بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۴۰۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که برای رای دادن یا ندادن به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی باید حجت داشته باشیم، گفت: نگرانی های فرهنگی درباره وزیر پیشنهادی علوم حداقل است و بلکه وجود ندارد.
تدبیر24: مطهری که امروز (سه شنبه) در جلسه رای اعتماد نخستین سخنران موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بود، به قرائت آیه ای از قرآن کریم پرداخت و اظهارداشت: آیا کسی که بنیان کارش را بر تقوای الهی قرار داده بهتر است یا کسی که بنیان کارش را براساس یک اساس لرزان و یک پرتگاه قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: اساس کار ما نمایندگان مجلس باید بر یک پایه مهم یعنی تقوای الهی بگذاریم و تا حجت بر ما تمام نشده رای مثبت یا منفی ندهیم.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: من در دوره نمایندگی سه بار به طور قاطع وارد شدم ، من طراح استیضاح وزیر کشور اسبق، استیضاح وزیر کار اسبق و سوال از رییس جمهوری سابق بودم.
مطهری ادامه داد: در اولین مورد مساله دروغ مطرح بود و نمی شد از آن گذشت کرد، در مورد دوم قانون گریزی و در مورد سوم هم که سوال از رییس جمهوری بود مساله قانون ستیزی مطرح بود و رییس جمهوری وقت به صراحت اعلام کرد قانونی را که من خودم تشخیص دهم با قانون اساسی منطبق نیست اجرا نمی کنم یعنی مجلس یک ساعت هم نباید به چنین کسی اجازه ماندن در این مسند بدهد، حال چه این فرد احمدی نژاد باشد چه روحانی یا هر کس دیگر.
وی با بیان این که امروز برای رای دادن یا ندادن به دانش آشتیانی باید حجت داشته باشیم، اظهارداشت: من شخصا روشی را که برخی از دوستان درباره وزارت علوم در پیش گرفته اند نمی پسندم و حداقل ضروری نمی دانم، البته حساسیت و رصد امور وزارت علوم را قابل تقدیر می دانم.
این نماینده مجلس نهم ادامه داد: به جز نگرانی های فرهنگی که باره اصلاح طلبان وجود دارد که با تسامح و تساهل به مسایل می نگرند، بیشتر نگرانی ها را چندان درست نمی دانم ضمن این که نگرانی های فرهنگی درباره دانش آشتیانی در حداقل است و بلکه وجود ندارد.
مطهری خاطرنشان کرد: معتقدم مجلس در چند ماه اخیر و در جریان استیضاح و رای اعتماد ناخودآگاه در جهت تقویت جریان فتنه 88 گام برداشته است ما وقتی (چنین افرادی را) حامی فتنه معرفی می کنیم، این سوال برای مردم ایجاد می شود که این چه فتنه ای است که بخشی از انقلابیون و نخبگان طرفدار آن هستند و نکند این جریان بهره ای از حق داشته باشد.


** دوست دانای انقلاب باشید
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: وقتی فردی مثل فرجی دانا را که از جنس چمران است و از فرماندهان دفاع مقدس بوده و سردار فضلی می گوید افتخارم این است که در دوره ای از جنگ فرمانده من آقای فرجی دانا بوده است را حامی فتنه می دانیم طبعا جریان فتنه را تقویت کرده ایم.
مطهری ادامه داد: همین طور در مورد نیلی احمدآبادی که مدتی معاون فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران بوده است و امروز هم درباره دانش آشتیانی که با حضور فعال در جبهه و جهنگ و همکاری فراوان با سپاه داشته است همان حرف ها را تکرار می کنیم.
وی اضافه کرد: در واقع ما داریم انقلابیون اصلی را به دو بخش تقسیم کرده و القای تفرقه می کنیم، بسیاری از حرف های این جلسات به نفع آقایان موسوی و کروبی است، سعی کنید دوست دانای انقلاب باشید و کاری کنیم اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان معتدل با هم کار کنند، همان شعار اولیه دولت که البته دولت چندان در آن موفق نبوده است.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مجلس نباید تحت تاثیر محافل خارج از مجلس واقع شود، بلکه باید استقلال خود را حفظ کند. بحث خود انتقادی امر پسندیده ای است و چه اشکالی دارد مجلسیان که کل کشور را نقد می کنیم خودمان را هم برای اصلاح امور نقد کنیم.

**زبان حال مجلس: ما وزیر معرفی کنیم
مطهری افزود: زبان حال ما نمایندگان این است که ما وزیر را معرفی کنیم و دولت آن را تایید کند، درست عکس آنچه که در قانون دیده شده است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما مسایل فتنه را مطرح می کنیم بدون آن که شرایط آن روز را در نظر بگیریم، معما چون حل گشت آسان شود. اصرار بر فتنه گر بودن افراد در حالی که خود آنها اعلام برائت می کنند، کار درستی نیست.
مطهری اظهار داشت: فتنه برای ما هم خط قرمز است اما به معنای واقعی آن و همه عوامل فتنه چه آنها که زمینه ساز فتنه بودند و چه آنها که آن را شعله ور کردند باید براساس عدالت مورد بررسی قرار گیرند.
مطهری در ادامه با ذکر خاطره ای از رخدادهای سال 88 اظهار داشت: سه روز بعد از انتخابات 88 تلویزیون از من برای مصاحبه درباره انتخابات دعوت کرد و من در آن شرکت کردم و به صراحت عرض کردم که تقلب از نظر شمارش آرا اتفاق نیفتاده است اما مبادی و مقدمات آرای احمدی نژاد دچار خلل است و باید بررسی شود.
وی ادامه داد: مسئولین صداوسیما به من گفتند که ما از هر کسی دعوت می کنیم درباره این مساله صحبت کند چه اصولگرا و چه اصلاح طلب حاضر نمی شوند و می گویند ما شک داریم، بنابراین باید شرایط آن روز را در نظر بگیریم و بعد از آن اظهارنظر کنید و افراد را فتنه گر بدانید.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به سخنرانی توفیقی در دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: باید دید آن سخنرانی در چه شرایطی بوده است. روز بعد از حمله به کوی دانشگاه تهران که خود رهبری هم فرمودند که حادثه ای است که دل انسان را خون می کند، ایشان با دعوت وزیر علوم وقت و نماینده ولی فقیه در آن حاضر شده است و برای دانشجویانی که می خواستند منفجر شوند و به خیابان ها بریزند اینها را کنترل کرده است و حالا جمله ای هم می گفته که نباید گفت. آیا حالا باید او را رها نکنیم و بگوییم او فتنه گر بوده است؟

** طوری سخن نگوییم که احساس خفقان شود
مطهری تصریح کرد: طوری سخن نگوییم که اساسا در ایران کسی حق اظهار ندارد و اندیشه جبر را ترویج کنیم که آنچه هست همان است که باید باشد و آنچه که نیست همان است که نباید باشد. که این متاسفانه همان منطق اموی است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نگرانی از وضع دانشگاه ها را چندان موجه ندانست و اظهار داشت: در طول یک و نیم سال گذشته که از عمر دولت گذشته است چه مشکلی داشته ایم؟ نشاط سیاسی و علمی در دانشگاه ها ایجاد شده است. بنده بارها برای سخنرانی به دانشگاه ها رفته ام و دانشگاه ها فضای بسیار آرامی دارد. این که چند شعار هم بدهند، این طبیعت دوره جوانی است و ما نباید به سمتی برویم که احساس خفقان ایجاد شود.
مطهری تصریح کرد: کاری نکنیم که خاطره ای از مجلس نهم در ذهن مردم و دانشگاهیان بماند و این مجلس یادآور مجلس ششم اما از نوع اصولگرای آن شود.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: این که می گویند برای معرفی وزیر باید با مجلس مشورت می شد، البته کار خوبی است، اگر هم اتفاق نیفتاده نباید درباره آن موضع گیری کنیم که چون دولت مشورت نکرده ما هم رای منفی می دهیم.
به گفته این نماینده مجلس ، دانش آشتیانی در جریان تحصن مجلس ششم معاون وزیر نبوده تا نامه ای را امضا کرده باشد و ایشان هیچ نامه ای را علیه نظام اساسا امضا نکرده است و منابع امنیتی هم این امر را تایید کرده اند و پاسخ همه استعلام ها مثبت بوده است.
مطهری افزود: نگاه آقای دانش آشتیانی به فتنه 88 نگاه درست و معتدلی است. ایشان فتنه را محکوم می کند اما همه عوامل فتنه را و کاری نکنیم که برای ما طنز درست کنند و به صورت پیامک درآید که «برای حل مشکل دولت و مجلس ، وزیر پیشنهادی باید بعد از فتنه 88 به دنیا آمده باشد».

** آشتیانی علمی و فرهنگی است نه سیاسی
وی در ادامه با اشاره به سوابق دانش آشتیانی گفت: پدر ایشان روحانی و نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی بوده است ضمن این که ایشان در دبیرستان علوی تحصیل کرده که خودش یک مکتب است و اشخاص موثری در آن تحصیل کرده اند. افرادی مثل آقای حداد و بنده و آقای آشتیانی سه کلاس از ما بالاتر بود و ایشان را از آن دوره می شناسم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چه افراد با بصیرت و چه فرد فتنه گری مثل بنده همه در دبیرستان علوی بودیم. ضمن این که ایشان دانش آموز شهید رجایی بوده و در اداره مدرسه ای نقش داشته که 70 شهید در دفاع مقدس داده است و به طور کلی آقای آشتیانی یک شخصیت علمی و فرهنگی است و نه سیاسی.
مطهری ادامه داد: آقای آشتیانی همزمان با دکتر فرهادی در سال 64 به وزارت علوم آمده است و پیش از این که ایشان به آقای معین منصوب باشد به آقای دکتر فرهادی منتصب می شود.
نماینده مردم تهران اضافه کرد: آشتیانی فرزند جنگ و دانشگاه و نقطه پیوند آموزش عالی با دفاع مقدس است و انقلابی بودن و مجاهدت و سرباز بودن را در عمل نشان داده است.
عضو کمیسیون فرهنگی و سیاسی مجلس با اشاره به سوابق علمی و مدیریتی به ویژه در بخش عمران و توسعه وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم افزود: ایشان طراح و مجری طرح دانشگاه در جبهه بوده و دوره های دانشگاهی را در جبهه ها برگزار کرده است. ضمن این که آقای آشتیانی تدوین کننده مقررات به نفع دانشجویان شاهد و ایثارگر در وزارت علوم بوده است.
مطهری توسعه کیفی دانشگاه ها به جای توسعه کمی ، ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی ، برنامه ریزی برای تجاری کردن علم و تولید ثروت به وسیله علم را از اهم برنامه های آقای آشتیانی اعلام کرد و گفت: علاوه بر این ایشان توجه ویژه به اسلامی کردن دانشگاه ها دارد و عضو شورای اسلامی کردن دانشگاه بوده و توجه ویژه ای به ارزش ها و شعائر اسلامی و تذهیب اخلاقی و اسلامی کردن دانشگاه ها داشته است و نگرانی از تسامح و تساهل فرهنگی که در مورد برخی اصلاح طلبان وجود دارد در مورد ایشان وجود ندارد.
مطهری اضافه کرد: علاوه بر این ایشان با برگزاری اردوهای مختلف و این جور کارها مخالف است و جای نگرانی در امور فرهنگی ندارد ضمن این که توجه ای ویژه به پیشرفت علمی در چارچوب سیاست های کلی ابلاغ شده رهبری دارند.
وی ادامه داد: این که گفته می شود همه کسانی که برای وزارت دعوت می شوند از یک حلقه هستند ، حرف درستی نیست. حالا این که اینها دوست باشند به این معنا نیست که از یک حلقه باشند و اساسا تیپ شخصیتی آقای دانش با تیپ شخصیتی آقای توفیقی و میلی منفرد متفاوت است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد حضور دانش آشتیانی در حزب مشارکت نیز گفت: این که گفته می شود ایشان عضو حزب منحله مشارکت بوده است ، زمانی که این حزب قانونی بوده ، ایشان عضو آن بوده و بعد هم که منحل شده در آن عضو نبوده است. با این حساب همه کسانی که عضو حزب جمهوری اسلامی بوده اند چون بعدها امام فرمود این حزب منحل شود، همه فتنه گر هستند.
وی از نمایندگان خواست به دانش آشتیانی رای مثبت بدهند و خود را در مقابل مردم و دانشگاهیان قرار ندهند.

** مبادا اختلاف ما، جنگ قدرت و ناکارآمدی نظام را به جامعه تلقین کند
محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: خانواده انقلاب امروز باید دست در دست هم دهند تا گره های پیش رو را بگشایند و مشکلات را حل کنند.
وی ادامه داد: اکنون دانشگاهیان چشم به تصمیم ما دوخته اند که چگونه دولت را یاری می کنیم.
وی با یادآوری دغدغه های رییس جمهوری در روز مراسم تحلیف اظهارداشت: نمایندگان دغدغه های رییس جمهوری را به یاد آورند که حل مشکل اقتصادی، معیشتی، نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان را تاکید کرد و از همه استمداد طلبید تا بگذارند سینه ها از کینه ها پاک شود و آشتی به جای قهر و دوستی به جای دشمنی حکمفرما شود.
نماینده مردم اردکان در مجلس به سخنان رییس جمهوری اشاره کرد و گفت: رییس جمهوری امروز تاکید کرد که تمام خط قرمزهای نظام را موکول به رعایت خط قرمز اخلاق کنیم، گمشده ای که متاسفانه در جمهوری اسلامی ایران ، ما آن را خدشه دار کرده ایم.
تابش تاکید کرد: در آیینی که پیامبرش برای تمام کردن مکارم اخلاقی آمده است و در قرآن به رعایت قرآن تاکید شده است چرا بداخلاقی و استفاده از روش های خلاف شرع و انصاف و مروت استفاده می شود.
وی یادآور شد: قرآن ما تاکید بر پرهیز از عیب جویی، تجسس در کار دیگران و پرهیز از ظن و گمان بد به انسان ها را دارد، بیایید آموزه های دینی را سرمنشا قرار دهیم و با زبان خوش سخن بگوییم.
نماینده مردم اردکان در مجلس خاطرنشان کرد: دوستان مخالف مسایلی را بیان کردند که جای آن پشت تریبون مجلس نیست.
تابش افزود: ما مردم خوبی داریم که تشنه خدمات صادقانه هستند و بداخلاقی ها و ناهماهنگی ها را برنمی تابند ولی آنان نمی دانند ما در چه فضایی سیر می کنیم.
وی اضافه کرد: گاهی اتفاقاتی در جامعه رخ می دهد که برای ما هشداردهنده است.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب ما باید ریل گذاری کنیم تا دولت بتواند کارش را خوب انجام دهد، عدم رای اعتماد به کاندیدای معرفی شده جهت تصدی وزارت و عزل دیگری چه پیامی را به جامعه منتقل می کند؟
تابش همچنین گفت: مبادا اختلاف ما، جنگ قدرت و ناکارآمدی نظام را به جامعه تلقین کند که این گناهی بس نابخشودنی است.
وی ادامه داد: مردم ما برای این نظام خون داده اند و کار را به دست ما سپرده اند و اگر ما نتوانیم سر این مسایل تعامل و همراهی داشته باشیم، چه می شود.
وی یادآور شد: مردم از ما حکومت داری می خواهند و مجلس و دولت باید در سایه تعامل، همدلی و وحدت جلو روند.
وی تاکید کرد: نگذاریم اختلاف سیاسی منجر به شکاف عمیق در جامعه شود.
نماینده مردم اردکان در مجلس افزود: برخی دیگر از وفاداران به نظام و انقلاب را متهم می کنیم و راه را برای ارایه خدمت آنها به جامعه سد کرده و اگر خوب نگاه کنیم، می بینیم که خیل عظیم مهاجران به خارج بسیار و رقم ها وحشتناک است.
وی با بیان این که 100 تا 150 میلیارد دلار سالانه هزینه و پول مهاجرت نخبگان به خارج است، گفت: اگر مجموع کار ما چه دولت و چه مجلس در مسیر گسست حاکمیت باشد این جفای بزرگی به انقلاب اسلامی است.
وی از نمایندگان مجلس خواست تا با تکمیل دولت یازدهم به این دولت برای تحقق شعارهایی که با اقبال مردم مواجه شده کمک کنند.
نماینده مردم اردکان در مجلس همچنین گفت: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری باید فردی مدیر، نوآور، با دیدی راهبردی، دارای تجربیاتی موفق در حوزه های مختلف، متخصص، دارای متانت اخلاقی، اعتدال شخصیتی، دانش روز، سلامت مالی و قانون گرایی عملی باشد که این خصوصیات در دانش آشتیانی وجود دارد.
تابش ادامه داد: وزارت علوم را باید فردی اداره کند که اهداف استراتژیک نظام و دغدغه های رهبر معظم انقلاب و منویات ایشان را در حوزه توسعه علوم به خوبی بشناسد و بتواند آن را به پیش ببرد که وزیر پیشنهادی در این زمینه متخصص است.
وی با بیان این که نظرسنجی ها در دانشگاه ها طی روزهای گذشته انتخاب وی را تایید می کنند، گفت: دانش آشتیانی همیشه جزو اولین نامزدهای مسوولیت های کلان بوده و گاهی به عنوان اولین شهردار انتخابی تهران، زمانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش و بارها به عنوان وزیر علوم مطرح بوده اما وی ترجیح داده که بیشتر به کارهای علمی مفید که برای آینده نظام و انقلاب ثمربخش باشد، فعالیت کند.
نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: وی مدیر مدرسه مفید است که این مدرسه که با جهت گیری دینی افرادی را برای آینده نظام و انقلاب تربیت می کند دارای افرادی با دانش و متخصص می باشد.
تابش ادامه داد: دانش آشتیانی دارای شخصیتی بی حاشیه است به شرط آن که با شایعه، تهمت و فضاسازی سیاسی برای وی در دولت یازدهم حاشیه ایجاد نشود.
وی خاطرنشان کرد: دوستان مخالف من در مجلس از افرادی مانند دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نام می برند که باید بگویم اتفاقا احمدی دانش آشتیانی نزدیک ترین فرد به این الگوی مدیریتی است.
نماینده مردم اردکان در مجلس اظهارداشت: نباید بیش از این دانشگاه ها را در بلاتکلیفی بودجه و برنامه و مسایل مختلف آموزشی و پژوهشی گذاشت زیرا بزرگ ترین آسیب ها را به نظام علمی کشور وارد می کند.
وی گفت: با منطق و تفاهم و تعامل دست به انتخاب احمدی دانش آشتیانی بزنیم و جامعه و دانشگاه را با اقدام مشترک و دور اندیشانه مجلس که منتظر گشودن این گره کار هستند منتظر نگذاریم زیرا باید فاصله ها را با تفاهم حل کرد.

** دانش آشتیانی فردی کارآمد و مدیری دانشگاهی است
سید عبدالکریم هاشمی نماینده مردم میناب در مجلس به عنوان یکی دیگر از موافقان وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: رهبر معظم انقلاب به رشد علمی و توجه ویژه به دانشگاه ها تاکیدات زیادی داشته اند.
وی با یادآوری این که 17 ماه است که وزارت علوم بلاتکلیف مانده، گفت: ما 4.5 میلیون دانشجو و جمعی استاد داریم که منتظر تصمیماتمان هستند.
هاشمی یادآور شد: ما در شرایط ویژه ای هستیم و باید تکلیف وزیر وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری را مشخص کنیم.
نماینده مردم میناب در مجلس ادامه داد: همه مخالفانی که امروز در جلسه صحبت کردند، دغدغه کشور را دارند و نگرانند که حوادث گذشته تکرار شود و نمی خواهند که دانشگاه ها جولانگاه گروه های سیاسی شود.
هاشمی یادآور شد: درست است که ما انتظار داشتیم رییس جمهور فردی را معرفی کند که شبهه در کارنامه اش نباشد ولی هم اکنون ما باید به دولت و رییس جمهور کمک کنیم تا هرچه سریع تر وزیر پیشنهادی رای بیاورد.
وی تاکید کرد: وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری یک مدیر دانشگاهی است و ما باید به آن اعتماد کنیم زیرا در شرایط خاصی هستیم.
هاشمی ادامه داد: درست است که فتنه برای ما خط قرمز است ولی نباید به بهانه فتنه کاری کنیم که اصل نظام را با مشکل مواجه سازد. ادماه
این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دانش آشتیانی بارها بیان کرد که بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال 88 ، فتنه را محکوم کرده است.
هاشمی یادآور شد: ما باید قول های وزیر پیشنهادی را بپذیریم. آقای دانش آشتیانی بیان کرد که در صورت تصدی وی بر وزارت علوم ، دانشگاه ها عرصه تاخت و تاز گروه های سیاسی نخواهد بود.
وی تصریح کرد: ما باید به سمتی برویم که گره ها را باز کنیم. وقتی وزیر پیشنهادی می گوید نامه را امضا نکردم باید به حرف او اعتماد کنیم. آقای دانش آشتیانی بر این موضوع تاکید دارد علاوه بر ارتقای سطح علمی دانشگاه ها توجه ویژه در به کارگیری نیروهای مومن و معتقد داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها