بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۳۲۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
محمدعلي سبحاني سفير سابق ايران در لبنان
اكنون گفت‌و‌گوهاي ايران و 1+5 از مسيري‌هاي كلي عبور كرده و به جزئيات رسيده است. البته جزئيات پراهميتي كه سرنوشت مذاكرات را تعيين مي‌كند . . .
تدبیر24: مذاكرات هسته‌اي در حالي 10 شهريورماه آغاز مي‌شود كه تقريبا اكثر فعالان سياسي واقعيت مذاكرات و اهميت آن را درك كرده و درمورد گفت‌وگو با تمام اعضاي 1+5 اتفاق نظر دارند. به يك معنا مي‌توان گفت روند فعلي مذاكرات حاصل يك توافق ملي است. هرچند كساني هم هستند كه به نوعي دلواپس مذاكرات محسوب مي‌شوند اما آنها هم به نوبه خود با اصل گفت‌وگوها موافقند به هر حال گفت‌وگو راجع به پرونده هسته‌اي، گفت‌وگو راجع به منافع و آينده ايران است كه همه گروه‌ها به اهميت آن پي برده‌اند. از يكسو هيچ جريان سياسي دوست ندارد كشور در انزوا قرار بگيرد و از سوي ديگر تحرك ديپلماتيك يك سال اخير به همه نشان داد كه بايد براي به نتيجه گرفتن نبايد با ميز مذاكره قهر كرد.

همگان مي‌دانند كه شهريورماه امسال مانند سال گذشته براي عرصه ديپلماسي ايران داراي اهميت قابل‌توجهي است. ديدار و گفت‌وگو با اعضاي 1+5 مي‌تواند مذاكرات را از بن‌بست‌ها خارج كند. مذاكرات در اين دوره از هر زمان ديگري حساس‌تر است، چراكه اين دور از مذاكرات سرنوشت پرونده هسته‌اي ايران را مشخص مي‌كند، هر زمان كه به مهلت پايان توافق ژنو نزديك مي‌شويم اراده ايران براي انجام يك توافق خوب و حضور در مذاكرات به جامعه بين الملل بيشتر نمايان مي‌شود. از سوي ديگر هر چند 6 كشور مقابل ايران از مذاكرات دم مي‌زنند و به ظاهر با هم همكاري دارند اما در طول مذاكرات همگان به وضوح ديدند 6 كشور مذاكره كننده، مواضع متفاوتي با يكديگر دارند.

بنابراين لازم است دستگاه ديپلماسي كشور براي حصول يك توافق خوب، با هر يك از اعضاي 1+5 گفت‌و‌گو كند تا در خلال مذاكرات فرصت براي نزديك شدن نظرات طرفين فراهم شود. اكنون گفت‌و‌گوهاي ايران و 1+5 از مسيري‌هاي كلي عبور كرده و به جزئيات رسيده است. البته جزئيات پراهميتي كه سرنوشت مذاكرات را تعيين مي‌كند.

كشورها در اين نقطه از مذاكرات منافع خود را در نظر مي‌گيرند و بر اساس منافع خود گام در تدوين توافقنامه نهايي مي‌نهند، در اين ميان گفت‌و‌گو با آمريكا يا هر يك از 5 عضو ديگر مي‌تواند ما را به درك صحيح از مذاكرات برساند. آنگونه كه مقامات وزارت خارجه بارها اعلام كرده‌اند، مذاكرات شهريورماه در نيويورك به صورت دوجانبه و چندجانبه در حاشيه يا مستقل از نشست سازمان ملل برگزار مي‌شود، بنابراين انتظار مي‌رود مقامات مذاكره‌كننده كشورمان فرصت شهريورماه در نيويورك را براي گره‌گشايي از مذاكرات از دست ندهند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها