بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۲۶۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶
روزنامه وطن امروز نوشت:
خود انگليسي ها اين موضوع يعني سعي در تغيير رژيم ايران را نه تنها تکذيب نکرده اند بلکه در اظهارات و عمل خود بارها بر آن صحه گذاشته اند و با اين اوصاف علت ذوق زدگي جريان اصلاح طلب و حامي دولت از بازگشايي سفارت انگلستان مي تواند . . .
تدبیر24: منتقدین - بازگشايي سفارت انگليس در تهران يعني اعتدال ايراني! اين را اصلاح طلبان حامي دولت مي گويند. بررسي رفتار اصلاح طلبان و حاميان دولت نسبت به افزايش احتمال بازگشايي سفارت انگليس در تهران نشان مي دهد آنان بشدت از اين موضوع استقبال مي کنند. نگاهي به روزنامه هاي ديروز جريان اصلاحات استقبال آنان از اين موضوع را نشان مي دهد تا جايي که برخي از آنها موضوع بازگشايي سفارت انگليس در تهران را به تيتر و عکس يک خود تبديل کردند. روايت رسانه هاي اصلاح طلب و حامي دولت از اين ماجرا بسيار قابل تامل است. روزنامه اصلاح طلب «آرمان امروز» از رسانه هاي اصلي حامي دولت که به عنوان رسانه نزديک به خانواده هاشمي رفسنجاني نيز شناخته مي شود در تيترهاي اصلي خود در صفحه اول بازگشايي سفارت انگليس در تهران را با عنوان «آغاز فصل بازگشت به اعتدال ايراني» تفسير کرد. اين روزنامه در حالي اين تيتر عجيب را براي گزارش خود انتخاب کرده است که در متن اين گزارش استدلال هاي عجيبي براي بازگشايي سفارت انگليس مطرح کرده است به گونه اي که موضوع مبارزه با تروريسم را به عنوان يکي از موضوعات مهم در بازگشايي سفارت انگليس در تهران دانسته است. روزنامه اصلاح طلب مردمسالاري نيز به استقبال اظهارات وزير خارجه انگليس درباره بازگشايي سفارت انگلستان در ايران رفته و تيتر «بازگشايي سفارت انگليس در تهران» را به عنوان تيتر يک خود انتخاب کرده است.

روزنامه اعتماد به عنوان ديگر روزنامه اصلاح طلب نيز «بازگشايي سفارت انگلستان در تهران» را به عنوان يکي از تيترها و گزارش هاي اصلي خود برگزيد. روزنامه شرق نيز که رسانه منتسب به نزديکان محمد خاتمي است، درباره بازگشايي سفارت انگليس گزارشي را نوشته است که در اين گزارش به خوشحالي کاردار غير مقيم انگليس در تهران اشاره مي کند و در پايان مي نويسد بايد منتظر ماند تا ببينيم چه زماني اين اتفاق رخ خواهد داد. روزنامه راه مردم نيز عکس يک خود را با کادر بزرگي به ويليام هيگ، وزير خارجه انگلستان اختصاص داد. اين روزنامه با تيتر بزرگ در کنار عکس خندان وزير خارجه انگليس به استقبال سخنان هيگ رفت و نوشت: «بازگشايي سفارت انگليس در تهران بزودي». روزنامه ابتکار از ديگر روزنامه هاي حامي دولت نيز عکس يک خود را به موضوع بازگشايي سفارت انگلستان در تهران اختصاص داد و نوشت: «کليدي در قفل رابطه تهران- لندن». اينکه مناسبات اصلاح طلبان و انگليسي ها يک مناسبات دوستانه و نزديک است، يک واقعيت غير قابل ترديد است. اصلاح طلبان چه در دوره دولت خاتمي و چه پس از آن روابط گرمي با انگليسي ها داشته اند. رفتار انگليس در فتنه 88 يکي از بارزترين نشانه هاي اين گرمي روابط بوده است. رفتاري که عينا در خط رسانه هاي اصلاح طلب در جريان فتنه 88 نيز وجود داشت. بي بي سي فارسي در آستانه انتخابات 88 با القاي شبهه تقلب يکي از محوري ترين نقش ها را در آن زمان براي ايجاد آشوب هاي خياباني و تکميل پروژه براندازي در ايران ايفا کرد. رپرتاژ کامل خبري فتنه گران، تکرار ادعاهاي واهي براي تقلب در انتخابات ايران، نمايش تصاوير و فيلم هاي جعلي و کشته سازي هاي دروغين پي درپي، تنها بخشي از اقدامات اين رسانه سلطنتي براي تکميل پروژه انقلاب رنگي در ايران بود که تا همين الان نيز با عناوين مختلفي ادامه دارد.

از سوي ديگر رفتار سفارت انگلستان در فتنه 88 و نقش کليدي آن در هماهنگي با دستگاه هاي جاسوسي دنيا عليه جمهوري اسلامي ايران نيز موضوعي نيست که قابل فراموش شدن باشد. اين مساله، از اعترافات صريح محکومان فتنه 88 و شواهد و قرائن کشف شده در جريان فتنه 88 نيز به خوبي قابل دريافت است. نکته قابل توجه اينکه خود انگليسي ها اين موضوع يعني سعي در تغيير رژيم ايران را نه تنها تکذيب نکرده اند بلکه در اظهارات و عمل خود بارها بر آن صحه گذاشته اند و با اين اوصاف علت ذوق زدگي جريان اصلاح طلب و حامي دولت از بازگشايي سفارت انگلستان مي تواند حاوي پيام مهمي باشد.

بررسي اين موضوع در کنار مواضع رسانه هاي اصلاح طلب در جريان فتنه 88 مي تواند ارزيابي جامعي را در اين باره به مخاطب ارائه دهد. اکنون در دولت روحاني احتمال بازگشايي سفارت انگليس مطرح شده و وزير خارجه انگلستان صراحتا آن را به زبان آورده است. همچنين روابط نزديک روحاني و ظريف با جک استراو که سفر چند ماه پيش وي به ايران نيز در همين چارچوب ارزيابي مي شود، قطعا نقش موثري در بازگشايي سفارت انگلستان در تهران داشته است اما نگاهي به اظهارات ويليام هيگ درباره بازگشايي سفارت کشورش در تهران و نوع ادبيات وي چه در مجلس عوام و چه بعد از آن در گفت وگو با شبکه بي بي سي باز هم تکرار ادبيات بالابه پايين غرب در قبال ايران را نشان مي دهد. هيگ صراحتا گفته است ظريف بايد براي بازگشايي سفارت کشورش در ايران تضمين بدهد! وي براي اين تضمين، شروطي را نيز براي جمهوري اسلامي ايران مشخص کرده است(!) که يکي از آنها درخواست ملاقات راحت الوصول ديپلمات هاي انگليسي با مسوولان جمهوري اسلامي ايران است. هيگ در مجلس عوام انگلستان با اشاره به گفت وگوي تلفني خود با محمدجواد ظريف در روز شنبه گفت که در اين مکالمه نتيجه گرفت که «شرايط براي بازگشايي سفارتمان در تهران مناسب است ولي يک رشته ملاحظات اجرايي وجود دارد که بايد اول حل و فصل شود و به محض حل و فصل اين ملاحظات، در نظر داريم سفارتخانه را نخست با معدودي کارمند بازگشايي کنيم». وزير خارجه انگليس همچنين در گفت وگو با شبکه بي بي سي با اشاره به موضوع بازگشايي سفارت کشورش در تهران، گفت: براي بازگشايي سفارت، ايران بايد تضمين هايي بدهد و اين تضمين در رابطه با کادر ديپلماتيک سفارت است، تا اين افراد بتوانند وظايف خود را انجام دهند و افراد ديپلمات سفارت بايد امکان تماس و دسترسي به مقامات ايران را داشته باشند. وزير خارجه انگليس افزود: ما تضمين هايي از جمله ايمني و امنيت کارکنان سفارت مان در تهران و آزادي عملشان در ملاقات و تماس با مقامات ايراني را مي خواهيم. وي خاطرنشان کرد: تضمين ها از طرف دولت ايران و مشخصا وزير امور خارجه ايران به من داده شده است. نوع رفتار جريان اصلاح طلب در مواجهه با انگلستان و آمريکا تنها به اين موضوع و به اين روزها ختم نمي شود.

به طور کلي نگاهي به جريان رسانه اي اصلاحات طي سال هاي متمادي گوياي اين است که هيچ گاه اصلاح طلبان در قبال اقدامات تروريستي انگلستان و آمريکا در سراسر دنيا موضعي اتخاد نکرده اند اما اين رفتار آنجا جاي تالم و تاسف دارد که حتي در شرايطي که منافع ملي ما با منافع غرب در تعارض صريح قرار مي گيرد جريان اصلاحات بازهم به جاي دفاع از منافع ملي، منافع غرب را ترجيح مي دهد. نمونه اين رفتار در جريان معرفي حميد ابوطالبي به عنوان نماينده پيشنهادي ايران در سازمان ملل به خوبي قابل مشاهده بود تا جايي که برخي فعالان اصلاح طلب حامي دولت با انتقاد شديد نسبت به وزارت امور خارجه ايران، معرفي ابوطالبي براي حضور در سازمان ملل را نوعي توهين به آمريکا عنوان کردند!
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها