بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۳۷۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
رییس ستاد بحران استان کرمان گفت: تنها راه برای پیشگیری و مقابله با آثار مخرب زلزله مقاوم سازی ساختمان‌ها می باشد.
تدبیر24: "محسن صالحی کرمانی"، در منطقه کویر، با اشاره به اینکه زلزله اساسا بلایی طبیعی محسوب نمی‌شود، در توضیح این رخداد گفت: در پی فشاری که صفحات پوسته زمین در هنگام تحرکاتشان به هم وارد می‌کنند، پدیده‌ای به نام کوه‌زایی ایجاد شده که سبب شکست سنگ‌ها و در نهایت بروز رخداد زلزله می‌شود.

وی دلیل لرزه خیز بودن کشور ایران را فشار وارده از دو فلات «عربستان» از سمت جنوب غرب و فلات «اوراسیا» از سمت شمال و شمال شرقی دانست و در ادامه افزود: چنین فشارهای خارجی، موجب ذخیره انرژی زلزله، ایجاد گسل و بعضا ایجاد زلزله در مناطق مختلف کشور می‌شود.

مدیر‌کل سوانح و حوادث غیر مترقبه استان اظهار کرد: استان کرمان دارای 18 گسل فعال همچون کوهبنان، سبزه واران، گوک، جنوب جازموریان و نیز ساردوییه است و از این لحاظ جزء استان‌های زلزله خیز و حساس کشور تلقی شده که عموما دارای زلزله‌هایی با دوره‌های بازگشت بالا و انرژی آزاد شده زیاد هستند.

صالحی به زلزله‌های سهمگین و خسارات عظیم آنها طی چند سال اخیر در استان کرمان اشاره کرد و گفت: زلزله دارای تبعات مستقیم و غیر مستقیم زیادی بوده که می‌توان اعم آنها همچون تلفات انسانی، خسارات مالی، تخریب زیرساخت‌ها و نیز تاثیر بر روحیه افراد زلزله زده و ... را نام برد.

وی با بیان‌ اینکه زلزله همیشه پدیده بدی نیست، اضافه کرد: معادن در پی بروز زلزله‌ها بوجود آمده‌اند، از این رو می‌توان گفت که زلزله همواره ناگوار و مخرب نبوده، بلکه آثار مثبتی همچون معادن را موجب می‌شوند.

رییس ستاد مدیریت بحران استان کرمان با تاکید بر اینکه تنها راه مقابله با زلزله "مقاوم سازی ساختمان‌ها" است، ادامه داد: فرهنگ مقاوم سازی و مقابله با بلایای طبیعی به خصوص زلزله باید به عنوان یک اصل در جامعه نهادینه شود و بهتر می‌بینم که این کار از مدارس آغاز شود، زیرا برای داشتن یک آینده ایده آل می‌بایست روی آموزش کودکان به عنوان مروج فرهنگ صحیح در همه ابعاد جامعه، سرمایه‌گذاری کنیم.

صالحی از نقش تاثیرگذار رسانه‌ها در اطلاع رسانی به مردم در این باره گفت و تصریح کرد: باید همواره مسائل مرتبط با فرهنگ مقاوم سازی به جامعه یادآوری شود.

وی همچنین از اتمام فاز طراحی «موزه بلایای طبیعی استان کرمان» با محوریت زلزله خبر داد و افزود: مدت‌هاست طراحی این موزه که شامل اتاق‌های زلزله، طوفان، دود، آتش سوزی و... است، با حمایت سازمان ملل به پایان رسیده، اما به دلیل عدم اعتباردهی، پروژه مذکور هنوز اجرایی نشده است و امیدواریم با دید مسئولانه در جهت آموزش بلایای طبیعی به جامعه زمینه راه اندازی این مجموعه فراهم شود.

صالحی در پایان، استان کرمان را از پیشتازان عرصه لرزه نگاری در کشور دانست و ادامه داد: افتتاح اولین سیستم هشدار سریع رخداد زلزله در دفتر مدیریت بحران استان، فعالیت 6 مرکز لرزه نگاری در سطح استان و نیز 3 مرکز آماده راه اندازی، برخی از اقدامات ستاد مدیریت بحران استان کرمان در خصوص زلزله را شامل می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها