بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۳۴۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
مدیرکل اداره حفاظت ومدیریت شکارو صید سازمان حفاظت محیط زیست از ساماندهی سیرک ها و باغ وحش های کشور با تهیه دستورالعمل سختگیرانه خبر داد.
تدبیر24: ' مسعود علیخانی ' در نخستین همایش تخصصی حقوق حیوانات با حضور جمعی از علاقه مندان، فعالان محیط زیست وحیات وحش و برخی از مدیران این سازمان افزود: یکی از معضلات جدی محیط زیست، فعالیت سیرک ها در کشور است، که اکنون برای ساماندهی تهیه دستورالعمل سختگیرانه دردستور کار قرار گرفته شده است.

وی گفت : با تدوین این قوانین سختگیرانه، تعداد بسیاری از افراد از داشتن سیرک با نمایش حیوانی منصرف خواهند شد.

وی بیان کرد: لیستی از باغ وحش ها، باغ پرندگان و دیگرمکان های نگهداری حیوانات تهیه شده است، که دردوره های 6 تا 8 ماه بازبینی و کنترل شوند و نواقص آنها توسط کارشناسان پیگیری و مورد نظارت پیوسته قرار گیرند.

علیخانی با اشاره به اینکه برای حفاظت از گونه های جانوری، جریمه های شکارچندین برابر افزایش یافته است بیان کرد: بانک اطلاعات شکارچیان درخصوص ثبت مشخصات فردی، سلاح و دیگر خصوصیات آنها به نحوی که قابل پیگرد باشند طراحی شده است.

** کمبود نیروی محیط بان را با تکنولوژی wwf بر طرف می شود

مدیریت شکارو صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان محیط زیست در نظر دارد کمبود نیروی محیط بان را با استفاده از تکنولوژی wwf بر طرف کند و با استفاده ازاین تکنولوزی می توان منطقه مورد نظر را کنترل کرد.

** در باغ وحش ها نیزکمبودهای فروانی وجود دارد

مدیرکل تنوع زیستی وحیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت : درباغ وحش ها نیز کمبودهای زیادی وجود دارد اما نظارت ما بیش ازگذشته است و در تلاش هستیم که باغ وحش ها به استانداردهای جهانی نزدیک شوند به همین منظوراز سوی رییس سازمان محیط زیست از استانداران خواسته شده برای باغ وحش های استان خود تسهیلات ویژه ای در نظر گیرند.

' سید مجید خرازیان مقدم' اظهارکرد: اکنون با تشکیل اتاق فکر، سه کار گروه امداد و نجات با عنوان کارگروه اطلاع رسانی، آموزش و کارگروه امداد و نجات تشکیل شده و بصورت پایلوت با اعتبارات در نظر گرفته شده و با کمک نهادهای غیر دولتی در دو یا سه استان کشور راه اندازی خواهند شد .

وی یادآور شد: درحقیقت در نظر داریم طرحی همچون طرح پلیس 110 در حوزه محیط زیست راه اندازی کرده تاهر حیوانی در گوشه ای از خاک ایران آسیب بیند در کمترین زمان به دفاتر محیط زیست اطلاع رسانی و اقدامات لازم انجام شود.

خرازیان مقدم افزود: در این دوره سازمان توجه ویژه ای به بحث حقوق حیوانات دارد. در بحث باغ های وحش و سیرک ها و ساماندهی آنها اقداماتی انجام شده است اما هنوز نیاز به تلاش بیشتری است.

وی ادامه داد: نگاه میان مدت و دراز مدت سازمان این است که سیرک های به شکل اجرایی حیوانات وحشی جمع آوری شوند .

** دادگاه جرایم محیط زیستی باید تشکیل شود

' محمد درویش' مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از دغدغه های مهم می تواند تشکیل دادگاه های محیط زیستی باشد، همانطور که در این مملکت دادگاه ویژه مطبوعات وجود دارد تا به تخلفات عمدی یا سهوی نویسندگان رسیدگی کند، باید برای شخصیت های حقیقی و حقوقی که به عمد در یک فاجعه محیط زیستی دست دارند نیز یک دادگاه جرایم محیط زیستی باشد.

وی خاطرنشان کرد: نظام باید به طریق اولا برای آن دسته از مدیرانی که با تصمیمات غیرکارشناسی سبب فاجعه های بزرگ و غیرقابل جبران در منطقه حفاظت شده دنا، خط لوله انتقال نیرو که منجر به قطع ده ها هزا درخت بلوط ، پارک ملی ارومیه، پل شهید کلاتنری و احداث 72 سد، خشک شدن دریاچه بختگان بخاطر توسعه کشاورزی و حفر چاه های غیر مجاز، استمرار صنایع پر مصرف آب همچون آهن،فولاد، پلاستیک سازی و سفال در استان های یزد،اصفهان و کرمان، سهل انگاری در ضرورت سوخت و مکانیسم کاربراتور های خودرو های داخل که باعث تشدید آلودگی ها در اغلب شهرها شده است باید دادگاهی وجود داشته باشد تا به این جرایم با قاطعیت و بدون گذشت رسیدگی کند.

درویش ادامه داد: اکنون کشوردرمرحله ای است که 90 درصد اندوخته جانوری خود را از دست داده و این اتفاقات به دلیل تخریب بی بازگشت زیستگاه ها است.

وی گفت: رعایت حقوق حیوانات از این منظر قابل بحث است که در حقیقت جامعه ای که مردمان آن یاد گرفته باشند حرمت حیات را برای همه زیستمندانش محفوظ بدارند حتما از فرصت ها و آزادی های شغلی و آموزش های بنیادی دموکراسی حمایت خواهند کرد.

نخستین همایش تخصصی حقوق حیوانات در راستای 20 شهریورماه سال 90 که در پی انتشارعکس دلخراشی از سه توله خرس توسط پایگاه خبری دیده بان حقوق حیوانات که به صورت وحشیانه شکم شان زنده دریده شده بود شکل گرفته است .

گروه های معتبر فعال در زمینه حقوق حیوانات و محیط زیست با انتشار بیانیه ای این روز را با نام ' روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات' نامگذاری کردند.

در این همایش از کنشگران فعال در زمینه حمایت از حیوانات از جمله احمد عزیز(شکارچی سابق)، فریبرز حیدری ( عکاس حیات وحش) با اعطا نشان خرس قهوه ای تقدیر شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها