بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۴۱۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
رییس اداره میراث فرهنگی مرودشت با اشاره به شکایت از دانشگاه آزاد این شهرستان برای ساخت و ساز مغایر با مقررات آثار تاریخی، گفت: لازم است حریم تخت جمشید براساس استانداردهای بین المللی، در تمام ساخت و سازهای دانشگاه آزاد، رعایت و حفظ شود.
تدبیر24: سعید صفرزاده روز شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: ساختمان مسجد دانشگاه آزاد اسلامی درحریم درجه دو مجموعه جهانی تخت جمشید قرارگرفته که بر اساس ضوابط و قوانین بین المللی حریم، به دلیل عدم رعایت ارتفاع مجاز در ساخت گنبد و مناره مسجد نظر کارشناسان میراث فرهنگی مبنی بر حذف کامل گنبد و مناره است.

وی افزود: براساس ضوابط حریم درجه دو طرح های توسعه در بعد محلی، منطقه ای و ملی در مرحله امکان سنجی، مکان یابی، مطالعه و اجرا نیازمند کسب مجوز و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

صفرزاده اظهارداشت: در محدوده حریم درجه دو ساخت و ساز تنها درمحدوده طرح های هادی روستایی و احداث ساختمان های با کاربری خدمات عمومی که ضرورت ساخت آنها مورد تایید سازمان میراث فرهنگی است، حداکثر در دو طبقه و با ارتفاع تمام شده هشت و نیم متر از سطح زمین مجاز اعلام شده است.

وی اضافه کرد: در ساخت مسجد دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت متاسفانه با وجود این که از زمان شروع عملیات اجرایی و حتی پیش از آن آگاهی و هشدارهای لازم در مورد لزوم عدم تجاوز به حریم مصوب اثر جهانی تخت جمشید و رعایت این موضوع از طریق فرماندهی یگان حفاظت و مسوولان مربوطه به مدیران و مسوولان دانشگاه آزاد داده شده ، ارتفاع مناره ها و گنبد از حد قانونی فراتر رفته است.

صفرزاده در مورد پیشنهاد ارایه شده از سوی مسوولان دانشگاه مبنی بر کاهش ارتفاع مناره و گنبد گفت: این اقدام از چند جنبه عملی نیست نخست این که با توجه به نقشه ارائه شده ، ارتفاع گنبد این مسجد در حال ساخت 15 متر و ارتفاع مناره آن 24 متر است و این درحالی است که سقف مسجد نیز درحال حاضر 20 سانتی متر بیشتر از حد مجاز هشت و نیم متر است، بنابراین ضوابط بین المللی حریم اجازه ساخت و ساز با این ارتفاع را نمی دهد.

وی بیان کرد:بر این اساس از آنجا که مجموعه جهانی تخت جمشید به دلیل قرارداشتن در فهرست سازمان علمی ، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ملزم به تبعیت از قوانین بین المللی است همه کارشناسان امر اتفاق نظر برحذف کامل گنبد و مناره مسجد دارند .

صفرزاده افزود: از سویی با این اقدام به دلیل عدم تناسب مناره و گنبد از نظر معماری اسلامی درنهایت منجر به شکل گیری بنایی بی هویت می شود که مسوولان دانشگاه نیز به دنبال چنین موضوعی نیستند.

او گفت:در معماری مساجد موارد مشابهی در استان فارس وجود دارد که بدون گنبد و مناره با کاربری مسجد ساخته شده و درمساجد تاریخی از اوایل دوره اسلامی تا سده اخیر مانند مسجد نو، مسجد جامع عتیق، مسجد بغدادی، مسجد نصیر الملک، مسجد مشیر و مسجد جامع فسا نیز به جای گنبد و مناره از ایوان و شبستان استفاده می شده است.

وی بیان کرد:با توجه به موارد یاد شده حذف گنبد و مناره علاوه براین که خدشه ای به معماری بنا وارد نمی آورد می تواند متضمن حفظ حریم مجموعه جهانی تخت جمشید شود .

صفرزاده با اشاره به شکایت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرودشت از دانشگاه آزاد اسلامی به شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب مرودشت اظهارداشت: این پرونده در دست بررسی است.

مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت در 60 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها