بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۴۲۰۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
بررسی روزنامه های ایران/ چهارشنبه 12 آذر 1393
دهمین سفر استانی «حسن روحانی» رییس جمهوری و تاکید او بر پایبندی بر وعده های قبلی دولت به مردم، در قاب روزنامه های امروز نشست.
تدبیر24: این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 12 آذر 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** تجدید پیمان روحانی
سفر استانی رییس جمهوری به استان گلستان و سخنان وی در جمع مردم این استان، موضوعی بود که روزنامه های امروز به زعم خود به بازتاب آن پرداختند.
روزنامه ی «ایران» درگزارشی با عنوان « اعتماد مردم، بزرگ ترین سرمایه دولت است» نوشت: رئیس جمهوری روز گذشته در دهمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید به استان گلستان رفت و پس از استقبال گسترده اهالی این استان شمالی، در اجتماع بزرگ و پرشور مردم در ورزشگاه شهر گرگان سخنرانی کرد و با تأکید بر اینکه امروز دنیا هم در بحث و هم در موضوع تحرک اقتصادی امنیت منطقه و جهان نیازمند ایران زمین است، اظهار کرد در مسیر تعامل سازنده با دنیا، مسأله هسته ای را به مقصد خواهیم رساند و تردید نداشته باشید که 1+5 و دنیای غرب و شرق و همه نیازمند برخورداری از تعامل سازنده با ایران هستند.
به نوشته ایران، رییس جمهوری همچنین در جلسه ی توسعه و سرمایه گذاری استان گلستان با اشاره به اعتماد مردم بزرگترین سرمایه ی دولت است گفت: بر ضرورت اعتماد دولت و مردم به یکدیگر تاکید کرد و گفت: گاهی اوقات تصمیمات و طرح هایی در دولت قبلی تصویب و نیمه کاره مانده که از نظر کارشناسی قابل ادامه و پیگیری نیست، اما ما ناچاریم آن را ادامه دهیم تا مردم به دولت اعتماد داشته باشند.اگر چه ممکن است به طرح های آن دولت ایراد داشته باشیم، ولی باید ثبات وجود داشته باشد و اگر دولتی تعهد داده این دولت هم باید آن را ادامه دهد چرا که همگی یک پیکر واحد و یکپارچه هستیم.اعتماد دولت به مردم و مردم به دولت بزرگترین سرمایه است که باید آن را حفظ و تقویت کرد.
روزنامه ی «اطلاعات» هم با انتشار گزارشی با عنوان «رئیس جمهوری: با همه توان برای نجات اقتصاد احیای اخلاق و تعامل با جهان ایستاده ایم» و عکسی از مراسم استقبال پرشکوه مردم گلستان از رییس جمهوری در صفحه ی نخست، به انعکاس سخنان روحانی در این سفر پرداخت و نوشت: رئیس جمهوری دیروز در اجتماع بزرگ و پرشور مردم استان گلستان در گرگان تصریح کرد وعده من نجات اقتصاد کشور ، احیای اخلاق در جامعه و تعامل سازنده با جهان بود و پای وعده ام تا لحظه آخر و با تمامی توان ایستاده ام.
روزنامه ی «ابتکار» هم در عنوان نخست خود به « تجدید پیمان روحانی» در جمع مردم گرگان اشاره کرد و نوشت: رئیس دولت یازدهم، روز گذشته در سفر به گرگان، در جمع مردم این شهر پیش از هر چیز برای عملی کردن وعده هایش قولی دوباره داد. ارائه لایحه بودجه ای بدون کسری، تاکید بر قانون مداری، افزایش تعامل با همسایگان و برنامه های دولت برای توسعه و پیشرفت استان گلستان، بخش های دیگر سخنان حجت الاسلام حسن روحانی را تشکیل می داد. وی همچنین بر این موضوع که همه ما پایبند به قانون هستیم و ملت یکپارچه در برابر فساد و قانون گریزی ایستادگی می کند و راه توسعه را ادامه می دهد، تاکید کرد.
«فضای امنیتی سرآمده» هم عنوان نخست «فرهیختگان» بود. در گزارش این روزنامه آمده است: سفرهای استانی دولت یازدهم دورقمی شد و به عدد 10 رسید و در مقصد گلستان نیز به سیاق دیگر سفرهای استانی دولت که همیشه به طرح پاسخ به منتقدان و بیان ناگفته ها و مسائل مهمی از سوی رئیس جمهوری همراه است، این روال ادامه یافت و روحانی با تاکید بر اینکه «دوران افراط و زمان امنیتی بودن به سر آمده است» گفت «من پنج وزیر به مجلس معرفی کردم، اما اگر لازم بود 50 وزیر معرفی می کردم؛ ما از وعده هایی که دادیم باز نخواهیم ایستاد.»
روزنامه ی «آفتاب یزد» هم در گزارشی با عنوان نخست « کنایه به مخالفان»، سخنان روز گذشته ی رییس جمهوری در جمع مردم گلستان،«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در دانشگاه علامه طباطبایی و «محمد فرهادی» وزیر علوم در جلسه ی نقد و بررسی عملکرد یک ساله معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم را همراه با «بوی کنایه» دانست و نوشت: روز گذشته ی روحانی، ظریف و فرهادی در اظهاراتی که گویی ازپیش هماهنگ شده بود خطاب به مخالفان این روزهای خود مطالبی را بیان نمودند که بیش از پیش بوی «کنایه» می داد. روحانی اعلام کرد که اگر لازم بود 50 وزیر هم به مجلس معرفی می کرد تا بر سر وعده های خود به دانشجویان باقی بماند. ظریف نیز به کسانی که تمدید مذاکرات هسته ای را «هیچ» دانستند اعلام نمود که «اگر قرار بود بیانیه بخوانیم مذاکرات یک روزه به پایان می رسید.» اما فرهادی هم اظهاراتی را دیروز بیان کرد که به نوعی خطابش به اصولگرایان مجلس بود آن جا که گفت«نگاه امنیتی در دانشگاه باید منتفی شود.»

*** هیچ کس نگران نباشد!
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه روز گذشته در هشتمین همایش سالانه ی انجمن علوم سیاسی ایران با موضوع «دیپلماسی هسته ای» در دانشگاه علامه طباطبایی، مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 را یکی از مهمترین مسایل روابط بین الملل پس از جنگ سرد عنوان کرد که به پایان خوش خود نزدیک است؛ موضوعی که محور و عناوین نخست روزنامه های امروز را به خود اختصاص داد.
روزنامه ی «اعتماد» در گزارشی با عنوان «حتی منتقدان هم برای ما دعا کردند» به بازتاب سخنان وزیر امور خارجه در این نشست پرداخت و از قول وی نوشت: دستاورد یک و نیم سال مذاکره هسته یی چیست؟ این پرسشی است که به صورت خلاصه در چهار گزاره به آن جواب می دهم. گزاره اول این است که مذاکرات به پایان موفقیت آمیز خود بسیار نزدیک شده است و ما در هیچ زمانی در 10 سال گذشته تا این حد به حل و فصل مساله هسته یی نزدیک نبوده ایم. گزاره دوم اینکه جمهوری اسلامی ایران یک الگوی رفتاری نشان داده که برخورد و مواضع منطقی و مسوولانه، ویژگی های این الگوی رفتاری است. گزاره سوم این است که شرایطی که به صورت ظالمانه از سوی برخی بازیگران در صحنه بین المللی در دنیا بر جمهوری اسلامی تحمیل شده و ما آن را به صورت کلی پروژه ایران هراسی و اسلام هراسی معرفی می کردیم به شدت خدشه دار شده و رو به زوال است و رنگ و بوی خود را از دست داده است. گزاره چهارم اینکه افق آینده در عین همه چالش ها و فراز و نشیب ها، بسیار روشن است و شرایط به هیچ وجه به یکسال و نیم پیش، قابل بازگشت نیست.
اعتماد درادامه به نقل از ظریف نوشت: مردم دنیا امروز به ایران و به روش ما احترام می گذارند و محاسبات دشمنان ما و بدخواهان این مردم، کشور و نظام به هم ریخته است و دیگر تیغ آنها برش ندارد و من بار دیگر تاکید می کنم 84 درصد جامعه یهودی امریکا، به نتانیاهو یک نه بزرگ گفته اند که نشان می دهد با همه تبلیغات و بازی های سیاسی چنین روشی پاسخگو خواهد بود.
روزنامه ی «جمهوری اسلامی» هم در گزارشی با عنوان نخست «مذاکرات هسته ای به پایان موفقیت آمیز خود نزدیک شده است» به سخنان ظریف در همایش دیپلماسی هسته ای و انتقاد وی از مخالفان مذاکرات هسته ای اشاره کرد و نوشت: دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه به چارچوب توافق نهایی بسیار نزدیک شده ایم،اظهار داشت مذاکرات فراز و نشیب دارد و برای نوشتن جزییات توافق نیاز به تمدید داشتیم و فرصت هفت ماه تمدید برای فراهم کردن زمان است و اکثر مذاکره کنندگان معتقدند که زمان لازم برای رسیدن به توافق بسیار کمتر از این زمان است. کسی نباید نگران شود که مذاکرات ما فراز و نشیب داشته باشد و کسی هم نباید زیادی خوشحال شود و ننویسد «هیچ»:، این ها در مذاکرات طبیعی است، کسی که این چیزها را می گوید مذاکره را متوجه نیست؛ بله اگر قرار باشد یا بروید بیانیه بخوانید یا بیانیه طرف مقابل را قبول کنید، مذاکره یک روزه یا به نتیجه می رسد یا نمی رسد.
«هیچ کس نگران نشود!» هم عنوانی بود که روزنامه ی ابتکار برای گزارش خود از اولین گزارش ظریف پس از تمدید مذاکرات، برگزید.
ابتکار در این گزارش نوشت: انتظارها از آخرین مذاکرات وین برای دستیابی به توافق جامع زیاد بود و همین باعث شد که خبر تمدید این مذاکرات واکنش های مختلفی در پی داشته باشد و افراطیون به بهانه گیری های خود با این دست آویز که گفتگوها به نتیجه نمی رسد؛ ادامه دهند. با این حال دیروز مرد اول تیم مذاکره کننده کشورمان برای اولین بار بعد از تمدید اخیر مذاکرات با اشاره به دستاوردهای یک سال و نیم گذشته مذاکرات هسته ای ایران و 1+5؛ به افراطیون پاسخ داد و گفت که ما دستاوردهای خود را حفظ کردیم و تاکنون هیچ عقب گردی نداشته ایم و علاوه بر این از ابتدا به طرف های مذاکره نشان دادیم که به دنبال مذاکره هستیم و نه وقت کشی.

*** زیرپوست معلولیت
امروز 12 آذر روز جهانی معلولان است. افرادی که 15 درصد از جمعیت کشور را به هخود اختصاص می دهند و با چالش های زیادی از جمله دسترسی و استفاده از خدمات شهری، اشتغال، معیشت، مسکن، آموزش، توانبخشی و سلامت رو به رو هستند.
روزنامه ی «مردم سالاری» در گزارشی با عنوان «زیرپوست معلولیت» به سراغ روز جهانی معلولان رفت و نوشت: معلولان به عنوان شهروندان کشور دارای نیازهای متعددی هستند و حل مشکلات آنها از عهده یک سازمان تنها به نام بهزیستی خارج است اما وزارتخانه ها، سازمان ها و ارگان های دیگر با یک تلقی اشتباه و بدون توجه به نیازهای این قشر، بهزیستی را متولی تمام امور مربوط به معلولان می پندارند. با تأمل در نحوه دریافت خدمات از سوی معلولان به وضوح دیده می شود که سازمان بهزیستی برای چنین خدمات گسترده ای تجهیز نشده است.
مردم سالاری در ادامه به بی توجهی مسوولان به مشکلات معلولان اشاره کرد و نوشت: زندگی افراد دارای معلولیت از دو جنبه شاخص های عمومی رفاهی و شاخص های اختصاصی مربوط به آنها بررسی می شود. هزینه هایی از قبیل توانبخشی، دارو و مخارج جانبی، هزینه های اضافی هستند که به افراد معلول تحمیل می شوند، لذا افت شاخص های رفاهی معلولان در مقایسه با سایر افراد جامعه شدیدتر است. عامل دیگر این تشدید افت، محدودیت کسب درآمد معلولان در مقایسه با عموم جامعه است. آمار بیکاری معلولان حدود 60 درصد است. هزینه های توانبخشی و محدودیت جسمی هم به مشکلات افزوده؛ این یعنی درآمدهای کمتر و هزینه های بیشتر. متاسفانه افراد دارای معلولیت همواره در کشور در اقلیت و حضورشان در مراجع تصمیم گیری بسیار کمرنگ بوده است. این در حالی است که خدمات دهی به این قشر از جامعه بدون کار کارشناسی علمی، تخصصی و حضور آنان در ارگان های تصمیم گیر امکان پذیر نیست.استفاده از ظرفیت های دانشگاهی، علمی و پژوهشی کشور برای ترسیم سیاست های کلان سازمان بهزیستی می تواند تا حد زیادی مانع از اجرای طرح های خلق الساعه و بدون پشتوانه منطقی شود.
روزنامه ی «سیاست روز» هم در گزارش با عنوان «شهرهای معلول ایران»، از بی توجهی به مناسب سازی بستر جامعه برای معلولان در کلان شهرها انتقاد کرد و نوشت: در شهری همچون تهران و البته در بیشتر کلان شهرهای کشور که با حجم عظیمی از ساخت و سازها پر شده است هیچ گاه به اهمیت مناسب سازی اماکن شهری برای معلولان توجهی نشده است و در حالی برج و باروها پایتخت ایران را پر کرده است که مشکلات موجود در طراحی شهری و معماری ، یکی از بزرگترین موانع حضور ‏افراد معلول در فعالیت‎های اجتماعی ‏است.
سیاست روز در این راستا با «شعله نوذری» عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت و گو کرد و به نقل از وی نوشت: اصل عمده در طراحی محیط بدون مانع امکان «راه داشتن، دست یافتن و ‏به کار بردن» است. توجه به توانایی ها و نیازهای ‏افراد معلول در عین حال به معنی رعایت حال دیگر گروه های ‏سنی جامعه اعم از کودکان، زنان باردار، سالمندان و بیماران نیز ‏هست تا همه مردم بتوانند به سهولت از ‏فضاهای عمومی و ساخته شده استفاده کنند.‏‏از مهمترین نکاتی که در تأمین دسترس می بایست مورد لحاظ قرار گیرد توجه به توانایی انسان است که در ‏طول عمر ‏متغیر است. بنابراین، فضاها و بناهای ساخته شده باید به گونه ای باشد که دسترسی به آنها به ‏راحتی برای همة ‏گروه های سنی قابل استفاده باشد.
«مصالح معلولان توپ میان دولت و مجلس» هم عنوان گزارش روزنامه ی «جوان» بود که در آن هم از بی توجهی نهادها به وضعیت معلولان انتقاد کرد و نوشت: خبرنگار روزنامه جوان در چند روز گذشته به کرات با نمایندگان عضو فراکسیون حمایت از معلولان و مسئولان دولتی تماس گرفت، به این امید که سرنخی از این کلاف سر در گم یافت شود و در این رهگذر خبری خوش باشد برای جامعه معلول کشور اما با کمال تأسف هیچ کدام از مسئولان و نمایندگان پاسخ ندادند.واضح تر آنکه معلولان توپ میان مجلس و دولت شده اند و بنا به رویه گذشته و عملکرد اثبات شده هر کدام از آنها توپ را به زمین دیگری می اندازند و معلولان را با تمام محدودیت ها و مشکلات شان، آن هم در این بازه زمانی که تورم بیداد می کند، به همدیگر پاس می دهند، چراکه فراکسیون حمایت از معلولان می توانست در صورت اطمینان از اهمال کاری و تعلل دولت در ارسال لایحه مذکور، جریان را از طریق کمیسیون اصل 90 یا راهکارهای قانونی دیگر پیگیری کند.

***افتتاح شاهراه ریلی ایران - آسیای میانه

مراسم افتتاح راه آهن سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان امروز با حضور رییسان جمهوری سه کشور در مرز مشترک ایران - ترکمنستان (اینچه برون) برگزار شد.
در این ارتباط روزنامه ی «خراسان» در گزارشی با عنوان «ایران شاهراه دسترسی سریع آسیای میانه به آب های آزاد می شود» به بررسی مزیت های این خط آهن پرداخت و نوشت: برخورداری از امنیت و مزیت جغرافیایی از مهمترین عواملی هستند که می توانند به خوبی زمینه ساز توسعه ترانزیت در یک کشور باشند. بر همین اساس ایران همواره به عنوان یک مسیر ترانزیتی کوتاه و مناسب مورد توجه صاحبان بار بوده است که جاده ابریشم نمونه بارز آن است. امروزه هم فعال شدن محورهای ترانزیتی در ایران با توجه به اینکه دسترسی سریع به آب های آزاد را برای کشورهای حوزه CIS فراهم می کند، باعث می شود تا بیشترین بار جذب شده مربوط به این کشورها باشد. از طرف دیگر کوتاه شدن مسیر ارتباطی میان اروپا و بازارهای آسیایی از طریق عبور بار از خاک ایران انگیزه ای خواهد بود تا تجار فعال در بازارهای اروپا به ویژه کشورهای شمال اروپا به مسیر ترانزیتی ایران جذب شوند.
خراسان در ادامه ی گزارش خود نوشت: افتتاح راه آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان که امروز در مرز مشترک ایران-ترکمنستان (اینچه برون) صورت خواهد گرفت، را می توان آغازی بر فعال شدن پتانسیل های عظیم ترانزیتی کشور دانست. توافقنامه اولیه احداث این خط آهن در حاشیه نشست مهرماه سال 1386 سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران میان روسای جمهور سه کشور به امضاء رسید. بخش «ترکمنستان – قزاقستان» این راه آهن، در ماه مه 2013 گشایش یافت و اکنون قرار است به ایران بپیوندد.این خط آهن از شهر اوزن (Uzen) در قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر برکت در ترکمنستان و از برکت تا اترک و اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان و از اینچه برون تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده و آماده بهره برداری می باشد.
به نوشته ی خراسان، میزان درآمد اولیه حاصل از ترانزیت کالا از سوی این خط راه آهن، برای ایران حدود 60 میلیون دلار در سال برآورد شده که در آینده می تواند به چندین برابر برسد. کشورهای عضو سازمان اکو مهمترین کشورهایی هستند که از این راه ترانزیتی شمال جنوب می توانند استفاده نمایند. توجه به این رویداد ترانزیتی برای کشور از بابت تحریم های اقتصادی نیز حائز اهمیت است. چرا که امکان دسترسی بدون واسطه به بازارهای تولید و مصرف منطقه را فراهم می کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
0
رئیس دولت یازدهم پروژه ای را که در دولت دهم بهره برداری شده بود، مجددا افتتاح کرد!
عکس یادگاری حسن روحانی با پروژه افتتاح شده توسط احمدی نژاد
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها