بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۲۳۴۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
متروی تبریز با گذشت چندین سال از آغاز احداث آن، هم اکنون عیانگر تغییر و تحول بزرگی است که مردم تبریز آن را از نزدیک لمس خواهند کرد.
تدبیر24: منطقه آذربایجان شرقی، مطالعات احداث مترو در سال 80 آغاز و در نهایت در سال 84 عملیات اجرایی این پروژه عظیم کلید خورد و هم اکنون فاز اول خط یک مترو تبریز آماده بهره برداری است.

تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و اهواز تقریبأ به صورت همزمان مراحل مطالعاتی احداث مترو را آغاز کرده‌اند و در این بین متروی مشهد در اواخر سال 89 افتتاح شد و این روز‌ها سایر کلانشهر‌ها رقابت شدیدی را با تبریز برای افتتاح مترو دارند.

با روی کار آمدن شهردار جدید تبریز، وی 22 بهمن را روز افتتاح فاز نخست خط اول مترو اعلام کرد که در ادامه مشکلات ارزی باعث عدم ترخیص واگن‌ها از گمرک بندرعباس و خلف وعده شهردار تبریز شد.

27 فروردین سال 93 عزم استانی جواب داد و واگن‌های مترو طی آیینی وارد تبریز شدند و انتظار می‌رود در طی روز‌های آتی، شاهد آغاز بکار مترو تبریز در حدفاصل ایل گلی تا ایستگاه استاد شهریار باشیم.

بخش عظیمی از جلسه این هفته شورای شهر تبریز با حضو شهردار تبریز و مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه، به بررسی وضعیت مترو این شهر اختصاص یافته بود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز در صحن شورای شهر تبریز گفت: خط یک قطار شهری، به طول 17.2 کیلومتر، در سه فاز طراحی شده و شامل 18 ایستگاه و دو پایانه ابتدایی و انتهایی است.

محمد صادق پشمینه آذر افزود: اجرای خط یک قطار شهری تبریز در سه فاز پیش بینی شده و طبق زمان بندی صورت گرفته، فاز اول خط یک در طی روز‌های آتی افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز بیان کرد: فازهای دوم و سوم خط یک قطار شهری تبریز به ترتیب در نیمه اول و نیمه دوم سال 95 به بهره برداری خواهد رسید.

پشمینه آذر با اشاره به ورود سری اول واگن‌های قطار شهری به تبریز گفت: پس از ورود واگن‌ها، با بررسی‌های صورت گرفته از طرف گروه کارشناسی چینی در دو بخش راه اندازی و بررسی تجهیزات، فاز اول خط یک قطار شهری تبریز، واجد شرایط لازم برای راه اندازی، تشخیص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در بین شهرهایی که در آستانه راه اندازی قطار شهری هستند، تنها متروی تبریز ‌آماده راه اندازی است.

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز با بیان این که رقم عمده در خرید واگن‌های مترو، متعلق به واگن‌های قطار شهری تبریز است، اظهار کرد: از مجموع 315 واگن خریداری شده به ارزش 127 میلیون یورو، نزدیک به 180 واگن به مترو تبریز اختصاص دارد و دیگر واگن‌ها برای قطار شهری اصفهان و شیراز خریداری شده‌اند.

پشمینه آذر متوسط قیمت تمام شده هر واگن قطار شهری را حدود 45میلیارد ریال خواند و افزود: تا این مقطع، مجموع هزینه‌های صورت گرفته، بیش 10 هزار میلیارد ریال بوده و برای اتمام خط یک، 14هزار میلیارد ریال نیاز است.

وی گفت: نگهداری و راه اندازی سیستماتیک قطار شهری، از وظایف سازمانی قطار شهری بوده و امیدواریم بتوانیم به خوبی حافظ این سرمایه ارزشمند ملی باشیم.

شهردار تبریز در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: با وجود ساز و کار فعلی و تکیه به شرکت مادر تخصصی، ورود واگن‌های قطار شهری تا یک یا دو سال آینده به تبریز میسر نیست، بنابراین قصد داریم به صورت مستقل برای خریداری سایر واگن‌ها اقدام کنیم.

صادق نجفی با بیان این که قرارداد شهرداری تبریز با شرکت مادر تخصصی، محدود به خط یک است، تاکید کرد: در اجرای سایر خطوط، شهرداری تبریز، برای تامین منابع مورد نیاز‌، به صورت مستقل وارد عمل خواهد شد.

وی گفت: در صورتی که بتوانیم با تزریق هزار میلیارد ریال به منابع مالی مترو، سه رام دیگر به این پروژه اضافه کنیم، مجموع تعداد واگن‌های متروی تبریز جمعاً به 20 واگن خواهد رسید.

شهردار تبریز با بیان این که موضوع 900 میلیون دلار فاینانس را به شکل EPCF از طریق چین به طور جدی پیگیری می‌کنیم، گفت: خوشبختانه در این راه مسیر وزارت کشور را طی کردیم و تنها مسیر وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی را پیش رو داریم.

احتشام حاجی پور، عضو شورای شهر تبریز با اشاره به ناراحتی سایر کلانشهر‌ها از افتتاح مترو تبریز اظهار کرد: به محض منعکس شدن خبر افتتاح مترو تبریز، مسئولان سایر کلانشهر‌ها ناراحتی خود را را از این اتفاق رخ داده اعلام کردند، لذا از مدیرعامل سازمان قطار شهری تقاضا می‌کنیم با بسیج کردن تمام نیرو ها، فاز دوم و سوم خط یک مترو را تا پایان سال 94 آماده کند.

وی افزود: خط دوم و سوم نیز برای تبریز مهم است، ولی معتقدم افتتاح تمام و کمال خط یک به مصلحت شهر است و تمام نیرو‌ها باید در این راستا فعالیت کنند.

حاجی‌پور خاطرنشان کرد: قطار شهری تنها مترو نیست و بهتر است سازمان قطار شهری برای احداث تراموا و مونوریل که بسیار زود بازده هستند، اقدام کنند.

جعفر مدبر، عضو شورای شهر تبریز با اعلام اینکه قطار شهری نماد توسعه شهری است، گفت: خوشبختانه در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، شاهد پیشرفت روز افزون مترو تبریز هستیم.

وی افزود: در خط دوم مترو باید با بهره‌گیری از قدرت "سپاه" عملیات عمرانی این مسیر را بسیار سریع تر از خط اول به پایان برسانیم.

مدبر تأکید کرد: معتقدم در کنار مترو باید از سایر وسایل حمل و نقلی ریلی، به عنوان مکمل استفاده کنیم.

علی شیاری، عضو شورای شهر تبریز با انتقاد از خط دوم مترو اظهار کرد: محل تملک شده در ایستگاه قراملک یک کیلومتر با محلی که باید تملک و مراحل حفاری آغاز می‌شد، فاصله دارد.

وی افزود: چندین ماه زمان لازم است تا این یک کیلومتر اختلاف حفاری شود، این شاهکار کارشناسان، مردم تبریز را متحمل خسارتی بالغ بر 65 میلیارد تومان کرده است، باتوجه به اینکه مدیران اشتباه را گردن یکدیگر می اندازند، چه کسی پاسخگوی هدر رفتن زمان و پول مردم است؟

شیاری تأکید کرد: هفت ماه پیش رییس وقت قطار شهری، پیشرفت فاز اول خط یک را 93 درصد اعلام کرد و الان بعد از گذشت چندین ماه بازهم پیشرفت 93 درصد اعلام می شود، معتقدم این آمارها درست نیست و یا در هفت ماه گذشته هیچ کاری صورت نگرفته است.

این عضو شورای شهر تبریز بیان کرد: هدف از افتتاح فاز اول چه چیزی است؟ مگر مردم بیکار هستند که برای پیمودن شش کیلومتر در منطقه خلوت شهر، مدت‌ها منتظر چهار واگن بایستند؟

رسول درسخوان، عضو شورای شهر تبریز اظهار کرد: باید فکرمان به سمت و سوی پیشرفت باشد و از بررسی پرونده‌ها امتناع کنیم، چرا که در صورت بررسی، حقایق گریبان بعضی‌ها را خواهد گرفت.

وی افزود: تحریم‌ها مانع از همکاری با کشورهای اروپایی در پروژه مترو شده و از مسئولان می‌خواهم به محض یافتن فرصت، از پتانسیل کشورهای اروپایی در زمینه مترو ‌استفاده کنند.

درسخوان با اشاره به صحبت‌های شهردار تبریز گفت: شهر تبریز نباید منتظر شرکت مادر تخصص باشد، چرا که در گذشته شاهد خیانت این شرکت به مردم تبریز بوده‌ایم و بهتر است به صورت مستقل عمل کنیم.

علی نوای باغبان، عضو دیگر شورای شهر تبریز نیز با بیان اینکه گذشته گویای آینده است، خاطرنشان کرد: تاکنون 1000 تومان میلیارد برای مترو خرج کرده‌ایم و برای بهره برداری کامل از خط یک باید 1400 میلیارد تومان دیگر به این پروژه تزریق کنیم، با توجه به اینکه سالانه تنها 100 میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص می‌دهیم، شواهد نشانگر آن است که خط یک مترو تا سال 97 نمی‌تواند مورد بهره برداری کامل قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه مدیریت واحد در حوزه مترو‌ از ضروریات است، تأکید کرد: برای اینکه وعده‌ها جای خود را به شعار ندهند، باید راه‌های تأمین بودجه به صورت شفاف مشخص شود.

سعید محدث، نایب رییس شورای شهر تبریز با انتقاد از عملکرد شهرداری در خصوص تملک ایستگاه‌های مترو، گفت: تملک ایستگاه میدان ساعت، هفت سال طول کشید! شهرداری در موضوع تملک‌ها ضعیف عمل کرده و در چندین جا خط مترو بدون تملک و احداث ایستگاه، از آن محل عبور کرده است.

نایب رییس شورای شهر تبریز بیان کرد: همکاران اصفهانی از آماده بودن فاز اول مترو تبریز ناراحت هستند و ما نیز باید با تلاش مضاعف قبل از اصفهان و سایر کلانشهر‌ها، مترو را افتتاح کنیم.

حبیب شیری آذر، عضو شورای شهر تبریز نیز گفت: در گذشته حق مردم تبریز پایمال شده و دیگر نباید مردم این شهر برای مترو پول بدهند، چرا که در گذشته 30 میلیارد تومان برای انجام این پروژه واریز کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: باید از پتانسیل بخش خصوصی و از اعتبارات دولتی برای احداث خطوط مترو استفاده کنیم. از سازمان قطار شهری تبریز ناراضی هستم و این سازمان هیچ ارتباطی با شورای شهر ندارد.

ایران آهور، عضو شورای شهر تبریز نیز گفت: خط سه مترو با گسل تبریز تداخل دارد و باید راهکاری برای فاصله گرفتن مترو از حریم گسل اندیشیده شود.

اصغر عابدزاده، عضو دیگر شورای شهر تبریز در رابطه با پروژه مترو گفت: مترو ناشناخته ترین پروژه است، با وضع موجود تا هفت سال آینده این پروژه افتتاح نمی‌شود و بهتر است از الان ایستگاه‌های مترو را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا فعالیت تجاری کنند.

داود امیرحقیان، یکی دیگر از اعضای شورای شهر تبریز با اعلام اینکه افتتاح مترو حیثیتی است، خاطرنشان کرد: برخی از ورود واگن‌ها ناراضی هستند، لذا ‌باید با تکیه بر پتانسیل بخش خصوصی عمر پروژه را کاهش دهیم.

فریدون بابایی اقدم، عضو شورای شهر تبریز با انتقاد از عدم ارتباط سازمان قطار شهری با اعضای شورای شهر، تأکید کرد: در مراسم معارفه رییس قطار شهری دعوت نشده بودم، مردم از ما انتظار دارند مترو را سریعأ افتتاح کنیم، ولی متأسفانه به دلیل عدم ارتباط، شورای شهر در جریان کار نیست.

وی افزود: معتقدم در خصوص سایر خط ها باید تجدید نظر شود.

ایرج شهین باهر، عضو شورای شهر تبریز با اعلام اینکه مترو می‌تواند مشکلات ترافیکی را حل کند، اظهار کرد: با توجه به این پتانسیل مترو، بهتر است بودجه‌ای که برای حل مشکلات ترافیکی در نظر گرفته‌ایم، صرف مترو کنیم تا کار به سریع ترین شکل ممکن پیش رود.

وی افزود: مترو بهترین محل برای سرمایه گذاری است، از این رو باید در این بخش سرمایه گذار واقعی جذب کنیم.

اسماعیل چمنی، عضو شورای شهر تبریز با اشاره به سپری شدن 15 سال از آغاز مطالعه احداث مترو، گفت: این مدت زمان برای احداث یک شهر مدرن نیز کافی است، لذا تقاضا می‌کنم مسئولان، آمار و زمان‌بندی صحیحی را اعلام کنند.

وی افزود: سیر صعودی افزایش ترافیک، نقش و اهمیت مترو را بهتر نمایان می‌کند و معتقدم برای حل مشکل مترو عزم استانی نیاز است.

با ورود واگن‌های مترو به تبریز و وعده و وعید های مسئولان، روزنه‌های امیدی در مردم این شهر به وجود آمده و به نظر می‌رسد پیروزی تبریز در رقابت سه جانبه کلانشهرها، منوط به تلاش و مدیریت جهادی مسئولان شهری و استانی است.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
کارشناس مترو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
0
0
خطوط مترو باید یک شبکه بهم پیوسته و منسجم ریلی با قابلیت دسترسی آسان برای مسافران باشد.استفاده از افراد متخصص و با تجربه برای پیش بینی و ارائه راهکار برای حل مشکلات فاز یک و جلوگیری از دوباره کاریها در فازها و خطوط بعدی یک ضرورت است. از نیروهای مترویی باسابقه چندین ساله بهتر استفاده نماییم.
کارمند مترو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
0
0
واحد شمارش قطار مترو رام میباشد و هر یک رام قطار مترو دارای پنج واگن بهم چسبیده است.
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها