بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۲۵۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
خبر قطع ارتباط احمدي نژاد و مشايي اين روزها در حالي مطرح است که به باور برخي از سياسيون فعاليت هاي رييس جمهور سابق بيش از گذشته رنگ و بوي انتخاباتي پيدا کرده است.
تدبیر24:اين خبر اولين بار چندي پيش از زبان داوود احمدي نژاد مطرح شد.برادر رييس دولت دهم در اظهار نظري غيرمنتظره از تمام شدن اين رابطه خبر داده و گفته است«به برادرم گفتم تا مشايي و اطرافيانش را دور نريزي، ما نيستيم. البته همين ديروز شنيدم که اينها را ريخته دور و مشايي و بقايي را دک کرده است.» وي همچنين درباره کانديداتوري محمود احمدي نژاد گفته بود:«احتمال کانديداتوري برادرم در انتخابات رياست جمهوري آينده، خيلي زياد است و با روندي که آقايان فعلي در پيش گرفته و اوضاعي که درست کرده اند، مردم در حال گرايش به احمدي نژاد هستند.» موضوع قطع رابطه محمود احمدي نژاد از مشايي اما امروز بارديگر به نقل از احمد خورشيدي پدر داماد احمدي نژاد مطرح شده است . وي گفته است«علت كنار كشيدن تعداد قابل توجهي از اصولگراها از حمايت آقاي احمدي‌نژاد، مشايي بود، الان مي‌بينم آقاي احمدي‌نژاد خيلي اسمي از آقاي مشايي نمي‌برد و دفتر كارش از او جدا شده است و حداقل ارتباط سياسي كه آن موقع بوده كمرنگ‌تر شده است. وضعيت اصولگراها مثل قبل نيست، قبلا دولت دستشان بود، احساس قدرت داشتند الان اينطور نيست.»

مشايي براي هميشه از سياست کناره گيري کرده است 
البته اگرچه داوود احمدي نژاد و احمد خورشيدي از جدايي محمود احمدي نژاد و مشايي خبر مي دهند اما علي اکبر جوانفکر مشاوررييس جمهور سابق در گفتگویی نه تنها اين جدايي را تکذيب کرد بلکه از کناره گيري هميشگي رحيم مشايي از سياست خبر داد.وي گفته بود:«روابط برادرانه و دوستانه ميان آقاي احمدي نژاد و آقاي مشايي بسيار مستحکم است و هيچگاه تحت تاثير مسائل سياسي قرار نداشته است . سوابق کاري آقاي مشايي نشان مي دهد که ايشان همواره يک شخصيت فرهنگي و پژوهشي بوده است . مديريت راديو ، معاونت فرهنگي شهرداري تهران و سازمان ميراث فرهنگي از جمله سوابق برجسته خدمتي ايشان است که فعاليت همه آنها فرهنگي و غير سياسي است. حضور ايشان در انتخابات رياست جمهوري نيز بنا به خواست دکتر احمدي نژاد بود و الا خود ايشان تمايلي به شرکت در انتخابات نداشت. جوانفکر در فکر مي کنم آقاي مشايي براي هميشه از سياست کنار کشيده باشد و بعيد مي دانم که بار ديگر در اين عرصه حضور پيدا کند.»جوانفکر درباره کانديداتوري احمدي نژاد هم گفته بود«احمدي نژاد سرباز ملت ايران و نظام اسلامي است و هر گاه شرايط کشور اقتضا کند و رهبري معظم انقلاب نيز بر آن مهر تاييد بزنند ، ايشان به وظيفه خود عمل خواهد کرد.»
خبر جدايي احمدي‌نژاد از مشايي بيشتر به آرزوي گويندگان آن شبيه است

به گزارش حرف نو دکتر امير محبيان نيز در مورد اظهارنظرهاي اخير در زمينه جدايي احمدي‌نژاد از مشايي به سايت روز نو گفته است: در مورد آقاي مشايي هم چندگونه مي‌توانيم حدس بزنيم؛ يکي اينکه آقاي احمدي‌نژاد به اين نتيجه رسيده که نزديکي او به آقاي مشايي و سخناني که آقاي مشايي مطرح کردند باعث شده که ريزشي در بين هوادارانش داشته باشد و فاصله‌اي بين او و علاقمندانش که موتور محترک جريان او و رساندن او به رياست جمهوري بودند را ايجاد کرده است.اين روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل سياسي افزود: لازمه اين گمان اين است که برداشت ما اينگونه باشد که اساسا صحبت‌هايي که آقاي مشايي مي‌کردند، غير از باورهاي آقاي احمدي‌نژاد باشد؛ که من در اين زمينه ترديد دارم و صحبت‌هاي روشن آقاي مشايي بيانگر ديدگاه‌هاي آقاي دکتر احمدي‌نژاد در اين زمينه بوده و آقاي احمدي‌نژاد هم در مقاطع مختلف اين ديدگاه را مورد تأکيد و تأييد قرار داده و حمايت خودش را از اين ديدگاه اعلام کرده است. وي در ادامه با اشاره به اظهارنظر برخي اطرافيان احمدي‌نژاد مبني بر جدايي وي از مشايي گفت: ممکن است اختلافي بين آنها به وجود آمده يا به وجود نيامده باشد. اگر اختلافي به وجود نيامده، بيان اين اختلاف مي‌تواند تنها بکار گرفتن يک تاکتيک براي تست افکارعمومي باشد تا آقاي احمدي‌نژاد از اين طريق بتواند از ظرفيت آقاي مشايي استفاده کند، بدون اينکه هزينه‌هاي با او بودن را بپردازد. محبیان ادامه داد: حتي ممکن است که اساسا اختلافي وجود ندارد و نکاتي هم که مطرح شده، صرفا آرزوهاي افرادي مثل برادر آقاي احمدي‌نژاد و ديگر اطرافيان او باشد که به شکل يک خبر آن را مطرح کردند. اينها کل محفوظاتي است که مي‌توان در اين زمينه به عنوان حدس عقلي در نظر گرفت.

وي درباره حمايت جريان اصولگرايي از بازگشت احتمالي احمدي‌نژاد به عرصه سياسي گفت: اصولگرايي به عنوان يک جريان منسجم و واحد که بتوانند تصميمي مشترک اتخاذ کنند، عملا تحقق بيروني ندارد، بلکه جريان‌هاي متفاوتي را شامل مي‌شود که هريک داراي گرايش‌هاي مختلفي هستند. به هر صورت در اينکه آقاي دکتر احمدي‌نژاد اقبالي در بخشي از گرايش‌هاي درون اصولگرايي دارد، ترديدي نيست؛ چراکه علاقمندان و هواداراني دارند که برخي به صورت جرياني و برخي به صورت تشکيلاتي مشغول فعاليت هستند.

وي با نام بردن برخي تشکل‌هاي حامي احمدي‌نژاد، تشريح کرد: مثلا تشکيلاتي مثل جبهه پايداري جزو هواداران آقاي احمدي‌نژاد بودند و بعضا جزو کابينه ايشان نيز بودند که در حال حاضر صرفا برخي انتقادات را نسبت به حواشي آقاي دکتر احمدي‌نژاد، آن هم به صورت رقيق مطرح مي‌کنند. لذا به نظر مي‌رسد اگر ايشان بتواند يک تعريفي از وضعيت و موضع‌گيري خود ارائه دهد، مي‌تواند اين جريانات را مجددا فعال کند.

وي افزود: به هر صورت، جبهه پايداري علي‌رغم اينکه فعاليت اجتماعي شديدي در سطح سياسي از خود نشان داده، به دليل اينکه رأس روشني ندارد، حرکاتش عملا مثل مرغ سرکنده بوده است؛ به طوري که حرکاتي از سوي آنها صورت مي‌گيرد، اما اين حرکات به سمت يک مقصد روشن و مشخص هدايت نمي‌شود؛ شايد در يک مقطع زماني هدف اين باشد که با يکسري تغييراتي اين رأس دوباره به آقاي دکتر احمدي‌نژاد پيوند بخورد و به اين ترتيب مي‌بينيم که آقاي دکتر احمدي‌نژاد ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي لازم را براي بازگشت به صحنه سياست دارد و با بعضي انعطاف‌ها حتي مي‌تواند منشأ اثر هم باشد، اما اينکه آيا تصميم قطعي براي بازگشت دارد يا خير، هنوز روشن نيست.


هيچ نشانه اي از جدايي احمدي نژاد و مشايي ديده نمي شود

در همين حال صادق زيباکلام استاد دانشگاه تهران به آريا گفته بود «ما نمي توانيم به صحبت هاي آقاي داوود احمدي نژاد درباره جدايي مشايي و احمدي نژاد استناد کنيم چراکه ايشان بيشتر اميد و آرزوهايشان را مطرح کرده اند .علاوه بر آقاي داوود احمدي نژاد بسياري از اصولگرايان هم آرزوي به هم ريختن رابطه محمود احمدي نژاد با مشايي و بقايي دارند اما با اين وجود هيچ علائمي ديده نمي شود که اين رشته انس و الفت گسسته شده باشد.» وي اظهار داشت:«مشکل اصولگرايان استقلال آقاي احمدي نژاد و رابطه اش با مشايي است لذا از يک سو 10ميليون راي ، اين طيف را وسوسه مي کند تا به احمدي نژاد متصل شوند و از سوي ديگر استقلال احمدي نژاد مانعي است براي ايجاد پيوند بين اصولگرايان و آقاي احمدي نژاد.»اما خبر قطع ارتباط احمدي نژاد و مشايي اين روزها در حالي مطرح است که به باور برخي از سياسيون فعاليت هاي رييس جمهور سابق بيش از گذشته رنگ و بوي انتخاباتي پيدا کرده است ، البته نشانه هايي که پيرامون احمدي نژاد ديده مي شود همگي براين تحليل صحه مي گذارد. در واقع سخنراني اخير احمدي نژاد در مشهد و جشني که به نقل از سايتهاي نزديک به او قرار است فردا در ميدان 72 نارمک با حضور رييس جمهورسابق برگزار شود و همچنين اصرار نزديکان او براي اثبات جدايي  احمدي نژاد از مشايي گوياي آن است که محمود احمدي نژاد از حالا عزم جدي براي ورود به پاستوردارد.


منبع : حرف نو

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها