بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۳۷۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: روستای «یاسه چای» با قدمتی حدود 400 سال به عنوان یکی از مکان‌های تاریخی و گردشگری این استان محسوب می‌شود.
تدبیر24: بهمن عسگری در منطقه چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه 12 روستای هدف گردشگری در این استان وجود دارد، افزود: «یاسه چای» به دلیل بافت ویژه در شهرستان سامان، «سرآقاسید» به دلیل بافت ارزشمند تاریخی در شهرستان کوهرنگ، «آتشگاه» به دلیل وجود آبشار زیبا در شهرستان لردگان و «دزک» در شهرستان کیار علاوه بر قرار داشتن قلعه امیر مفخم بختیاری در آن، بدان دلیل که دهخدا در زمان اقامت در این روستا شروع به نگارش لغت‌نامه کرد از جمله روستاهای شاخص استان چهارمحال و بختیاری هستند.

وی روستای بدون کوچه «یاسه چای» را شاخص‌ترین روستای استان دانست و اظهارکرد: روستای کوهستانی «یاسه چای» از توابع بخش سامان شهرستان شهرکرد، درنگاه نخست فاقد هر گونه خیابان و معبر است، طاق‎های ضربی و چشمه‎ای، دالان‏‌های تاریک اصلی و فرعی، فضای کالبدی و معماری خاص منازل، ویژگی منحصر بفرد این روستاست.

عسگری خاطرنشان کرد: این روستا هیچ کوچه‎ای ندارد و مردم این روستا از طریق چهار دالان سرپوشیده که در همه خانه‌های روستا به داخل آنها باز می‌شود رفت و آمد می‌کنند.

وی افزود: کمبود زمین برای ساخت مسکن و ناامنی در گذشته سبب ساخت خانه‌های روستای یاسه چای به این سبک معماری شد.

به گفته وی، یاسه چای یک کلمه مرکب در زبان ترکی است که یاسو به معنی پهن و چای به معنی رودخانه است.

ریاحی مدیرکل میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری در این باره به ایسنا گفت: روستای «یاسه‌چای» یک بافت تاریخی ارزشمند از دوره‌های صفوی تا قاجار دارد که تک‌تک خانه‌های آن مستندسازی و آسیب‌شناسی شده‌اند.

وی بافت تمام سرپوشیده این روستا را یک معماری درونگرا برشمرد و تصریح‌کرد: سقف‌های به هم پیوسته خانه‌های روستای یاسه چای در میان درختان حاشیه زاینده‌رود منظره‌ای زیبا به وجود آورده و سبب شگفتی هر بیننده‌ای شده است.

ریاحی افزود: دالان‌های قدیمی و معماری خاص، روستای یاسه چای را به یکی از روستاهای هدف گردشگری استان تبدیل کرده است.

به گفته وی، بافت قدیمی روستا دارای چهار محله است که نام یکی از این محله‌ها در زبان ترکی «چرچیق» یعنی کوچه‌های پرپیچ و خم نام دارد که محله قدیمی تفنگ سازان بوده است.

وی اظهارکرد: یاسه چای به علت قرار گرفتن در مسیر جاده‌های آسفالت سامان، پل زمانخان، تیران، شهرکرد، چادگان، بن و سد زاینده‌رود دارای موقعیت فوق‌العاده‌ای برای جذب گردشگر است که بافت تاریخی روستا، حاشیه سرسبز رودخانه در پایین دست روستا، آبشار دربند، صنایع‌دستی و سوغات محلی این روستا را به روستای هدف گردشگری تبدیل کرده است.

به گزارش ایسنا، روستای تاریخی و گردشگری یاسه چای که اخیرا به ثبت ملی نیز رسیده با ۸۰۰ نفر جمعیت از توابع شهرستان سامان و در ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها