بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۳۶۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: طی شش ماهه ابتدای سال جاری، 3196 حریق رخ داده که نسبت به سال 92 حدود 10 درصد افزایش یافته است.
تدبیر24: حسن جعفری صبح امروز ششم مهرماه در نشست خبری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد به مناسبت روز آتش‌نشان برگزار شد، افزود: در شش ماهه ابتدای سال جاری حدود 4530 مورد حادثه رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین علت ایجادکننده حریق آتش‌ زدن توسط اشخاص، اتصال سیم برق و انتقال حرارت به دلیل مجاورت به سایر نقاط بوده است، اظهار کرد: معمولا این سه علت هر ساله در حوادث تکرار می‌شوند، به همین دلیل در سال جاری مباحث آموزشی در خصوص پیشگیری از حریق ارائه شده است.

جعفری افزود: در شش ماهه نخست سال جاری محبوس شدن افراد جزء بیشترین حوادث شهری است و بعد از آن گیر کردن حلقه انگشتری و زیورآلات و محبوس شدن در آسانسور است، 30 درصد حوادث شهری مربوط به این سه علت است.

وی در خصوص مدت زمان رسیدن به محل حادثه عنوان کرد: در شش ماهه اخیر برای حریق چهار دقیقه و 18 ثانیه زمان صرف شده که در شش ماهه ابتدایی سال گذشته 4 دقیقه و 24 ثانیه بوده است، علی‌رغم همه محدودیت‌های ترافیکی زمان کاهش یافته است.

جعفری افزود: در موضوع حادثه زمان رسیدن به محل 7 ثانیه کاهش یافته یعنی از 5 دقیقه و 23 ثانیه به 5 دقیقه و 16 ثانیه رسیده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال 93 بیشترین اتفاقات در مناطق 2، 9، 1 و 7 مشهد رخ داده است، منطقه دو جزء مناطقی است که آمار حریق و حادثه در آن زیاد بوده، به طوری که در سال گذشته بیش از 30 درصد خلق حادثه مشهد در منطقه دو بوده است.

وی اضافه کرد: در سال جاری نیز تاکنون حدود 19 درصد حریق شهری مربوط به منطقه دو است و به دلیل اینکه این منطقه رقم بالایی در وقوع حادثه را به خود اختصاص داده است سعی شده در بسته‌های شهروندی اقدامات پیشگیرانه مطرح شود.

جعفری در خصوص تعداد مجروحان در شش ماهه اخیر اظهار کرد: مجروحان سازمان آتش‌نشانی در بخش حریق 126 نفر، در حادثه 385 نفر که در مجموع 511 نفر مجروح عملیاتی داشتیم که به نسبت سال گذشته 70 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد ادامه داد: در مدت مشابه سال جاری در حریق پنج نفر و در حادثه 51 نفر که در مجموع 56 نفر فوت کرده‌اند، نشان دهنده 50 درصد افزایش در فوت آتش‌نشانان است.

وی با اشاره به اینکه 111 نفر در حریق و 3359 نفر در حادثه نجات یافته‌اند، عنوان کرد: در مجموع در شش ماهه اخیر سال جاری 4470 نفر نجات یافته‌اند که حدود هشت درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

امدادرسانی 16 ایستگاه آتش‌نشانی به مناطق خارج از محدوده شهر

جعفری عنوان کرد: برای امدادرسانی حوادث و حریق در خارج از محدوده شهر در شش ماهه اخیر برای حریق 232 مورد و در حادثه 132 مورد بوده که در مجموع 364 مورد به مناطق خارج از محدوده شهر امداد‌رسانی شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد اظهار کرد: 32 نفر در حوادث و حریق فوت شده‌اند 66 نفر آسیب دیده و 49 نفر در عملیات‌های خارج از محدوده شهر نجات یافته‌اند.

وی با بیان اینکه برای امدادرسانی به حریق و حوادث این مناطق 627 ماشین اعزام شده و 1644 نفر از آتش‌نشانان به کار گرفته شده‌اند، ادامه داد: در مجموع 16 ایستگاه آتش‌نشانی در بحث امدادرسانی به مناطق خارج از محدوده فعالیت کرده‌اند.

جعفری با اشاره به اینکه چهار ایستگاه آتش‌نشانی مهم در ورودی شهر ایستگاه 26، 29، 37 و 9 است، اظهار کرد: تصرفات اصلی سازمان آتش‌نشانی بیشتر در حوزه صنعتی، خودروها و سپس در موضوع زمین‌های بایر است.

وی در خصوص برنامه‌های این سازمان در سال جاری عنوان کرد: در سال جاری سه ایستگاه جدید مشهد در حال احداث هستند (ایستگاه قرقی در جاده رسالت، ایستگاه واقع در شهرک شهید باهنر و ایستگاه واقع در زکریا)، خریداری 10 دستگاه خودرو، تامین 2000 هزار قلم از تجهیزات امداد و نجات، تائیدیه ایمنی در خصوص مباحث پیشگیرانه و بازدید از 3000 کانون خطر و رفع آن از جمله اقدامات این سازمان است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد افزود: حدود 200 نفر نیروی انسانی جدید برای سازمان به کار گرفته می‌شود در صورتی که سازمان آتش‌نشانی به 450 نفر نیروی انسانی نیاز دارد اما به دلیل وجود محدودیت فعلا با استخدام 200 نفر از سوی کشور موافقت شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر هر آتش‌نشان در مشهد 24 ساعت شیفت کاری و 24 ساعت استراحت می‌کند در صورتی که باید 24 ساعت شیفت کاری و 48 ساعت استراحت کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه 45 ایستگاه در حال حاضر در مشهد فعال و پنج ایستگاه در حال ساخت هستند، اظهار کرد: یک آزمون از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور و آزمون عملی و پزشکی برای استخدام آتش‌نشانان انجام می‌شود و قرار بر این بود که آزمون در مهر ماه انجام شود اما احتمالا با تاخیر حدود دو ماه آینده برگزار می‌شود.

حدود 90 درصد تماس‌ها با 125 مزاحمی است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد اظهار کرد: روزانه حدود 3000 تماس غیرمجاز به سازمان آتش‌نشانی می‌شود که تنها حدود 200 مورد از آن‌ها مرتبط است.

جعفری تصریح کرد: در مرحله اول به مزاحمان تذکر شفاهی سپس تذکر کتبی می‌دهیم و در مرحله بعدی سه ماه خطوط تلفن آنها مسدود می‌شود، در صورت تکرار مجدد مزاحم به دستگاه قضایی ارجاع داده می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه آتش‌نشان‌های موجود در شهرک‌های صنعتی چندان تجهیزاتی ندارند در حال حاضر بیشترین بار روی دوش آتش‌نشانان شهری است در صورتی که شهرک‌های صنعتی متولی آتش‌نشان‌های آن مناطق هستند.

جعفری ادامه داد: به صورت آزمایشی حدود پنج سال است که یک ایستگاه آتش‌نشانی در مشهد به بخش خصوصی واگذار شده و سازمان آتش‌نشانی تمام امکانات لازم را برای آن‌ها تهیه کرده و حتی آموزش لازم را به آنها داده‌اند.

آتش‌نشانی در زمره مشاغل سخت قرار ندارد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد افزود: بیشتر آتش‌نشانی‌های کشور ساختار تشکیلاتی کارمندی دارند منتهی چیزی که در قانون به عنوان شغل سخت و زیان‌آور تعریف شده برای شغل کارگری است.

وی افزود: در حال حاضر در حال پیگیری این مساله هستیم و امیدواریم که تا پایان سال جاری این مشکل حل شود.

جعفری عنوان کرد: یک تبصره در خصوص مشاغل سخت وجود دارد و آن این است که فرد باید 50 درصد از وقت خود را به آن شغل اختصاص دهد و همین تبصره باعث شده که آتش‌نشانی در زمره مشاغل سخت قرار نگیرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در خصوص ایستگاه میدان ابوطالب آتش‌نشانی خاطرنشان کرد: این ایستگاه در واقع ستاد مرکزی سازمانی در قالب مشارکت‌های شهرداری است و در حال حاضر نیز دلیل راکد بودن آن این است که در حوزه مشارکت‌های شهرداری زمینی به آن اضافه شده و قرار به واگذاری به سرمایه‌گذار است.

جعفری با اشاره به بازگشایی مدارس در خصوص ایمنی ‌آن‌ها عنوان کرد: به طور کلی نمی‌توان گفت که چند درصد از مدارس ایمن و یا غیرایمن هستند اما اولویت آموزشی ورود به مدارس و آموزش‌ به دانش‌آموزان است.

وی اضافه کرد: مدارس غیر از اینکه محل تجمع دانش‌آموزان است در تابستان‌ها محل اسکان زائران نیز هست به همین دلیل همکاران آتش‌نشانی در سال‎‌های اخیر با هماهنگی آموزش و پرورش در دو مرحله تمام مدارس آموزش و پرورش را بازدید و موارد نقص را برای رفع خطر اعلام کردند.

حدود 10 آسانسور در هتل‌های مشهد نقص ایمنی دارند

جعفری با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد هتل‌های ایران در مشهد است، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر بیشترین بازدیدها مربوط به هتل‌ها و برای رفع نواقص در این بخش بوده است و جلسه‌هایی با اتحادیه‌ها، دادستانی و … داشته‌ایم تا بتوانیم تا جایی که امکان دارد موارد نقص ایمنی را در هتل‌ها کاهش دهیم.

وی عنوان کرد: از مجموع آسانسورهای موجود در هتل‌های مشهد حدود 10 آنها نقص ایمنی دارند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در یک ماهه اخیر از 125 هتل مشهد بازدید به عمل آمده و از طریق شورای عالی حل اختلاف به آن‌ها نامه داده‌ایم و به صورت مرحله‌ای برای رفع نواقص آن‌ها پیگیر هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان آتش‌نشانی در مشهد وجود انبارهای خطرناک در سطح شهر است، اظهار کرد: بسیاری از خانه‌ها، کاروانسراهای قدیمی یا مکان‌های متروک تبدیل به انبار می‌شوند که تعداد آن‌ها در مشهد بسیار زیاد است، از سال گذشته سازمان آتش‌نشانی برای رفع خطر این مناطق اقدام کرده و در حال حاضر بیش از 100 نفر از آتش‌نشانان به عنوان ضوابط قضایی در شورای حل اختلاف شهرها هستند.

جعفری افزود: بیشترین پرونده به شورای حل اختلاف شهرداری از طریق سازمان آتش‌نشانی است اما هدف ما جریمه مردم نیست بلکه رفع دغدغه‌های موجود است، در شش ماهه ابتدای سال جاری حدود 700 مورد پرونده از طریق شورای حل اختلاف در حال پیگیری است.

بالابر حرفه‌ای در سازمان آتش‌نشانی کم است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در ساختمان‌سازی ارتفاع محدودیتی ندارد، عنوان کرد: دغدغه سازمان آتش‌نشانی ارتفاع نیست بلکه این است که ساختمان شرایط ایمنی را رعایت کند همان طور که در ساخت و ساز برج‌های سراسر دنیا صفر تا صد مباحث ایمنی توسط خود صاحبان برج دیده می‌شود نه اینکه آتش‌نشان‌ها اقدام به ارائه خدمت کنند.

وی با اشاره به اینکه آتش‌نشانی مشهد هلی‌کوپتر اولیه را ندارد، یادآور شد: بالابر حرفه‌ای که در حال حاضر نیاز شهر در مهار حریق است در مشهد کم است در صورتی که هر ساختمان بالای 25 متر ارتفاع باید دارای یک بالابر حرفه‌ای آتش‌نشانی باشد اما درحال حاضر در کل مشهد پنج بالابر وجود دارد.

جعفری اظهار کرد: در حال حاضر شهر روبه گسترش است و بیش از 350 ساختمان بزرگ و با ارتفاع زیاد ساخته شده و آتش‌نشانی با این شرایط نیازمند توجه ویژه‌ای است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد اظهار کرد: در کشور بسیاری از ضرورت‌های آتش‌نشانی از جمله سخت بودن شغل، تامین نیروی مورد نیاز و نظام پرداخت حق و حقوق دیده نشده است.

وی با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی جایگاهش در مدیریت بحران کشور شفاف نیست، اظهار کرد: معافیت مالیاتی نیز برای آتش‌نشانان کشور دیده نشده است و جایگاه قانونی برای سازمان آتش‌نشانی برای برخورد با مکان‌های ناایمن وجود ندارد.

جعفری افزود: 95 درصد تجهیزات خریداری شده برای سازمان آتش‌نشانی از خارج از کشور تامین می‌شوند، هیچ رشته‌ای به نام آتش‌نشانی در کشور وجود ندارد، یکی از دغدغه‌های اصلی این حوزه نبود دستورالعمل و آئین‌نامه واحد است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در خصوص برنامه‌های سازمان آتش‌نشانی در هفته آتش‌نشان اظهار کرد: ایستگاه میدان شهدا در این هفته به صورت عملی افتتاح می‌شود.

جعفری افزود: عیادت از خانواده‌های شهدای جنگ، آتش‌نشانان، جانبازان، غبارروبی مزار شهدا، برگزاری دو مانور آتش‌نشانی برای ایجاد شرایط آمادگی پرسنل در وقوع حوادث و تامین کمبودها بعد از پایان عملیات مانور این اقدامات انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در سال جاری برای اولین بار از تندیس آتش‌نشانی که توسط هنرمند مشهد ساخته شده است و کتاب حدیث عشق و آتش که مجموعه‌ای از خاطرات پرسنل آتش‌نشانی است رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به رژه خودروهای آتش‌نشانی از سه حوزه عملیاتی در روز هفت مهر ماه اظهار کرد: جشن ویژه‌ای برای پرسنل آتش‌نشان و خانواده آنها که حدود 555 نفر هستند در دو شهر برگزار می‌شود.

جعفری با بیان اینکه در طول سال حداقل حدود 100 نفر از آتش‌نشانان در حوادث مختلف آسیب می‌بینند، اظهار کرد: نمونه این موضوع آتش‌نشان سعید ویرانی بود که در یکی از حوادث برای نجات جان یک شهروند جان خود را به خطر انداخت و همچنان نیز بر بستر درمانی قرار دارد، قرار است که در این هفته با حضور مسئولان ارشد شهری از خانواده این آتش‌نشان تقدیر شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد افزود: 20 هزار دستگاه آموزشی در خصوص مباحث پیشگیرانه آتش‌نشانی در سال جاری در ایستگاه‌های قطار شهری و راه‌آهن توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود 18 مراسم با همکاری فرهنگسرای ایمنی مشهد در هفته آتش‌نشان برگزار می‌شود، عنوان کرد: برای طرح آموزش آتش‌نشانان داوطلب معمولا در ماه یک دوره برگزار می‌شود اما در سال جاری برای هفته آتش‌نشان با همکاری فرهنگسرای ایمنی مشهد محدودیت ماهانه حذف شده و هر تعداد از شهروندان که اقدام به ثبت‌نام در طرح کنند تور ایمنی برای آنان برگزار می‌شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها