بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۳۱۲۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
دكتر صباح زنگنه كارشناس سياست خارجي
تنها توافق نهایی با ایران، آن هم توافقی مورد نظر اعضای جمهوریخواه کنگره است که می‌تواند اوباما و دموکرات‌ها را از معضلی که در آن گرفتار آمده‌اند نجات دهد . . .
تدبیر24: دور جديدي از مذاكرات هسته‌اي با گفت‌وگوهاي دوجانبه ايران و آمريكا آغاز شده است؛ بسياري مي‌پرسند چرا مذاكرات دوجانبه ما و آمريكا اينقدر براي آينده مذاكرات بااهميت است؟ و اصلا چرا گفت‌وگوها با مذاكرات مستقيم و بدون واسطه ايران و آمريكا كليد خورد؟ در پاسخ مي‌توان به چند نكته توجه كرد: نكته اول اين كه مذاكرات دوجانبه اخير تنها يك موضوع دارد وآن پرونده هسته‌اي كشورمان است. اگر پرونده هسته‌اي ایران در ادامه راه عادي شدنش با مشكلي روبرو نشود مي‌توانيم اميدوار باشيم اين گفت‌وگوها در مورد موضوعات مورد توافق طرفين در آينده ادامه پيدا كند. اما در موضوعات هسته‌اي واضح است كه آمريكا ميان اعضاي 1+5 داراي نقش راهبري و به تعبيري ديگر اصلي است. ‌اين نقش را مذاكره‌كنندگان ما پيش‌تر به خوبي درک كرده‌اند؛ نزديك به 10سال پيش زماني كه ايران با تروئيكاي اروپا (انگليس،فرانسه وآلمان) مذاكره مي‌كرد، اين سايه ايالات متحده بود كه بر ميز مذاكره غربي‌ها حكومت مي‌كرد. به معناي ديگر، مهم‌ترين عامل شكست مذاكرات سعدآباد و پاريس عدم همراهي آمريكا با مذاكرات بود. به هر ترتيب كشورهاي غربي همچنان براي آمريكا نقش محوري و كليدي در تصميم‌گيري‌هایشان قائل هستند. از سوي ديگر توان اقتصادي و كنترل آمريكا بر بازارهای این کشورها به نوعي پيشتازي‌اش را در تصميم گيري‌ها رقم مي‌زند.

چنانچه مذاكرات با آمريكا با موفقيت همراه شود، بي‌ترديد مذاكرات دوجانبه يا چندجانبه با ديگر اعضاي 1+5 هم موفقيت آميزتعبير مي‌شود. البته مقام معظم رهبري پيش‌تر زواياي مذاكرات هسته‌اي را براي مذاكره كنندگان و دستگاه ديپلماسي تشريح كردند، بنابراين دستگاه ديپلماسي كشور تنها در راستاي منافع ملي با آمريكا به گفت‌وگو مي‌پردازد. از سوي ديگر مذاكرات هسته‌اي و تلاش آمریکا برای این است که اوباما باید انتخابات کنگره را نیز پشت سر بگذارد و با توجه به اقداماتی که در حوزه سیاست خارجی انجام داده به نظر نمی‌رسد که بتواند مقابل جمهوریخواهان حرفی برای گفتن داشته باشد. از هم اینک جمهوریخواهان به شدت از طريق رسانه‌هايي كه در دست دارند به سیاست خارجی انفعالی اوباما در خصوص اوکراین و عراق می‌تازند. تنها توافق نهایی با ایران، آن هم توافقی مورد نظر اعضای جمهوریخواه کنگره است که می‌تواند اوباما و دموکرات‌ها را از معضلی که در آن گرفتار آمده‌اند نجات دهد.

اوباما روز جمعه اعلام کرد که حدود 300 مشاور نظامی خود را به عراق می‌فرستد تا از نزدیک جریان خشونت‌ها در این کشور را کنترل کرده و به ارتش این کشور مشاوره دهند اما این کار باعث نمی‌شود که جمهوریخواهان بیان کنند او در ماجرای عراق از ایران و همچنین متحد اصلی‌اش یعنی حزب‌ا... لبنان در منطقه جا مانده است و این یعنی مذاكرات براي دولت روحاني و دولت آمريكا داراي اهميت بسيار زيادي است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
امیررضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
0
1
مذاکره با آمریکا اشتباه است .این مذاکرات ایران را به سمت لیبی پیش می برد.
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها