی آنها معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه ها و وزارت علوم گام های خوبی برداشته اند

70- برای نخستین بار نهاد ریاست جمهوری از همه زنان سفرا در تهران دعوت و روز زن را معرفی کرد که بعضی ها مثل اینکه از این شادمانی و از این قدم مثبت ناراحت شدند.

ز- وضعیت اقتصادی

71- تورم ظرف هشت ماه فعالیت دولت یازدهم یعنی از مرداد تا اسفند 92 حدود 24 درصد کاهش یافت که این به معنی حفظ قدرت خرید مردم است. شاید این کاهش در تاریخ کشور ما بی نظیر باشد.

72- اگر تورم کاهش نمی یافت و با روال گذشته پیش می رفت، فردی که ماهانه 1.5 میلیون تومان درآمد داشت، ماهی 250 هزار تومان از قدرت خریدش کسر می شد.

73- تورم نقطه به نقطه ما طبق اعلام مرکز آمار 17.6 درصد و طبق اعلام بانک مرکزی 17.4 درصد است.

74- در سال 89 قیمت حامل های انرژی 550 درصد افزایش یافت، اما در فاز دوم هدفمندی یارانه ها متوسط افزایش قیمت حامل های انرژی 50 درصد است.

75- اگر می خواستیم مصوبه مجلس را اجرا کنیم حامل های انرژی باید 70 درصد گران می شد که دولت آن را به 50 درصد کاهش داد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها