بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۲۷۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
میر دریادار دوم «شهرام ایرانی» جانشین عملیات نیروی دریایی با اشاره به اقدام‌های ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش به شوک گفت: منطقه مسئولیتی نیروی دریایی ارتش از سال 86 تا مدار 10 درجه شمالی در اقیانوس هند افزایش یافته و در حال حاضر مأموریت حفظ و حراست از منابع و منافع اسلام در عمق اقیانوس دریای آزاد در دور دست‌ها بر عهده ما است.
تدبیر24:دومین مأموریت ناو گروه‌ها، برقراری امنیت و ایمنی دریایی در این محدوده بویژه برای شناورهای غیر نظامی و خودی است که البته در صورت درخواست کشورهای دیگر به آنها نیز کمک می‌شود و قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران را با محافظت از کشتی‌های عبوری دیگر به نمایش می‌گذاریم.
وی افزود: به‌عنوان نمونه بارها کشتی‌هایی از کشورهای چین، سنگاپور، امریکا، مالزی، کره، پاناما و... را تأمین امنیت کرده‌ایم و عملیات‌هایی برای رهایی آنها از دست دزدان دریایی انجام داده‌ایم.
جانشین عملیات دریایی ارتش گفت: در بازدید از کشورهای منطقه‌ای ابتدا با پیام صلح و دوستی وارد می‌شویم و با آنها در مراودات و انتقال فرهنگ و تفکر پیش می‌رویم چرا که ما کشوری صلح‌دوست هستیم و بر همین مبنا در صحنه بین‌المللی حاضر می‌شویم و با کشورهای دیگر تبادل نظر می‌کنیم. به‌همین خاطر حضرت امام(ره) در خطابه‌هایشان گفته‌اند که نیروی دریایی فقط نظامی نیست بلکه در حوزه علمی، سیاسی، فرهنگی وانتقال وسیاست و فرهنگ نظامی نیز مؤثر است و این امر هم به‌خاطر مأموریت‌های گروه‌ ما است.
امیر دریادار دوم در خصوص مأموریت مرسوم‌شان در دنیا و کشورهای دریایی گفت: نمایش پرچم یکی از مأموریت‌هایی است که در تمام دنیا و کشورهای دریایی مرسوم است و نیروی دریایی با نمایش پرچم توانمندی‌های خود را ارائه می‌دهد. باید گفت دریانوردی یکی از سخت‌ترین کارها است و مأموریت نمایش پرچم از باب‌المندب تا بندرعباس که بیش از 3هزار کیلومتر مسافت دارد و مأموریت‌ها برای هر گروه به مدت سه ماه به طول می‌انجامد صورت می‌گیرد، ملوانان باید شبانه روز در نگرانی و با شرایط سختی به‌طور دائم و مستمر به سر برند حتی بدون یک ثانیه توقف، چرا که این چرخه 24 ساعته ادامه دارد و شناور در حال حرکت است و این شرایط هم باعث نمی‌شود نیروهایمان دست از کار بکشند تا آنجا که سازمان جهانی دریانوردی از تلاش نیروی دریایی ارتش تقدیر کرده است، چرا که ایران تنها کشوری بوده که به صورت مستقل کار می‌کند و برای برقراری امنیت هیچ قراردادی با کشورهای دیگر ندارد. در صورتی که کشورهای دیگر به‌عنوان نمونه ناتو با 52 کشور مشغول به‌کار هستند و شناور ارسال می‌کنند و دیگری در بحث اسکورت، گروه‌های رزمی و دائمی به‌طور مستقل در اقیانوس هند، گاه شرق و غرب هستند و هرگاه احساس کنیم که منطقه‌ای نا‌امن است حتماً کشتی‌ها را اسکورت می‌کنیم. در واقع حضور ایران در تأمین امنیت آب‌های آزاد بسیار مؤثر و قابل توجه است زیرا نیروی دریایی ارتش تنها امنیت کشورهای خودمان را تأمین نمی‌کند و اگر حمله به هر کشتی اعم از خارجی و ایرانی صورت گیرد وارد عمل می‌شویم و این اقدام‌های امنیتی از سوی تیم‌های عملیاتی بویژه تکاورها انجام می‌‌گیرد.
جانشین عملیات نیروی دریایی ارتش ادامه داد: کار در دریا مانند خشکی و زمین نیست که بتوانی هر موقع خواستی بایستی استراحت کنی و سپس به‌راه‌ات ادامه دهی، دریانوردی در یک مدت طولانی زیر پایت خالی است و با شرایطی همچون طوفان و... روبه‌رو هستیم.
وی با اشاره به کیفیت حمله دزدان دریایی اظهار داشت: این تبهکاران بیشتر هنگام غروب یا هنگام روشن شدن هوا و زمانی که خدمه‌های کشتی در حال استراحت هستند نقشه‌هایشان را عملی می‌کنند. دزدان دریایی به‌عنوان ماهیگیران محلی در مسیر کشتی‌های طعمه قرار می‌گیرند و طوری وانمود می‌کنند که در حال ماهیگیری هستند اما وقتی کاملاً نزدیک می‌شوند با استفاده از سلاح‌هایی مانند آرپی‌چی و... که در اختیار دارند به‌سوی کشتی طعمه حمله می‌کنند تا وحشت به راه ‌اندازند و اگر عکس‌العملی ندیدند با استفاده از چنگک‌ها و نردبان‌های مخصوص وارد عرشه می‌شوند و نقشه‌شان را عملی می‌کنند. وی گفت: در بیشتر مواقع دزدان دریایی به دلیل این‌که برد شلیک‌های ما بیشتر از آنها است پا به فرار می‌گذارند. امیر دریادار دوم ایرانی به ویژگی خاص عملیات‌های نیروی دریایی ارتش ایران پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین تفاوت ‌برخوردی گروه‌های ما با دیگر کشورها صلح‌طلبی‌مان است.ما با این عقیده به فعالیت‌مان ادامه می‌دهیم که در هیچ شرایطی به افراد صدمه وارد نکنیم.
وی با اشاره به ملیت دزدان دریایی افزود: کشور سومالی یکی از  کشورهایی است که دزدان دریایی در آن متمرکز شده‌اند چرا که این کشور مدت‌هاست دولت مرکزی قدرتمندی ندارد و مردم این کشور به‌علت ضعف و فقر حاکم در وضعیتی قرار گرفته‌اند که مجبورند مایحتاج خود را تأمین کنند. از سوی دیگر زمینه‌های ماهیگیری از دریا به دلیل وجود سیستم‌ استعماری حاکم بر آنجا فاقد جذابیت‌های خاص حرفه‌ای است و برای مردم جاذبه ندارد. به همین خاطر این افراد برای تأمین نیازهای خود دست به هرکاری می‌زنند.کشور سومالی به چنان فقری گرفتار است که مردمان آن برای رسیدن به یک کشتی و تأمین نیازهای معیشتی‌شان از جان خود می‌گذرند. تکاوران نیروی دریایی ایران در برخورد با این دزدان دریایی رأفت اسلامی را مد نظر قرار می‌دهند، به‌عنوان نمونه در یکی از عملیات‌ها زمانی که دزدان دریایی قصد تصرف کشتی‌ای را داشتند توانستیم در عملیات سریع بدون هیچ درگیری‌ای همه دزدان را دستگیر کنیم. اعضای گروه‌مان بدون این که خسارتی به دزدان بزنند آنان را دستگیر کردند، حتی جالب است بدانید برای صدمه نزدن به آنها با وجود این‌که نیروهایمان از دستبند فلزی برخوردار بودند ولی دست آنها را با پارچه می‌بستند تا آزار نبینند زیرا می‌دانیم این افراد مردم فقیر و بیچاره‌ای هستند که مجبور به این کار شده‌اند. ما در چنین عملیات‌هایی حتی از دزدان دریایی در مدت زمانی نگهداری می‌کنیم و اگر احتیاج به مداوا برای درمان داشته باشند کمکشان می‌کنیم، سپس آنان را به سفارت کشورشان تحویل می‌دهیم که سفارتخانه هم آنان را به کشورشان باز می‌گرداند اما متأسفانه چند ماه بعد باز هم آنان راهی دریا‌ها می‌شوند. این مقام ارشد نیروی دریایی ارتش گفت: دزدان دریایی کاملاً از بین نمی‌روند چرا که پشت این دزدی‌ها گروه‌های سازمان یافته‌ای هستند که افراد فقیر را به این کار وادار می‌کنند و در صورت دستگیری یا مرگ آنها افراد فقیر دیگری را جایگزین می‌کنند.
جانشین عملیات نیروی دریایی ارتش گفت: دزدان دریایی و راهزنان دریایی با هم متفاوت هستند. وی گفت: دزدان دریایی قصد تصرف کل کشتی با بار  را دارند اما راهزنان دریایی جلوی شناور را می‌گیرند تا اموالشان را تصرف کنند و دیگر کاری به خود کشتی ندارند.
وی در خصوص سیستم دریایی دزدان دریایی با GPS و... افزود: از آنجایی که کار ما در دریا است. ردیابی دزدان سخت است چرا که نمی‌توانیم به‌هر فردی مظنون شویم و آنها را مورد حمله قرار دهیم مگر این که از آنها رفتاری مشکوک ببینیم سپس دست به کار شویم. یکی از همین سختی‌های کار در دریا شناسایی نشدن افراد است مثلاً روی خشکی اگر فردی از دیوار خانه‌تان بالا بیاید سریع متوجه می‌شوید دزد است و پیگیری می‌کنید اما در دریا کار به این سادگی نیست. اما اکنون اگر قایقی بخواهد به ما نزدیک شود سریع احساس خطر کرده و پیگیری‌هایمان را انجام می‌دهیم چرا که ماهیگیران نمی‌توانند و اجازه ندارند در حوزه استحفاظی ما فعالیت کنند.امیر دریادار دوم ایرانی با اشاره به یکی از مأموریت‌های دریایی و آزادسازی کشتی چینی  از دست دزدان دریایی در فروردین ماه سال 91 گفت: در آن روز کشتی چینی در 45 مایلی بندر جاسک و در آب‌های آزاد به تصرف دزدان دریایی درآمده بود که دریادلان توانستند کشتی را آزاد و دزدان دریایی را دستگیر کنند. این کشتی تحت پرچم کشور پاناما بود که با عملیات موفق نیروی دریایی ارتش ایران کشتی آزاد شد و دزدان دریایی دستگیر شدند که همین امر باعث ارتباط مؤثر با کشور چین و تعاملات با آنان شد.
وی در پایان گفت: با اتکا به توان تخصصی نیروی دریایی، راهبردی و علمی داخل کشور توانستیم در صحنه بین‌المللی کشور حضور داشته باشم و پرچم ایران را همیشه افراشته در پهنای دریا و در دوردست نشان دهیم تا اقتدار دریای ایران را به همه کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ارائه دهیم.

  منبع: روزنامه ایران
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها