بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۴۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷
سایت فروش کتاب الکترونیکی آمازون با صرف هزینه ای بالغ بر 10 میلیون دلار دامنه اینترنتی «دات بوک» (book.) را از سازمان بین المللی توزیع دامنه های اینترنتی که با نام «آیکان» شناخته می شود، خریداری کرد.
تدبیر24: سایت آمازون به عنوان غول بزرگ خرده فروشی الکترونیکی کتاب در جهان در رقابتی فشرده با کمپانی های بزرگی چون «باوکر» و «گوگل» توانست استفاده انحصاری از دامنه اینترنتی دات بوک را با پرداخت 10 میلیون دلار از سازمان بین المللی توزیع دامنه های اینترنتی تصاحب کرد.

تحقق این اتفاق مهم برای آمازون از سال 2013 و همزمان با شکایت انجمن ناشران آمریکا برای دریافت این دامنه انحصاری آغاز شد، در سال گذشته میلادی این انجمن با اعلام این مساله که اختصاص این دامنه تخصصی به شرکت هایی چون «آمازون»، «بوکر» و «اشت» باعث می شود که آنها با به دست آوردن استراتژی انحصاری در مقوله فروش و توزیع کتاب می توانند؛ ناشران، نویسندگان و حتی جهان کتاب را به خطر بیندازند و بر همین اساس دست به شکایت از این سایت ها به خصوص آمازون زد.

در نهایت این کش و قوس ها، دامنه انحصاری دات بوک در حالی به سایت آمازون رسید که شنیده های پشت پرده حاوی این اطلاعات است که این سایت (آمازون) با دو رقیب مهم خود (گوگل و باوکر) به تفاهم رسیده تا آنها دست از این درخواست بردارند و در عوض استفاده های دیگری را از طریق سایت آمازون ببرند که ریز این موارد مشخص نشده است.

کارشناسان در نخستین ساعات تحقق اختصاص این دامنه به سایت آمازون، سوال ها و تردیدهایی را مبنی بر این نکات که آمازون با به دست آوردن این مهم در آینده چه رفتاری با ناشران، نویسندگان، بنگاه های انتشاراتی و سازمان های مطالبه کننده فعالیت در حوزه کتاب و کتابخوانی خواهد داشت مطرح کرده اند.

تحقق این خواسته برای آمازون در شرایطی صورت گرفت که هفته گذشته این غول کتابفروشی مجازی با پرداخت چهار میلیون و 500 هزارد دلار دامنه اینترنتی «دات بای» (buy.) برای ثبت انحصاری خرید کتاب را نیز از آن خود کرد و تنها در خرید دامنه اینترنتی (Aruba) که مختص خرید دیجیتالی و انحصاری کتاب در کشور ایتالیا است ناموفق بود.

با این حساب آمازون به قدرت اول و بلامنازع در امر خرید و فروش کتاب های دیجیتالی و سایت آنلاین معاملات جهان کتاب بدل شده است و بی شک قدرت این سایت از حالا به بعد غیرقابل دسترسی خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها