بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۴۱۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
بررسی همین ۱۹ تذکر حکایت از آن دارد که به جز ماجرای «اسیدپاشی در اصفهان»، «مرگ دو زن در آتش‌سوزی خیابان جمهوری تهران» و «اجرای مصوبه مرخصی زایمان» عملاً نمایندگان زن مجلس نهم به آسیب‌های اجتماعی و معضلات زنان توجهی نداشته‌اند.
تدبیر24: تنها ۱۹ تذکر از ۴۸۴ تذکری که نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی در ۳۰ ماه فعالیت مجلس نهم به دولتی‌ها داده‌اند مرتبط با مسائل زنان است. این تعداد تذکر معادل ۳/۵ درصد از تذکراتی است که زنان مجلس به رییس‌جمهور و اعضای هیئت دولت داده‌اند. به عبارت دیگر از این بررسی می‌توان چنین برداشت کرد که نمایندگان زن مجلس نهم کمتر به «خشونت علیه زنان» یا «معضلات زنان» توجه داشته‌اند.

بررسی همین ۱۹ تذکر حکایت از آن دارد که به جز ماجرای «اسیدپاشی در اصفهان»، «مرگ دو زن در آتش‌سوزی خیابان جمهوری تهران» و «اجرای مصوبه مرخصی زایمان» عملاً نمایندگان زن مجلس نهم به آسیب‌های اجتماعی و معضلات زنان توجهی نداشته‌اند.

این در حالی است که براساس گفته‌های وزیرکشور در حال حاضر «اعتیاد» به عنوان مهمترین آسیب اجتماعی کشور تأثیرات قابل توجهی بر زنان داشته است که دغدغه زنان مجلسی نبوده است.
برای بررسی وضعیت زنان و آسیب هایی که زنان را تهدید می کنند گزارش مشروح «خبرآنلاین» در همین رابطه را اینجا مي توانید مطالعه کنید تا نبض معضلات پیش روی زنان برایتان ملموس تر شود.

*۳۰ ماه فعالیت مجلس نهم

زنان مجلس نهم در ۳۰ ماهی که به عنوان نماینده مردم بر کرسی‌های سبزرنگ خانه ملت تکیه زده‌اند ۴۸۴ بار رییس‌جمهور و وزرای او را در دو دولت دهم و یازدهم مورد تذکر خود قرار داده‌اند. پایان آبان‌ماه ۱۳۹۳ درست زمانی است که مجلسی‌ها ۱۵ ماه از روزهای آخر دولت دهم را فعالیت کرده‌اند و ۱۵ ماه نیز از روزهای ابتدایی دولت یازدهم. در این مدت ۷هزار و ۹۳۳ تذکر کتبی خطاب به اعضای هیئت دولت داده شده است. از این میان ۴هزار و ۵۲۷ تذکر نمایندگان مجلس نهم خطاب به دولت دهم بوده و ۳ هزار و ۴۰۶ تذکر نیز خطاب به دولت یازدهم.

بررسی این تعداد تذکر کتبی زنان قوه مقننه نشان از آن دارد که به جز ۲ تذکر کتبی در ۱۵ ماهه اخیر که توسط «مهناز بهمنی» نماینده سراب و مهربان در مجلس شورای اسلامی به وزیراطلاعات و وزیرکشور درباره اسیدپاشی در اصفهان داده شده زنان مجلس هیچ توجهی به آنچه خشونت علیه زنان در جامعه شناخته می‌شود نداشته اند.

همچنین در ۱۵ ماهه انتهایی عمر دولت دهم نیز تنها «زهره طبیب‌زاده نوری» یک تذکرکتبی داده است که در آن خواستار رسیدگی به اقدام علیه زنانی شده که به دلیل نهی از منکر مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.

همچنین بررسی این ۴۸۴ تذکر کتبی نمایندگان زن مجلس نشان می‌دهد که تنها ۱۹ تذکر ارتباط مستقیم با مسائل زنان و دختران جامعه داشته است.

*کمترین و بیشترین تذکر کتبی

نگاهی به ۴۸۴ تذکر کتبی قراءت شده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی که خبرگزاری خانه ملت آن را منتشر کرده نشان می‌دهد «زهره طبیب‌زاده نوری» نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با ۱۵۵ تذکر کتبی بیشترین تذکر را در ۳۰ ماه فعالیت مجلس نهم داده است که از این تعداد ۷۱ مورد خطاب به دولت دهم و ۸۴ مورد هم خطاب به دولت یازدهم بوده است.

بررسی تذکرات این دکتر دندانپزشک نشان می‌دهد که او تابستان سال قبل که قرار بود مراسم تحلیف رییس‌جمهور برگزار شود نگران آن بود که مبادا نماینده دولت انگلیس در این مراسم حاضر باشد و به همین دلیل در تذکری کتبی خواهان آن شد که از ورود نماینده دولت انگلیس به این برنامه جلوگیری شود اما او در کمتر تذکری از تذکرات کتبی خود نگران جامعه زنان کشور بوده است. دلیل این ادعا محتوای تذکرات این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم است زیرا به جز یک مورد که از ضرب و جرح زنی به دلیل نهی از منکر خواهان رسیدگی به عاملان شده در هیچ مورد دیگری که خشونت علیه زنان مطرح بود تذکرکتبی نداده است.

اما بررسی این ۴۸۴ تذکرکتبی نشان می‌دهد که «نیره اخوان بی‌طرف» کمتر علاقه به دادن تذکر کتبی داشته است. او در ۱۵ ماهه دولت احمدی‌نژاد ۲ تذکر و در ۱۵ ماهه فعالیت دولت روحانی ۷ تذکر کتبی داده تا در این ۳۰ ماه با ۹ تذکر کتبی کمترین میزان تذکر کتبی را در میان کارنامه زنان مجلسی به خود اختصاص دهد.



نامتذکرات به دولت یازدهمتذکرات به دولت دهمجمع
زهره طیب زاده8471155
مهناز بهمنی405797
حلمیه عالی265379
شهلا میر گلو بیات272249
فاطمه آلیا33841
فاطمه رهبر18422
لاله افتخاری11516
سکینه عمرانی14216
نیره اخوان بیطرف729

 تذکرات مرتبط با مسائل زنان

ردیفناممخاطب تذکرتدکر
1شهلا میر گلو بیاترئیس جمهورتوضیح علت عدم ارسال لایحه بیمه زنان خانه دار از طرف معاون امور زنان و خانواده
2شهلا میر گلو بیاترئیس جمهورتوضیح علت فراهم نکردن مقدمات اجرایی قانون 9 ماه مرخصی زایمان و علت عدم اجرایی شدن آن
3مهناز بهمنیرئیس جمهورلزوم تاسیس دانشکده دختران در سراب
4مهناز بهمنیوزیر اطلاعاتتسریع در دستگیری عاملان جنایت اسیدپاشی
5مهناز بهمنیوزیر کشورتامین امنیت بانوان جامعه با توجه به مساله اسید پاشی
6گروه زنان مجلسرئیس جمهورعلت همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جهموری با نشریه ای که صریحا به احکام اسلامی توهین کرده
7زهره طبیب زاده نوریوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیبرخورد با تک خوانی زنان در جوامع محلی
8فاطمه آلیا،زهره طبیب زاده نوری،لاله افتخاری و نیره اخوانوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیدر مورد برگزاری مراسم مغایر با شئونات اسلامی در بزرگداشت حافظ
9فاطمه رهبروزیر دادگستریتسریع در تصویب آیین نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده
10زهره طبیب زاده نوریرئیس جمهورعلت اعلام موضوع تسهیل سازی حضور زنان تماشاگر در استادیوم های ورزشی به عنوان اولویت معاونت زنان و خانواده
11گروه زنان مجلسوزیر امور خارجهتسریع در پیگیری دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن
12فاطمه رهبروزیر کشور

پیگیری فوت دو زن از بانوان زحمتکش تهرانی در آتش سوزی کارگاه تولیدی خیابان جمهوری

13زهره طبیب زاده نوریرئیس جمهورآیا وظیفه معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در روز زن ایجاد شادمانی توسط اجرای رقص در کاخ شاهنشاهی برای همسران سفراست؟
14فاطمه آلیاوزیر تعاون و رفاهلزوم تسریع در بررسی حادثه فوت دو کارگر در آتش سوزی یک کارگاه در خیابان جمهوری
15نیره اخوانوزیر دادگستریتهییه آیین نامه جهت عدم قطع مستمری زنان بدون سرپرست در صورت ازدواج
16زهره طبیب زاده نوریوزیر کشوربرخورد با دو زنی که نسبت به نهی از منکر در ارتباط با پوشش مورد ضرب و شتم قرار گرفتند
17فاطمه آلیاوزیر بهداشتلزوم حذف شعار فرزند کمتر زندگی بهتر از بسته بندی برخی کالا

 


منبع: کلید ملی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها