بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۳۶۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه شب در مصاحبه با شبکه خبری CBS آمریکا اعلام کرد: آمریکا درمورد ظهور و خیزش گروه تروریستی داعش دچار قضاوت غلط شده بود، همانگونه که از ضعف و کاستی های ارتش عراق غافل مانده و بیش از حد به آن خوش بین بود.
تدبیر24: مصاحبه رئیس جمهوری آمریکا با برنامه 60 دقیقه شبکه CBS به طور اخص به موضوع گروه تروریستی داعش اختصاص داشت که اوباما در سراسر صحبت هایش از آن به دولت اسلامی یاد کرد.

برپایه این گزارش، اوباما درسخنانش در این مصاحبه اعتراف کرد که آمریکا خیزش داعش درعراق و سوریه را کم اهمیت شمرده بود و درعوض بیش از اندازه بر روی اراده متحدان آمریکا در این مبارزه حساب باز کرده بود.

اوباما در این مصاحبه به صحبت های 'جیمز آر.کلاپر' مدیر اداره اطلاعات ملی امریکا اشاره کرد که یک ماه پیش درسخنانی ابراز داشته بود:ما بیش از حد بر روی توانمندی و اراده متحدان مان حساب کردیم و بیش از حد ارتش عراق برای جنگیدن را توانمند یافتیم.

کلاپر یاداور شده بود که دولت امریکا وقایعی را که در سوریه در حال اتفاق افتادن است را کم اهمیت شمرده است.

اوباما با تائید اظهارات کلاپر تاکید کرد:این نظرات کاملا صحت دارد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه صحبتهایش با رد این نظریه که خروج نظامیان آمریکایی در سال 2011 از عراق عامل اصلی ریشه گرفتن گروه های شورشی درعراق و سوریه شد، گفت : دولت عراق فرصتی را که به دنبال خروج نیروهای امریکایی در این کشور پدید آمد را از دست داد. دولت عراق می توانست از این فرصت برای سرکوب افراط گرایان و ساختن یک دمکراسی پایدار در کشور نهایت بهره را ببرد.

وی سپس توضیح داد:این به آن علت بود که نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق بیش از همه علاقه مند بود که بنیان های قدرت خود را در سطح کشور مستحکم سازد تا اینکه به فکر ایجاد انسجام و وحدت ملی در کشور باشد.

اوباما درمورد ریشه های ظهور داعش نیز آشوب های جاری درسوریه را زمینه ساز ظهور و خیزش این گروه عنوان کرد.

وی اشاره کرد:اساسا ماجرای داعش و پیشروی های آن، وجوه تشابه فراوانی با خیزش ' القاعده'درعراق دارد. تفنگداران ما درعراق موفق شدند درعراق به کمک قبایل سنی مذهب شورشیان القاعده را نابود کنند.

اوباما سپس ادامه داد :القاعده به دنبال تار و مار شدن در عراق، به یک نیروی زیرزمینی تبدیل شد تا اینکه در سال های اخیر در جنگ داخلی سوریه که بخش های وسیعی از کشور کاملا از تمرکز دولت خارج و عملا فاقد حاکمیت شده است، در این نواحی آنها توانستند مجددا خود را منسجم ساخته و سازماندهی کنند و بیشترین بهره را از هرج و مرج و آشوب در سوریه را صید کند.

وی بدون اشاره به کشورهای غربی حامی گروههای تروریستی درسوریه تاکید کرد : سوریه نقطه مرزی صفر برای گروههای تروریستی سراسر جهان است.

اوباما در بخشی دیگر از سخنانش در این مصاحبه به تبیین اهداف اصلی دولت امریکا برای مبارزه با داعش پرداخت و گفت:ما چاره ای نداریم جز آنکه آنها را به عقب برانیم و فضای لازم برای تحرکات شان را فشرده سازیم و همه فرماندهی ها، ظرفیت ها، تسلیحات، سوخت رسانی هایشان را تعقیب و ضمن آن راههای تامین مالی آنان را قطع کنیم و بکوشیم راه سیل جریان یارگیری هایشان از سراسر جهان را ببندیم.

رئیس جمهوری امریکا با تبیین این اهداف، درعین حال این موضوع را انکار کرد که امریکا وارد جنگی دیگر شده است و تاکید کردد:ما داریم به دولت عراق در یک نبرد حقیقی که هم خاک آنها و هم نیروهای امنیتی شان را درگیر کرده است یاری می رسانیم.

وی افزود: این کمک ما فقط محدود به حملات هوایی است و علاقمندانه وارد این کار شده ایم.

رئیس جمهوری امریکا سپس در ادامه صحبتهایش تصریح کرد:نکته مهم این است که تصدیق کنیم بخشی از راه حل مبارزه با داعش نظامی است اما به یک راه حل سیاسی هم برای رفع مشکل امیدواریم.

اوباما در ادامه سخنانش درمصاحبه با CBS افزود: کاری که ما لازم است در اینجا انجام دهیم این است که به راه حل های سیاسی در عراق و به خصوص در سوریه و به طور عام در کل خاورمیانه برسیم. این هدف تنها با ایجاد هماهنگی میان جمعیت سنی مذهب و شیعه مذهب دست یافتنی است.

به نوشته واشنگتن پست،'جیمز کلاپر'چندی پیش در مصاحبه ای اعلام کرده بود که آمریکا در مبارزه با داعش مرتکب همان خطایی شد که چندین دهه قبل در ویتنام مرتکب شده بود.

وی توضیح داده بود:ما در جنگ ویتنام قدرت اراده ویت کنگ ها را و اراده 'ویتنام شمالی' ها را دست کم گرفتیم و درمقابل اراده 'ویتنام جنوبی ها' را بیش از حد قابل اتکا دانستیم. ما امروز هم همین اشتباه را در مقابل داعش مرتکب شدیم و رشادتها و نیروی جنگندگی آنها را اعتنا نکردیم و درعوض بیش ازحد برروی ظرفیت ها و قابلیت های جنگاوری و مبارزه ارتش عراق حساب باز کردیم.

وی افزود:من درهم شکسته شدن ارتش عراق در شمال را ندیدم و این ناشی از ضعف اراده نیروهای ارتش برای جنگیدن بود و ریشه غیرعقلایی بزرگ شدن مشکل هم همین جا بود.

کلاپر در پاسخ به این سوال که آیا جامعه اطلاعاتی امریکا،'اطلاعات پیش بینی شده' راجع به داعش را کسب کرده بود یا نه گفته بود:'تحلیلگران اطلاعاتی راجع به ظهور 'داعش' و ' رشادتها و توانمندی هایش' و نیز از نارسایی ها و نقصان های ارتش عراق گزارش داده بودند .

وی خود را نیز مورد سرزنش قرار داد و گفت : آنچه ما انجام ندادیم، پیش بینی اراده ای برای جنگیدن بود و مشکل هم همیشه همین بوده است.

منبع: روزنامه واشنگتن پست
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها