بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۳۷۶۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
فعال سياسي و مشاور پارلماني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام معتقد است پايداري‌ها و احمدي‌نژادها به‌شدت نگران سرنوشت سياسي‌شان هستند.
تدبیر24: با وجود تلاش آقای تقوی براي محور قراردادن آيت‌ا... مصباح‌يزدي، دو چهره شاخص اصولگرا در آستانه اين همايش محوريت وي در همگرايي اصولگرايان را رد كردند و اين مطلب نشان‌دهنده شكاف  ميان اصولگرايان است و بايد گفت سالي كه نكوست از بهارش پيداست. همايش همگرايي اصولگرايان انعكاس گسترده‌اي در رسانه‌ها داشت. اين بازتاب نه ناشي از تحقق وحدت اصولگرايان يا گردهم آمدن تمام اين طيف در زير چتري واحد كه به‌واسطه اجتماع حاميان اصلي و جدي دولت احمدي‌نژاد تحت عنوان همگرايي اصولگرايان بود. حجت‌الاسلام والمسلمين قدرت‌ا... عليخاني، فعال سياسي و مشاور پارلماني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام معتقد است پايداري‌ها و احمدي‌نژادها به‌شدت نگران سرنوشت سياسي‌شان هستند. علاوه بر اين مي‌گويد بخشي از مشكلات ناشي از دلواپسان و مخالفان دولت است كه در اين همايش حضور داشتند. در مقابل عليخاني اعتقاد دارد اصلاح‌طلبان همچنان قابليت بسيج مردم را دارند. متن گفت‌وگوي «نوانديش» با حجت‌الاسلام عليخاني به شرح زير است:
  اخيرا همايشي به نام همگرايي اصولگرايان برگزار شد كه وقتي اسامي حاضران مرور مي‌شد، عمدتا حاميان اصلي دولت احمدي‌نژاد بودند. شما چه برداشتي از اين همايش داريد؟
چند نكته در اين‌باره به نظرم مي‌رسد؛ اولا، اين همايش بيانگر آن بود كه اين جريان خاص كه عمدتا شامل پايداري‌ها و احمدي‌نژادي‌ها مي‌شود، به‌شدت نگران سرنوشت سياسي خود در آينده هستند. دوم اينكه به اعتقاد بسياري از جمله خود بنده، اساسا بخشي از مشكلات كنوني و جامعه ناشي از برخي دلواپسان، مخالفان مذاكرات هسته‌اي و مخالفان دولت كه در اين همايش حاضر بودند، است. سوم این‌که، اين همايش عمدتا متعلق به افرادي بود كه جامعه شناخت خوبي از آنها دارد. چهره‌هايي كه اگر جايگاهشان در جامعه از زمان انتخابات قبل تا كنون به‌شدت كاهش نيافته باشد، قطعا اضافه نشده و نخواهد شد و حرف جديدي نيز براي ارائه ندارند.
  شايد به همين دليل است كه هدف همايش خود را وحدت اصولگرايان اعلام كرده‌اند...
درست است كه آنها از وحدت سخن مي‌گويند اما عملا منحصر به همان جريان محدود گذشته‌اند. مگر مي‌شود جرياني به دنبال وحدت اصولگرايان باشد اما جامعتين در آن محوريت نداشته باشد؟ برخي احزاب و گروه‌هاي اصلي جبهه پيروان خط امام و رهبري را دربر نگيرد؟ يا اساسا چهره‌هايي چون ولايتي، محسن رضايي و قاليباف و به‌خصوص شخصيت‌هاي برجسته‌اي چون آقاي ناطق‌نوري و دكتر علی لاريجاني كه هر كدام از آنها مي‌توانند ‌تنهايي نقشي به اندازه همه آن جريان مورد اشاره ايفا كنند، محوريت و نقشي در وحدت اصولگرايان نداشته باشند؟ ضمن آنكه اين گروه‌ها و افراد نه‌تنها در اين همايش نبودند بلكه بعيد مي‌دانم در آينده نيز با اين جريان خاص اصولگرايي همراه شوند چون از وضعيت جامعه مطلع هستند. علاوه بر اين به نظر مي‌رسد برخي به دنبال اين هستند كه پيوندي ميان تيم آقاي احمدي‌نژاد با اصولگرايان برقرار كنند كه بايد گفت اگر واقعا خيرخواه هستند با توجه به كارنامه اين تيم ، از اين كار كه نتيجه نخواهد داد، پرهيز كنند.
  پس با اين حساب آيا معتقديد اصلاح‌طلبان موقعيت بهتري در فضاي سياسي جامعه دارند؟
موقعيت اصلاح‌طلبان در جامعه دقيقا برعكس جريان مورد اشاره است. هم به لحاظ كمي و هم به لحاظ كيفي، يعني از نظر پايگاه مردمي و شخصيت‌ها با هم قابل مقايسه نيستند. چراكه، اولا مي‌توانند در جهت منافع مردم و كشور به وحدت برسند و با يك فراخوان جمعيتي گسترده از عامه مردم را به صحنه بياورند كه نمونه آن را در هفته آخر انتخابات رياست‌جمهوري ديديم. دوم اينكه، نيروهاي شناخته‌شده و امتحان پس‌داده‌اي در اين جريان حضور دارند كه از نظر مردم كارنامه نسبتا قابل قبول دارند. و سوما آنها قادرند حرف و سخن جديدي كه در ميان مردم خريدار داشته باشد، ارائه كنند.
  الان بحث حضور نيروهاي جوان‌تر در جناح‌ها مطرح شده است. اين موضوع اخيرا در ميان اصلاح‌طلبان بيشتر است. در اينباره چه نظري داريد؟
درست است كه اخيرا بحث‌هايي در هر دو جريان از جمله اصلاح‌طلبان درباره حضور نيروهاي جوان‌تر و نسل جديد مطرح مي‌شود، اما واقعيت اين است كه اصلاح‌طلبان به علت خاستگاه مردمي وطرح ايده‌هاي نو و انطباق با تحولات جامعه مورد اقبال مردم هستند و چهره‌هاي اصلي و اوليه اين جريان همچنان قابليت بسيج مردم را دارند. درحالي كه در جريان مقابل نه‌تنها اين امكان نيست بلكه به‌واسطه برخي مسائل، انشعاب‌هاي متعددي رخ داده و فاصله ميان جريان‌هاي اصولگرا عميق‌تر شده است. و اين موضوع را از زمان حضور آبادگران و سپس جبهه پايداري به وضوح ديده‌ايم. شاهد اصلي اين ادعا هم انتخابات رياست‌جمهوري اخير است كه يك جريان در دقيقه 90 به ميدان آمد و وحدت كرد، درحالي كه جريان مقابل كه از مدت‌ها پيش درحال فعاليت و برنامه‌ريزي بود با وجود تلاش‌هاي شخصيت بزرگي چون آيت‌ا... مهدوي‌كني– كه شفاي ايشان را از خداوند مسالت دارم- به وحدت نرسيد. وقتي آن زمان توصيه‌هاي ايشان مورد پذيرش قرار نگرفت، نمي‌توان انتظار داشت كه حجت‌الاسلام والمسلمين تقوي يا آيت‌ا... مصباح‌يزدي اكنون بتوانند اين كار را انجام دهند. ضمن اينكه با وجود تلاش آقاي تقوي براي محور قراردادن آيت‌ا... مصباح‌يزدي، دو چهره شاخص اصولگرا در آستانه اين همايش ضمن احترام به آيت‌ا‌... مصباح‌يزدي به‌عنوان سخنران، محوريت وي در همگرايي اصولگرايان را رد كردند و اين مطلب نشان‌دهنده شكاف عميق ميان اصولگرايان است و بايد گفت سالي كه نكوست از بهارش پيداست.
  چرا در ميان چهره‌هاي شناخته شده اصولگرا آقاي تقوي بايد عهده‌دار تحقق همگرايي شود. ايشان اخيرا سفرهايي را هم به برخي شهرها آغاز كرده‌اند. آيا ارتباطي به جايگاهشان در بحث ائمه جمعه دارد؟
به نظر بنده اگر فردي مانند آقاي ناطق‌نوري به‌واسطه ويژگي‌هاي فردي و سياسي و نيز جايگاه برجسته در نظام، انقلاب و اصولگرايان كه مورد احترام ساير جريان‌هاي سياسي نيز هستند اين وظيفه را عهده‌دار مي‌شدند، اميدي به وحدت اصولگرايان بود. اما با وجود ارادتي كه به حجت‌الاسلام والمسلمين تقوي دارم، بعيد مي‌دانم ايشان بتوانند اين كار را با موفقيت انجام دهند و با توجه به جايگاهشان در شوراي سياستگذاري ائمه‌جمعه تصور مي‌كنم مناسب است براي حفظ جايگاه ائمه‌جمعه و اينكه شائبه‌اي در آينده و در آستانه انتخابات‌هاي پيش رو ايجاد نشود، امور سياسي و احتمالا انتخاباتي را به ديگران واگذار كنند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
0
0
شخصيت‌هاي برجسته‌اي چون آقاي ناطق‌نوري و دكتر علی لاريجاني اگر اصولگرا بودند که علیخانی سنگشون رو به سینه نمی زد
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها