بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۳۰۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
دیپلمات‌های ترکیه ای که توسط گروه داعش در موصل به گروگان گرفته شده بودند امروز یا فردا آزاد می‌شوند.
تدبیر24: داعشی‌ها هنوز خود را در صدر اخبار روزانه جهان حفظ می کنند، این گروه تروریستی که از هر فرصتی برای داشتن تریبون استفاده می‌کند، اجازه نمی‌دهد همه اخبار مهم متوجه جنگ غزه یا بحران اوکراین شود؛ چه با ترور و چه با دادن بیانیه و اعلام خبر، فرقی نمی‌کند، داعش نمی‌خواهد از جوی که در منطقه به راه انداخته عقب بماند.

تازه ترین اقدامی هم که این گروه تروریستی پس از دادن بیانیه‌های متعدد دست به آن زده توافق با دولت ترکیه برای آزادی گروگان‌های این کشور است.

داعش چندی پیش یعنی به طور دقیق تر 11 ژوئن بیش از 80 شهروند ترک از زن و بچه گرفته تا دیپلمات های کنسولگری ترکیه را به گروگان گرفتند، البته آنها چندی بعد تعداد زیادی از این گروگان‌ها را آزاد کردند ولی حاضر به آزادی 49 دیپلمات ترک در این منطقه نشدند تا رایزنی هایشان با دولت اردوغان ادامه داشته باشد.

در تازه ترین اخباری که از ترکیه به گوش می رسد ظاهرا این رایزنی‌ها نتیجه داشته و این گروه قرار است امروز یا فردا این دیپلمات‌ها را آزاد کند. حداقل این خبری است که وزیر دفاع ترکیه عصمت ایلماز به روزنامه «دوگان» ترکیه داده است: «تماس‌های ما با همه طرف ها در عراق ادامه داشته است و این دیپلمات ها امروز یا فردا آزاد می شوند».

در طول چند هفته گذشته برای اولین بار است که یک مسئول رده بالای ترک درباره این گروگان‌گیری اظهار نظر می کند.

دولت ارهابی پیش تر در حمله ای غافلگیر کننده به کنسولگری ترکیه سر کنسولگر این کشور به همراه اعضای خانواده اش و جمعی دیگر از دیپلمات های ترک را به گروگان گرفت.

داعشی‌ها نزدیک به یک ماه بعد 32 راننده ترکی را که به گروگان گرفته بودند آزاد کردند ولی برای آزادی این دیپلمات ها تا همین الان مقاومت کرده اند.

اردوغان حامی یا مخالف؟
اما سوژه این گروگان‌گیری بحث های داغی در ترکیه و منطقه به وجود آورد، اینکه چرا داعشی ها به یکباره با ترک ها بد شدند سوالی بود که ذهن بسیاری از کارشناسان را درگیر کرد.

به گزارش روزنامه «لیبراسیون» پاسخ این سوال را باید در رفتار رجب طیب اردوغان دانست که ظاهرا استراتژی اش در مقابل این گروه تروریستی با شکست مواجه شده است؛ در واقع دولت ترکیه پیش از اینکه نام این گروه را در لیست گروه های تروریستی قرار دهد مشکلی با داعشی‌ها نداشت و حتی خبرهایی مبنی بر حمایت اردوغان از این گروه هم به گوش می‌رسید.

بسیاری در همان روزها از تجهیز این گروه توسط ترکیه خبر دادند و حتی گاف معاون نخست وزیر ترکیه "بولات آرینچ" هم به این فرضیه قوت بیشتری بخشید.

او در کنفرانسی خبری به موضوع جالب توجهی اشاره کرد: «ما هیچ وقت عامدانه برای این گروه سلاح نفرستاده ایم».

داعش کاری با ترکیه و شهروندان این کشور نداشت تا زمانی که آنکارا اسم آنها را در لیست گروه های تروریستی قرار داد؛ اقدامی که داعشی‌ها را برآن داشت تا هر طور شده زهر چشمی از اردوغان بگیرند و بهترین اقدام هم برای آنها گروگان گیری بود.

در استراتژی اردوغان حمایت از داعش به معنی مهار کردهای سوری بود؛ کردهای سوری که نزدیک ترین شاخه به کردهای گروه "PKK" بودند برای اردوعان خطری بالقوه به حساب می آمد و او با همکاری با این شاخه تروریستی راهی برای مهار همکاری این شاخه با PKK یافته بود اما بعدها با تروریست نامیدن داعشی ها ظاهرا هم که شده این حمایت دستخوش تغییر شد.

با این حال به نظر می رسد همین پیشینه خوب و یا شاید وعده ای تازه باعث شده تا داعشی ها حاضر به حرف شنوی از ترکیه شوند و دیپلمات های آنها را امروز یا فردا آزاد کنند.
منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها