بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۳۹۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵
افزایش خشونت های خیابانی به بهانه های گوناگونان از جمله مخالفت با داعش، درحالی که دولت و شهروندان آلمان برای برگزاری جشن های بیست و پنجمین سالروز فروپاشی دیوار برلین آماده می شوند، به دغدغه و نگرانی اصلی مسوولان و مقام های امنیتی این کشور بدل شده است.
تدبیر24: راست گرایان افراطی و طرفداران نئونازی ها که مدت ها بود با فشار نیروهای پلیس و امنیتی و همچنین مخالفت صریح افکار عمومی فرصتی برای ابراز وجود و فعالیت های اسلام ستیزانه و خارجی ستیزی در آلمان به دست نمی آوردند، این روزها بهانه خوبی برای فعالیت دوباره یافته اند و آن اعتراض به اقدامات اسلام گرایان تندرو (تکفیری ها) در حمایت از جنایات داعش است.

از ماه ها قبل که اخبار و گزارش های مربوط به حضور تکفیری های مقیم آلمان در جمع تروریست های داعش در شهرهای سوریه و عراق در رسانه ها مطرح و پیوسته از روند افزایشی تعداد آنها سخن گفته می شود، افراط گرایان و نئونازی ها در این کشور دوباره فعالیت های خود را از سرگرفته و برای اسلام هراسی و خارجی ستیزی های خود بهانه خوبی به دست آورده و با نام مبارزه به داعش، اهداف کهنه و قدیمی خود را پیگیری کرده و جلب توجه می کنند.

بیم مردم از اقدامات تکفیری ها بر پایه آنچه که در رسانه ها می بینند و سلفی هایی که در خیابان های شهرهای آلمان دست به تبلیغ می زنند و پیوستن شهروندان اروپایی به نیروهای داعش، همه و همه بهانه مناسبی به دست راست گرایان افراطی و نئو نازی ها داده است.

در کنار درگیری های پراکنده که در ماه ها و هفته های گذشته در تجمعات شهرهای مختلف آلمان در اعتراض به جنایات داعش در خاور میانه از جمله حمله به شهر کردنشین کوبانی به وقوع پیوست، اوج فرصت طلبی به بهانه اعتراض های مردمی را هفته گذشته برای آشوب های خیابانی در شهر کلن شاهد بودیم.

این آشوب ها توسط طرفداران افراطی فوتبال انجام و به زخمی شدن حداقل 45 تن از نیروهای پلیس، مصدوم شدن صدها نفر و وارد آمدن خسارات فراوانی به اموال عمومی منجر شد.

نگرانی از تشدید شورش های خیابانی با اغتشاش شهر کلن، به اندازه ای بوده است که تصمیم گیران امنیتی را حتی به فکر استفاده از رای دادگاه برای وضع مقررات جدید درمورد برگزاری تجمعات اعتراضی و ایجاد ممنوعیت های بیشتر در این زمینه انداخت.

'توماس دماتزیر' وزیر کشور آلمان با ابراز نگرانی شدید از احتمال تشدید آشوبهای خیابانی و با فعال شدن دوباره نئونازی ها، گفت که هرچند با وجود آشوبهای شهر کلن ضرورتی برای وضع قوانین جدید نمی بیند، اما احتمال می دهد مراجع اداری و دادگاه ها با استفاده از اختیارات فعلی خود در آینده برگزاری چنین اجتماعاتی را ممنوع کنند.

وزیر کشور آلمان با تایید اینکه برگزاری تجمع اعتراضی تنها بهانه ای در دست های افراط گرایان برای تشدید فعالیت های خارجی ستیزی بوده است،گفت: 'کاملا روشن است که محور اصلی تظاهرات، ایجاد آشوب و اعمال خشونت بود و سیاست و اعلام اعتراض تنها بهانه ای برای زد و خورد است.

' پس باید انتظار داشت که دادگاه در مورد اعمال محدودیت های بیشتر برای برگزاری تجمعات اعتراضی تصمیم بگیرد'.

این نگرانی را می توان این روزها بخوبی در شهر برلین دید. به طوری که اعلامیه هایی در معابر و اماکن عمومی شهر برای اطلاع رسانی در مورد اعمال محدودیت های تردد و ترافیکی در ایام برگزاری مراسم جشن های سالروز فروپاشی دیوار برلین در نهم نوامبر و روزهای قبل و بعد از آن در منطقه مرکزی نصب شده است.

منطقه مرکزی برلین از مهمترین و امنیتیترین مناطق شهر است که مراکز مهم دولتی از جمله صدر اعظمی، مجلس (بوندستاگ)، کاخ ریاست جمهوری، وزارت خانه های امور خارجه ، کشور و سرویس های اطلاعات داخلی و خارجی آلمان و بسیاری از دیگر ادارات دولتی را در خود جای داده و به خاطر وجود بناهای تاریخی کشور به طور معمول محل اجتماع مردمی در مراسم و جشن های ملی و آیین های تاریخی است.

به نظر می رسد نهادهای امنیتی آلمان پیش بینی هایی را در زمینه وقوع احتمالی آشوبهای خیابانی به بهانه برگزاری این جشن ها کرده اند و این احتمال را باید جدی گرفت، زیرا همانطوری که انتظار آن می رفت تندروهای افراطی و طرفداران نئونازی ها فراخوانی برای برگزاری تجمع اعتراضی سراسری خود در روزهای 9 تا 15 نوامبر منتشر کرده اند.

روزنامه 'بیلد' در همین زمینه نوشت: با توجه به افزایش فعالیت های افراط گرایان در روزهای اخیر، انتظار می رود نزدیک به 10 هزار نفر در تظاهرات اعتراضی روز 15 نوامبر که قرار است به مدت 6 ساعت (از ساعت 15 تا 21) توسط افراط گرایان و طرفداران نئونازی ها در مقابل دروازه براندنبورگ برگزار شود، حضور یابند.

به نوشته این روزنامه، افراط گرایان، 'مخالفت با سلفی ها و پذیرش آوارگان' را به عنوان شعار اصلی خود در این تجمع اعتراضی انتخاب کرده اند.

'راینر ولت' رییس اتحادیه پلیس آلمان با اشاره به این فراخوان با ابراز نگرانی از تبعات احتمالی برگزاری این تجمع و پیش بینی به خشونت کشیده شدن آن، به آشوب خیابابی هفته گذشته اوباش در شهر کلن اشاره کرده و خواستار تصمیم گیری فوری درمورد ممنوعیت برگزاری این تجمع شد.

این مقام پلیس آلمان از آغاز تلاش ها برای پیشگیری قانونی از برگزاری چنین تجمعی خبر داد و افزود: به دنبال این هستیم که دادگاه را با ارائه اسناد و مدارک کافی متقاعد کنیم که افراطیان و اوباش، برگزاری این تجمع اهداف سیاسی را دنبال نمی کنند و هدف اصلی آنها ایجاد آشوب و درگیری با پلیس و بر هم زدن نظم عمومی است.

در همین رابطه رسانه های آلمان خبر دادند که در دیگر شهرهای کشور از جمله هامبورگ، کلن و فرانکفورت نیز برنامه ریزی هایی برای برگزاری چنین تجمعی با عنوان ' اروپا علیه ترور داعش' درحال انجام است که ممکن است در راستای تجمع سراسری تندروهای افراطی و آشوب طلبان نئو نازی باشد.

به اعتقاد رییس اتحادیه پلیس آلمان افراد و شخصیت های شناخته شده و عاملان آشوبهای خیابانی باید توسط دادگاه از حضور در چنین تجمعات اعتراضی منع شوند.

ولت تاکید کرد: پلیس موظف به انجام برخوردهای شدیدتر با عوامل آشوب اعم از اوباش و همچنین اسلام گرایان افراطی است و این مهم را در دستور کار آینده خود قرار داده است.

با این وجود کارشناس حقوقی در آلمان از جمله 'دیلک هکمان' از دانشگاه پاسائو در جنوب این کشور در این باره که بتوان چنین ممنوعیتی را از طریق دادگاه اعمال کرد، ابراز تردید کرد.

هکمان افزود: دادگاه قانون اساسی آلمان شرایط سختی را در رابطه با ایجاد محدودیت برای برگزاری تجمعات اعتراضی و آزادانه دارد و به آسانی نمی توان مانع از برگزاری تجمعات اعتراضی که قانون آن را آزاد می داند،شد.

'توبیاس پلاته' معاون وزیر کشور آلمان اما نظر دیگری دارد و با اعلام اینکه افزایش آشوبهای خیابانی دغدغه اصلی وزارت خانه های امنیتی دولت است، بر ضرورت مقابله با هرگونه آشوب خیابانی به بهانه برگزاری تجمع اعتراضی تاکید می کند.

وزیر دادگستری ایالت 'نوردراین وستفالن' هم از جمله کسانی است که اعمال مجازات های شدیدتر را در جرم هایی با زمینه های خارجی ستیزی خواستار شده و گفته است:' کسی که می خواهد در خیابان های ما به تماشای نفرت بنشیند،باید سخت گیری قانون را هم حس کند.'

این مقام قضایی آلمان از اتحاد گروه های افراطی با عنوان یک 'ترکیب خطرناک' متشکل از اوباش و نئونازی ها نام برد که به اعتقاد او 'باید با آنها، با تمامی ابزارهای یک کشور قانون مدار، برخورد شود'.

اشتفان مایر کارشناس امور داخلی آلمان نیز اتحاد اوباش و نئونازی ها را خطرناک و نگران کننده خواند و با جدید دانستن کیفیت درگیری های خشونت آمیز در شهرهای مختلف کشور گفت: امروز گروه هایی، که دشمنی دیرینه با یکدیگر داشتند، متحد شده اند و این برای امنیت کشور بسیار نگران کننده است.

مایر در همین رابطه به رویارویی راست گرایان افراطی و آشوب طلبان خیابانی، با دشمنی به نام سلفی ها اشاره کرده افزود: نباید اجازه داد گروه های مخالف قانون اساسی و دموکراسی، در شهرهای آلمان با یکدیگر رو به رو شوند.

ناظران سیاسی بر این باورند که افراط گرایان و طرفداران نئونازی ها که مدت ها است فرصت ابراز وجود نداشته و به خاطر مخالفت افکار عمومی نمی توانستند اقدامات خارجی ستیزانه و اسلام هراسانه خود را ترویج کنند، این روزها با سوء استفاده از موضوع داعش و نفرت مردمی از جنایات آن، فرصت فعالیت دوباره یافته اند که اهداف خود را دنبال کنند.

نگرانی ها به اندازه ای است که پلیس و نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف آلمان که روزهای آخر هفته در آنها مسابقات فوتبال برگزار می شود، این نگرانی و دغدغه را تجربه می کنند که بعد از پایان بازی ها و خروج طرفداران فوتبال از ورزشگاه ها، درگیری بین طرفداران افراطی فوتبال با اسلام گرایان افراطی به بهانه جنایات داعش بروز کند.

این دغدغه شدید از اظهارات راینر ولت رییس اتحادیه پلیس آلمان کاملا مشهود است به طوری که با ابراز نگرانی از تکرار آشوب های هفته گذشته در شهر کلن، گفت: این وقایع شدت خواهد گرفت و به برلین، هامبورگ و کلن محدود نخواهند شد، به همین خاطر باید بودجه و امکانات بیشتری برای مقابله با این شورش ها در اختیار نیروهای امنیتی قرار گیرد.

براساس گزارش های رسانه ای، افراط گرایان و نئونازی ها در فراخوان هایی درباره تظاهرات جدید در شبکه های اجتماعی از برگزاری تجمع اعتراضی گسترده در روز 9 نوامبر در برلین مقابل ساختمان مجلس آلمان ( بوندستاگ)،خبر داده اند.

مقام های امنیتی آلمان، در کنار افزایش فعالیت های آشوب طلبانه افراط گرایان و نئونازی ها، افزایش رو به رشد تعداد سلفی ها را در کشور گوشزد کرده و درباره عواقب خطرناک آن برای امنیت کشور هشدار می دهند.

'هانس گئورگ ماسن' رئیس سرویس اطلاعات داخلی آلمان با ابراز نگرانی از این وضع گفت: درحالی که تا چند سال پیش شمار اسلام گرایان افراطی (تکفیری ها) به حدود دو هزار و 800 نفر می رسید، این رقم تا پایان امسال حدود هفت هزار نفر خواهد بود و این بسیار نگران کننده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها