بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۳۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
چهره ‏های دانشگاهی گفتند: هرچند نتیجه استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مشخص نیست و ممکن است رأی نیاورد که در این صورت، مشکل چندانی به وجود نخواهد آمد، اما اگر استیضاح موجب تغییر وزیر شود، مسلماً فضای آموزش عالی با مشکل مواجه خواهد شد.
تدبیر24: یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با اشاره به محورهای استیضاح وزیر علوم گفت: مطالبات متقاضیان استیضاح فرجی دانا به گونه ای نیست که در حد استیضاح باشد و می توان با گفت وگو و نشست، مسائل را حل کرد.

استیضاح شکننده در دستورکار مجلس با اصرار 51 نماینده اعلام وصول شد

*محور های استیضاح وزیر علوم

1- عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته شدگان قانونی بورسیه های تحصیلات تکمیلی و ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره ها علی رغم تأکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی از استادان اخراج شده توسط هیأت های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاهی

2- اعزام گروه های سیاسی بعضاً دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاه ها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه ها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب رؤسای دانشگاه ها برخلاف رویه های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری

3- منصوب نمودن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88 در مسئولیت های مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه ها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی بویژه در مدیریت های میانی دانشگاه ها

4- عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضدانقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاه ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایش های شدیداً قومی و تجزیه طلبانه در محیط های دانشگاهی و احیای برخی تشکل های افراطی و آشوب طلب.

طرح استیضاح وزیر علوم بعد از کشمکش های فراوان روز گذشته با 51 امضا و در 4 محور از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد. علی لاریجانی رئیس مجلس بعد از اعلام وصول این طرح گفت: طبق آیین نامه داخلی مجلس، ظرف 10 روز آینده، دولت فرصت دارد زمانی را به ما اعلام کند تا بررسی طرح استیضاح وزیر علوم را در دستور کار قرار دهیم.

به گفته وی بررسی طرح استیضاح فرجی دانا هفته آینده با هماهنگی دولت در دستور کار مجلس قرار می گیرد و در یکی از جلسات علنی هفته آینده این طرح بررسی می شود.

تلاش های سران و میانه رو های مجلس و هیأت رئیسه برای مصالحه بین استیضاح کنندگان و وزیر علوم بی نتیجه ماند.

با وجود آنکه سعدالله نصیری معاون پارلمانی وزیر علوم تصریح کرده بود که خواسته ها و مطالبات مورد نظر استیضاح کنندگان را برآورده کرده ایم، با وجود حمایت جامعه دانشگاهی و فعالان حوزه دانشگاهی از عملکرد 9 ماهه فرجی دانا استیضاح کنندگان که عمدتاً عضو جبهه پایداری یا همسو با این طیف سیاسی هستند بر طرح استیضاح اصرار کردند.

در بخشی از این طرح آمده است: « با عنایت به شرایط ویژه کشور و ضرورت عبور عزت مدارانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی نظام سلطه به رهبری امریکا، لزوم آرامش و دقت نظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیط های علمی صد چندان می کند با کمال تأسف شیوه مدیریت جناب آقای فرجی دانا وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویه ای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاه ها در راستای تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم هم تعارض دارد و حاصلی جز عقب افتادگی علمی کشور و بی ثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهاب آفرینی در جامعه نخواهد داشت. »

* فرجی دانا وزیر اعتدالی

استیضاح کنندگان در حالی دم از ضرورت آرامش و ثبات در کشور می زنند و معتقدند رویکردهای فرجی دانا در وزارت علوم باعث تنش و بر هم خوردن آرامش دانشگاه ها شده است که در یک سال گذشته با وجود نشاط سیاسی و رونق گرفتن فعالیت های مختلف دانشجویی در دانشگاه ها، هیچ موردی از آشوب یا تنش های خاص دیده نشده است.

مشخصاً در 16 آذر سال گذشته و به مناسبت روز دانشجو شاهد حضور نمایندگان فکری طیف های مختلف سیاسی در دانشگاه ها بودیم بدون اینکه تنشی ایجاد شود. بر خلاف گفته های استیضاح کنندگان، رضا فرجی دانا بر اساس سیاست های اعلام شده از سوی رئیس جمهوری و در چارچوب مشی اعتدالی عمل کرده و همین عملکرد رضایت مندی دانشجویان، استادان دانشگاه ها و فعالان این حوزه را به دنبال داشته است.

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس برخلاف نظر استیضاح کنندگان، فرجی دانا را از چهره های بسیار معتدل کابینه دانست و به ایران گفت: حداقل این موضوع که در محورهای استیضاح گفته شده وزیر علوم مشی اعتدالی نداشته را نمی توانم بپذیرم. این نماینده مجلس افزود: با استناد به ارتباطاتی که با دانشگاه های مختلف و بخصوص دانشگاه تهران دارم و شناختی که از آقای فرجی دانا دارم، می دانم که هم شخصیت و دیدگاه های وزیر علوم اعتدالی و به دور از افراط و تنش است. به گفته وی، هر چند استیضاح حق نمایندگان است ولی تا حالا مرسوم نبوده که جهت گیری های یک وزیر را زیر سؤال ببریم. اینکه گفته شود وزیر علوم در خط اعتدالی رئیس جمهوری هست یا نیست ، خود رئیس جمهوری بهتر از هر کس دیگری می تواند تشخیص دهد و این موضوع اصلاً نمی تواند مصداق و محور استیضاح باشد.

قاسم جعفری یکی از استیضاح کنندگان در اظهار نظری گفته بود که دغدغه های استیضاح کنندگان همان دغدغه های رهبری است. علیرضا محجوب در این باره تأکید کرد: من در جایگاهی نیستم که بگویم دغدغه رهبری همین است که استیضاح کنندگان یا مخالفان آنها دنبال می کنند.

این باید از سوی رهبری یا دفتر ایشان اعلام شود اما می توانم بگویم که رهبری چندی پیش خیلی صریح از دولت و برنامه های آن حمایت کردند.

*شاید برخی انصراف دهند

علی سبحانی فر عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس نیز معتقد است که برخی از محورهای استیضاح فرجی دانا که دغدغه استیضاح کنندگان بوده، رفع شده است. این نماینده مجلس به ایران گفت: یک بخشی از استیضاح، مسائل سیاسی است که قاعدتاً رفع شدنی نیست ولی یک بخش هایی که جزو دغدغه های استیضاح کنندگان است، بر اساس اطلاعات ما و گفته های معاون پارلمانی وزیر علوم حل شده است و بخشی هم قابل حل شدن است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: اگر استیضاح کنندگان با نیت رفع این دغدغه ها دنبال استیضاح هستند، دیگر اصرار بر آن خیلی معنا ندارد. به گفته وی تعدادی از این نمایندگان که طرح مذکور را امضا کرده اند از اقدامات انجام شده توسط وزارت علوم راضی هستند. سبحانی فر در پاسخ به این سؤال که احتمال پس گرفتن امضاها از سوی استیضاح کنندگان وجود دارد، تأکید کرد: باید صبر کنیم و ببینیم تا روز استیضاح چه اتفاقاتی می افتد شاید برخی انصراف دهند.

*مطالبات منتقدان در حد استیضاح نیست

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با اشاره به محورهای استیضاح وزیر علوم گفت: مطالبات متقاضیان استیضاح فرجی دانا به گونه ای نیست که در حد استیضاح باشد و می توان با گفت وگو و نشست، مسائل را حل کرد. حجت الله درویش پور در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه «مباحث اداری با مسائل سیاسی مخلوط شده است»، افزود: در این گونه موارد اختلافی هم نهادهای قانونی وجود دارند که می توانند حاکم شوند یا اگر مسائلی را درخصوص انتصابات مطرح می کنند، وزارت اطلاعات به عنوان نهاد قانونی وجود دارد که در این مورد نظر خود را اعلام کند.

جواد هروی دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس هم درباره مواجهه مجلس با این استیضاح گفت: باید ببینیم آیا مجلس رأی اعتمادی را که به وزیر داده است به این زودی پس می گیرد یا نه؟ در واقع اگر چنین حرکتی وجود داشته باشد، تصور می کنم شأن مجلس را پایین می آورد.

*دفاع دانشگاهیان از عملکرد وزیر علوم

در حالی روز گذشته استیضاح وزیر علوم با 51 امضا از سوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد که بسیاری از دانشگاهیان طرح استیضاح از دکتر رضا فرجی دانا را نه ضعف مدیریتی بلکه اقدامی سیاسی قلمداد می کنند.

چهره های دانشگاهی معتقدند که 9ماه فعالیت در وزارت علوم زمان کافی برای ارزیابی ایشان نیست هرچند اقدامات مثبت بسیاری در همین چند ماه کوتاه صورت گرفته و طرح استیضاح وی نیز دقیقاً در همین راستاست.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه استیضاح وزیرعلوم در آستانه سال تحصیلی جدید، دانشگاه ها را با چالش های جدی مواجه می کند به ایران می گوید: استیضاح وزیرعلوم در این مدت کوتاه فعالیت ایشان ضرورتی ندارد و علت آن را باید از نمایندگانی که می خواهند وزیر علوم را استیضاح کنند پرسید.

دکتر سعید سهراب پور می افزاید: هرچند نتیجه استیضاح مشخص نیست و ممکن است رأی نیاورد که در این صورت مشکل چندانی به وجود نخواهد آمد، اما اگر استیضاح موجب تغییر وزیر شود، مسلماً فضای آموزش عالی با مشکل مواجه خواهد شد.

همچنین محمد رهبری، فعال دانشجویی در دانشگاه تهران با مثبت ارزیابی کردن فعالیت یک ساله دکتر فرجی دانا در وزارت علوم می گوید: هرچند دانشجویان مطالبات بسیاری دارند که همه آنها به دلیل سنگ اندازی ها و فشارهای عده ای برآورده نشده است اما روی هم رفته فعالیت وزارت علوم در ایجاد فضای امن و آرام و پرنشاط در دانشگاه ها مثبت و قابل دفاع بوده است.

وی با بیان اینکه دانشگاهیان، استادان و دانشجویان اکنون احساس می کنند که نقش بیشتری دردانشگاه دارند تصریح می کند: تبعیض و تک صدایی درفعالیت تشکل های دانشجویی که در 8سال گذشته حاکم بود امروز برطرف شده و شاهدیم که فعالیت تشکل دانشجویی رونق گرفته است.

به گفته رهبری، طرح استیضاحی که اخیراً عده ای از نمایندگان مجلس مطرح کرده اند ریشه سیاسی دارد.

این فعال دانشجویی اظهار می کند: هرچند 5ماه نخست وزارت علوم در دولت یازدهم صرف انتخاب وزیر، انتخاب رؤسای دانشگاه ها و پاسخگویی به نمایندگان مجلس گذشت اما ایشان با افشای 3هزار بورسیه غیرقانونی، طرح استقلال دانشگاه ها، ایجاد فضایی امن برای فعالیت تشکل های دانشجویی و ایجاد فضای آرام در کل دانشگاه ها توانست اعتماد دانشگاهیان را بازگرداند.

دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دکتر رضا فرجی دانا دانشمندی برجسته و مدیری باسابقه است تصریح می کند: ایشان بخوبی دانشگاه و نیازهای آن را می شناسد و در مدت کوتاه فعالیت شان در این منصب توانسته است فضای آرام و پر نشاطی را برای دانشگاهیان به ارمغان بیاورد. همچنین وزارت علوم طی این مدت نه تنها توانسته تعامل خوبی با دانشگاه های دولتی داشته باشد، ارتباط خوبی نیز با دانشگاه های غیردولتی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی برقرار کرده است و خیلی از مشکلات مزمن دانشگاه که چندین سال در دولت قبل مانده بود اکنون بخوبی برطرف شده است.

به گفته وی، در طی این مدت میزان مشارکت دانشگاهیان در اداره دانشگاه و حتی در مأموریت گرایی برای حل مشکلات کشور بیشتر شده است. به گفته میرزاده یک سال مدت کوتاهی است و برای ارزیابی فعالیت یک مدیر باید به وی فرصت داد.

روز گذشته انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی در حمایت از دکتر فرجی دانا با صدور بیانیه ای اعلام کرد: جریان اقتدارگرا و اقتدار طلب که همه می دانیم در 8 سال گذشته چه بر سر دانشگاه و دانشگاهیان آوردند، اکنون استیضاح را سلاح دست خود کرده اند تا بدین وسیله اشتباهات خود را در آن سال های سرد و خاموش از کانون توجهات خارج کند.




منبع: روزنامه ایران
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها