بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۳۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
دكتر احمد شيرزاد استاد دانشگاه
اكنون بايد تصميم اصلي را سران واشنگتن بگيرند. نيويورك فرصتي براي دستيابي به توافق است تا منافع طرفين را حفظ كند. تحليلگران بر اين باورند كه اگر گفت‌وگوها از مسير نيويورك به سلامت عبور كند به جرات . . .
تدبیر24: امروز همگان به درستي مي‌دانند نقش‌آفريني واشنگتن در پرونده هسته‌اي ايران بسيار موثر است، چنانكه عادي‌شدن اين بحران 10ساله بستگي زيادي به تصميم نهايي مقامات كاخ سفيد دارد. كارشناسان بر اين باورند كه نشست نيويورك نشانه‌هاي انعطاف يا سخت‌تر شدن مواضع اين كشور در پرونده هسته‌اي كشورمان را در نهايت به تصوير مي‌كشد. آنگونه كه آقاي عراقچي معاون وزير خارجه كشورمان ذكر كرد كليت توافق هسته‌اي تدوين شده است و آنچه اين روزها انشاء مي‌شود جزييات و البته مسائل مهمي است كه ايران و 1+5، 10سال براي حل آن تلاش كردند.

بحث بر سر ميزان غني‌سازي اورانيوم، تعداد سانتريفيوژها و از همه مهم‌تر بسته تحريم‌ها ازجمله جاي خالي‌هايي است كه اين روزها بايد الزاما توسط ديپلمات‌ها پر شود. در غير اين صورت مذاكرات به بن‌بست رسيده است البته طرف‌هاي درگير در جريان مذاكرات نمي‌توانند پيش از آذر ماه مذاكرات را شكست خورده به تصويربكشند، چراكه دو طرف (ايران و1+5) به توافق هسته‌اي نياز دارند. موقعيت داخلي دولت دموكرات آمريكا نشان مي‌دهد كاخ سفيد براي كارآمد نشان‌دادن عملكرد خود نيازمند توافقي مفيد تا چند ماه آينده است. از سوي ديگر تهران هم دنبال توافقي است كه تحريم‌هاي يك‌جانبه و چندجانبه بر اساس آن برداشته شود. به همين دليل به نظر مي‌رسد مهم‌ترين بحث روزهاي اخير رفع تحريم‌هاست.

اكنون بايد تصميم اصلي را سران واشنگتن بگيرند. نيويورك فرصتي براي دستيابي به توافق است تا منافع طرفين را حفظ كند. تحليلگران بر اين باورند كه اگر گفت‌وگوها از مسير نيويورك به سلامت عبور كند به جرات مي‌توان ادعا كرد كه توافق با 1+5 حاصل‌شدني است. به نظر مي‌رسد اراده مسئولان ايران و تك‌تك اعضاي 1+5 هم بر اين مبنا قرار دارد که «توافق خوب» حاصل‌شدني است.

غرب هم‌اكنون در منطقه خاورميانه به بن‌بست رسيده است و حل معضلات خاورميانه تنها با گره‌گشايي ايران امكان‌پذير است بنابراين همگان انتظار دارند گفت‌وگوهاي ايران و 1+5 در نهايت به توافقي مفيد براي دو طرف بينجامد و مساله هسته‌اي از بن‌بست فعلي خارج شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها