بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۳۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳
دانشمندان به اطلاعات جديدي درباره چگونگي شکل گيري قاره‌هاي اوليه بر روي زمين دست يافته اند.

به گزارش تدبیر24 جام به نقل از مهر، پژوهش‌هاي زمين شناسان دانشگاه کالگري به شواهد قدرتمندي از چگونگي شکل گيري قاره‌ها در بالاي تنوره گوشته (جبه) داغ زمين - شبيه محيطي که در حال حاضر در زير جزاير هاوايي وجود دارد- دست يافتند.

تحليل‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد که هسته قاره‌هاي زمين به عنوان يک محصول جانبي از فرايندهايي که کوهستان‌ها مي‌سازند شکل گرفته است. در اين فرايند صفحاتي از پوسته اقيانوسي نسبتا سرد به روي هم به طور منظم چيده شده اند که”تيرهاي حمال" ضخيم و محکمي در گوشته زمين ايجاد کرده که با پشتيباني از پوسته خيلي زياد، شکل گيري قاره‌ها را امکان پذير ساخته اند.

ديويد ايتون استاد علوم زمين اين دانشگاه با طراحي يک نرم افزار رايانه اي، پراکندگي سرد شدن آهسته گوشته زمين در طول يک دوره زماني چند ميليارد ساله را شبيه سازي عددي کرده است.

نتايج اين تحقيقات در نشريه علوم زمين نيچر منتشر شده است.

 

زمين در بدو پيدايش به صورت کره اي از مواد داغ و نيمه مذاب بود. به تدريج عناصر سنگين تر ته نشين شده و هسته فلزي را به وجود آ وردند و در عين حال عناصر سبک تر به سطوح فوقاني آمده و جبه و پوسته را تشکيل دادند. پس از گذشت چند ميليارد سال زمين سرد و سطح زمين جامد شد، جو زمين شکل گرفت و اقيانوس به وجود آمدند. تکامل زمين هنوز هم ادامه دارد.

پوسته زمين توسط فوران‌هاي آتشفشاني در کف اقيانوس‌ها نوسازي شده، دائما بر اثر زمين لرزه‌ها و حرکت‌هاي قاره اي در حال تغيير و تحول است. تناسب گازهاي مختلف در جو زمين نيز بر اثر دخالت‌هاي انسان به آرامي در حال تغيير است.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها