بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۴۰۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۴
صالح دلدم تهیه کننده و کارگردان و رییس شاخه هنرمندان حزب مردم سالاری
متاسفانه امروز می بینیم که سانسور نزدیک به نیمی از یک فیلم و تبدیل فیلم های سیاسی به آثار خنثی به افتخار مدیران وزارت ارشاد تبدیل گردیده است
تدبیر24:منتقدین - عصبانی نیستم ، قصه ها ، آشغال های دوست داشتنی ، خانه پدری ، منشی مخصوص من ، مهمونی کامی ، پاداش ، صدسال به این سال ها . این هشت فیلم تنها تعدادی از فیلم های توقیفی وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید! می باشد . دولتی که با شعار ایجاد نشاط و امید در جامعه و انتقاد از برخوردهای گذشته با سینماگران و اهالی فرهنگ و هنر روی کارآمد ، امروز رکورد دار توقیف فیلم هایی است که دارای پروانه ساخت و نمایش می باشند . رییس فعلی سازمان سینمایی وزارت ارشاد قبلا در مصاحبه ای اعلام کرده بوده که مدیر توقیف نیستم ولی امروز عملا به مدیر توقیف و سانسور دولت تدبیر و امید تبدیل شده است و تاسف بیشتر آنکه وزیر ارشاد با افتخار می گوید 20 دقیقه از فیلم عصبانی نیستم را سانسور کرده ایم و معاون سینمایی وی هم اعلام میدارد که با سانسورهایی که انجام داده ایم این فیلم را از اثری سیاسی به اثری اجتماعی تبدیل کرده ایم ! اما در یک لحظه همین اثر سانسور شده نیز با اعلام وزیر ارشاد عملا جلوی اکران آن گرفته شده و به محاق توقیف می رود . اقدامی که دقیقا یادآور روزی است که صفار هرندی در کسوت وزیر ارشاد دولت اول محمود احمدی نژاد و در حالیکه اکثر اصحاب فرهنگ و رسانه و برخی مدیران وزارت ارشاد به دنبال نمایش فیلم سنتوری بودند با سخنانی مانع اکران آن شد و آن فیلم نیز به مانند عصبانی نیستم با دستور مستقیم وزیر ارشاد به محاق توقیف رفت . بله ، متاسفانه همچنان برای اصحاب فرهنگ و هنر در روی همان پاشنه سابق می چرخد و میان حرف و عمل مسئولین فرهنگی کشور فاصله ای است از زمین تا عرش . هنوز به یاد داریم که تا چند روز پیش وزیر ارشاد در مصاحبه های خود می گفت که فیلم عصبانی نیستم مشکلی برای اکران ندارد و در زمان خود اکران می شود اما تا خطر استیضاح و از دست دادن صندلی وزارت را جدی دید ، خود نیز به مانند برخی از نمایندگان مجلس به مقابله با سینماگران و توقیف فیلم ها پرداخت که این اقدام وی با تمجید نمایندگان اصولگرای مجلس نیز مورد تشویق قرار گرفت . این در حالی است که در زمان وزارت دکتر حسینی بر وزارت ارشاد و ریاست جواد شمقدری بر سازمان سینمایی وزارت ارشاد با وجود تجمع و حملات نیروهای لباس شخصی و خودسر به وزرات ارشاد ، شاهد ایستادگی

جواد شمقدری بر پروانه های صادر شده و ادامه اکران فیلم ها بودیم ، فشارهایی که منجر به تحریم فیلم ها از سوی حوزه هنری و شهرداری و حتی دادگاهی شدن جواد شمقدری هم گردید اما با این وجود ، مدیران سینمایی دولت گذشته پای پروانه های صادر شده ایستادگی کردند و باعث بی اعتباری پروانه ساخت و نمایش نگردیدند اما متاسفانه امروز می بینیم که تعامل مورد نظر مدیران وزارت ارشاد با سینماگران به تعامل یک طرفه ای تبدیل شده است که تنها فیلمسازان در حال تعامل و کوتاه آمدن می باشند و مدیران سینمایی بیشتر به تعامل با مجلس و دلواپسان و تقابل با فیلمسازان می پردازند. فیلم هایی هم که در سال جاری باعث رونق سینما و جشنواره سال گذشته فیلم فجر گردیدند، تمامی فیلم هایی بودند که در دوره مدیریتی جواد شمقدری بر سینمای کشور ساخته شده بودند و اکنون که به قول معروف کفگیر به ته دیگ رسیده است و نوبت نمایش فیلم های تولید شده در دولت تدبیر و امید به خصوص در اکران سال آینده می باشد باید دید که نتیجه ممیزی های سلیقه ای و سانسور و محافظه کاری و سخت گیری های انجام شده در صدور پروانه ساخت و نمایش (چه در حوزه سینمایی و چه در حوزه ویدئویی) چه نتیجه ای به دنبال خواهد داشت ؟
در دوره گذشته شاهد ساخت فیلم های سیاسی و اجتماعی پر مخاطبی چون گشت ارشاد ، زندگی خصوصی ، قلاده های طلا ، من مادر هستم و ... بودیم که این موضوع نتیجه جسارت و ایستادگی مدیران قبلی سینمای کشور بر مدار پروانه های قانونی وزارت ارشاد بوده است اما متاسفانه امروز می بینیم که سانسور نزدیک به نیمی از یک فیلم و تبدیل فیلم های سیاسی به آثار خنثی به افتخار مدیران وزارت ارشاد تبدیل گردیده است . جواد شمقدری در ابتدای مدیریت خود در سینما به رفع توقیف آثاری همچون کتاب قانون ، سنتوری ، به رنگ ارغوان ، دختر میلیونر و ... پرداخت که اکثر این آثار به فروش بالایی هم دست یافتند اما امروز شاهد هستیم وزارت ارشادی که وزیر و معاون سینمایی آن از عملکرد مدیران و وزیر قبلی انتقاد
می کردند و مدعی آشتی با هنرمندان و ایجاد فضای باز اجتماعی و سیاسی بودند ، به توقیف فیلم هایی می پردازند که یا در دوره گذشته پروانه ساخت و نمایش گرفته بودند و یا در همین دوره خود به آنها پروانه نمایش داده بودند و متاسفانه انتقادات معدود نمایندگان دلواپس مجلس اصولگرا هم دلیلی شده است برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات خود و انداختن توپ به زمین مجلس . وزیر ارشاد و معاون سینمایی وی باید بدانند که با شعار دادن و گرفتن
ژست های روشنفکری و صحبت کردن در رابطه با ضرورت رفع فیلتر فیسبوک و یا حضور فعال در شبکه های اجتماعی از یک طرف و بستن در اتاق خود بر روی هنرمندان از طرف دیگر
نمی توان خود را مدیر فرهنگی موفق و طرفدار آزادی بیان معرفی نمود . سوال اینجاست که چه کسی پاسخگوی خسارت های مادی و معنوی وارد شده بر فیلمسازان به واسطه توقیف آثارشان به خاطر عافیت طلبی مدیران فعلی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی می باشد ؟
چه فرقی میان آقایان جنتی و ایوبی با فلان وزیر و مدیر سینمایی اسبق برای من فیلمساز می باشد وقتی هر دو اقدام به توقیف و سانسور می کنند ؟ اگر هم قرار است استیضاحی صورت گیرد می بایست از زوایه نگاه دیگری این اتفاق صورت پذیرد ؛ وزیری که بر وعده ها و شعارهای خود و همچنین بر مجوزهای صادر شده از سوی وزارتخانه خود ایستادگی نمی کند و با سرمایه و وقت و انرژی و هنر اصحاب فرهنگ بازی می کند، بهتر است که استیضاح شود و وزیر و مدیرانی سکان فرهنگ و هنر کشور را بر عهده بگیرند که به وعده ها و شعارهای خود پایبند باشند ، مومن کسی است که حرف و عملش یکی است. 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها