بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۳۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
یک کارشناس مسایل اقتصادی با انتقاد از بی توجهی دولت ها به اهمیت تولید ملی، «کمپین آری به تولید ملی» را فضایی برای مطرح کردن نگرانی ها نسبت به این موضوع حیاتی برای اقتصاد کشور دانست.
تدبیر24: حسین راغفر روز دوشنبه با بیان اینکه همه باید از تولید ملی حمایت کنند، اظهار داشت: نکته مهم این است که رونق تولید ملی با حرف درست نمی شود بلکه باید در بسته سیاستی دولت به آن پرداخته شود، در صورتی که این موضوع تاکنون مغفول مانده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه بدون تولید هیچ کشوری نمی تواند به توسعه برسد، با انتقاد از بسته سیاستی دولت، تصریح کرد: انتظار این بود دولت فهرستی از شرکت های ورشکسته که در این هشت سال موجب بیکاری صدها هزار نفر شدند را تهیه و درباره فعال شدن مجدد آنها در بخش تولید تصمیم گیری کند زیرا بسیاری از این واحدها هنوز زیرساخت های لازم برای ادامه فعالیت را دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا افزود: برای مثال وضعیت شرکت اتوبوسرانی شهاب خودرو وابسته به آستانقدس رضوی پس از ورشکستگی و واگذاری آن به چینی ها که سبب بیکاری تعداد زیادی از کارگران آن واحد شد، هنوز مشخص نیست و معلوم نیست دولت چه اقدامی برای نجات این گروه تولیدی انجام داده است.

وی دوباره سئوال کرد چرا با وجودی که ایران زمانی تولیدکننده چرم بوده اما اکنون بنابه دلایلی امکان تبدیل چرم خام به محصول نهایی را ندارد و تمام تولیدات خود را به صورت خام به خارج صادر می کند. مورد دیگر سنگ آهن طبس است که حتی کارگر چینی آورده و مواد خام را به خارج صادر می کند.

راغفر با اشاره به فجایعی که در اقتصاد کشور رخ داده است، خاطرنشان کرد: یکی از مصیبت های ما این است که حدود 15 میلیارد دلار واردات محصول کشاورزی داریم و این در واقع یکی از گرفتاری های بود که دولت های نهم و دهم بوده آن را به کشور تحمیل کرده است.

وی با انتقاد از بسته سیاستی دولت و اینکه بسته سیاستی دولت باید وابستگی اقتصادی ما را کم کند، گفت: ما شاهد فاجعه بزرگی در حوزه کشاورزی هستیم و آن از بین رفتن زمین های کشاورزی و تبدیل آن به ویلاهای خوش نشینان است که به نظر می رسد دولت نگاهی برای رفع این مشکل ندارد.

این کارشناس مسایل اقتصادی اقدامات کوتاه مدت را عامل تشدید آثار تخریبی دانست و اضافه کرد: تا به حال حمایت از تولید ملی بیشتر شبیه شوخی بوده چرا که منافع گروه های فاسد و سودجو در حفظ شرایط موجود است.

وی با اشاره به موانع تولید ملی گفت: چرا تا به حال به تولید ملی هیچ توجهی نکرده ایم و حدود شصت سال است که به تولید بی مهری کرده ایم.

راغفر در خصوص کمپین آری به تولید ملی گفت: این کمپین برای مطرح کردن نکات، کاستی ها و نگرانی ها در اقتصاد کشور و اهمیت تولید ملی مفید است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اگر روند بی توجهی ها به تولید ملی ادامه یابد، فاجعه رخ می دهد چرا که اقتصاد کشور در شرایط نامناسب قرار گرفته که هر روز این موقعیت بدتر می شود. وقتی خود را با کشورهایی چون ترکیه که بدون داشتن هیچ منبعی رشد اقتصادی بالا و درآمد ملی هزار و صد میلیاردی مقایسه می کنیم، شرایط نامناسب مشخص می شود، در صورتی که درآمد ملی ایران با همه منابعی که دارد به زحمت به 500 میلیون دلار می رسد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها