بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۴۲۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
وزیر فرهنگ:
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری دهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی عنوان کرد که همگرایی رسانه‌ای می‌تواند کشورها را از نظر سیاسی به یکدیگر نزدیک کند.
تدبیر24:علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری دهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی عنوان کرد که همگرایی رسانه‌ای می‌تواند کشورها را از نظر سیاسی به یکدیگر نزدیک کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع اجلاس، همگرایی رسانه‌ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام است. انتخاب این عنوان به دلیل چالش‌هایی است که دنیای اسلام با آن روبه‌روست. مساله فلسطین، مساله محور جهان اسلام است. رشد تروریسم و جمعیت‌های تکفیری و ارسال تصاویر مخدوش از اسلام که با پشتیبانی رسانه‌های غربی انجام شده نوعی اسلام‌هراسی را در غرب شکل داده است.
وی درباره عنوانی که برای این همایش انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: اختلاف‌های دینی و مذهبی که جهان اسلام از آن رنج می‌برد و به طور کل مجموعه این مشکلات باعث شده که این عنوان برای این همایش انتخاب شود. در این همایش مسئله اسلام‌هراسی مورد توجه بیشتر سخنرانان قرار گرفته است.
جنتی افزود: خوشبختانه امروز در سخنرانی‌هایی که عموم وزرا و روسای هیات‌های شرکت کننده در اجلاس داشتند، به این موضوعات پرداختند و راه‌حل‌هایی هم ارایه کردند که در بیانیه پایانی این اجلاس که به بیانیه تهران نام‌گذاری شده است، این گزارش‌ها و هم چنین راه‌حل‌ها و پیشنهادها منعکس شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که در سخنرانی‌های افتتاحیه در مورد فلسطین تمرکز وجود داشته است، سازمان همکاری اسلامی با این مساله چه برخوردی دارد و قرار است چگونه آن را پیگیری کند؟ گفت: مساله فلسطین یکی از مسایلی است که امروز مورد توجه اکثریت قاطع سخنرانانی بود که در اجلاس سخن گفتند و اصولا سازمان کنفرانس اسلامی بر اساس حمایت از فلسطین و قدس تشکیل شده است و کمیته قدس نیز ابعاد سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی دارد و تاکید ما بر بهره‌گیری از رسانه‌ها در حمایت از فلسطین و افشای جنایت‌های اسراییل است. باید تلاش‌هایی برای جلب حمایت‌های مادی و معنوی از ملت فلسطین صورت گیرد؛ به نحوی که بتوانند به سرزمین خویش برگردند و دولت مستقل فلسطین را تشکیل دهند.
رییس دهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی افزود: فلسطین ابعاد سیاسی، اقتصادی و همچنین ابعاد اطلاع رسانی و رسانه‌ای دارد، آن چه بیشتر تاکید می‌کنیم بحث بهره گ‌ری از رسانه‌ها در حمایت از فلسطین و افشای جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به مردم مظلوم فلسطین است.
جنتی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری در رابطه با تاسیس رادیو و تلویزیون کشورهای اسلامی گفت: باید مجموعه‌ای از امکانات مادی، فنی و حرفه‌ای آماده شود. در این راستا طرحی به صورت مطالعاتی در حال انجام است که ببینیم چه امکاناتی برای تاسیس مورد نیاز است؛ زیرا همه اعضا از نظر مالی و فنی باید متعهد شوند که امکانات را فراهم کنند و هم متعهد شوند که در این راستا همکاری کنند.
او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا با وجود اختلافات سیاسی، همگرایی رسانه‌ها در بین کشورها امکان‌پذیر است ؟ بیان کرد: وقتی اختلافات سیاسی وجود دارد همگرایی رسانه‌ای ایجاد نمی‌شود اما از ان طرف وقتی همگرایی رسانه‌ای بین کشورهای اسلامی ایجاد شود این موضوع کمک می‌کند که از لحاظ سیاسی هم به یکدیگر نزدیک شوند، آنچه در این همایش مورد بحث قرار گرفت همگرایی رسانه‌ای بود.
جنتی یادآور شد: سازمان همکاری‌های اسلامی اجلاس‌های دیگری که در سطح سران کشورها و وزرای خارجه باشد برگزار خواهد کرد تا در آن اجلاس در مورد مسائل کشورهای اسلامی بحث شود؛ بنابراین تلاش بر این است که کشورهای اسلامی بیشتر به هم نزدیک شوند تا به اهداف خود برسند. واقعیت این است که کشورهای اسلامی در حوزه مسائل سیاسی و استراتژیک دچار اختلاف هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت‌هایش نیز عنوان کرد: این قبیل همایش‌ها که همه کشورهای اسلامی دور هم جمع می شوند به نزدیکی افکار و اندیشه‌های کشورها کمک می کنند.

***
ایاد امین المدنی، دبیر کل سازمان همکاری های اسلامی نیز در این نشست ضمن قدردانی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فراهم کردن تمهیدات لازم برای برگزاری اجلاس عنوان کرد: درچند روز گذشته قطعنامه‌هایی به تصویب رسید که اجماعی در مورد اهمیت رسانه و مدیا داشتیم و در مورد چالش‌هایی که برای کشورهای اسلامی ایجاد می‌شود و همچنین چالش‌هایی که گروه‌های افراطی راه‌انداختند که باعث ایجاد اسلام‌هراسی شده و رسانه‌ها نقش مهمی در مقابله با آن دارند و ما باید از آن برای شناساندن چهره واقعی اسلام به کشورهای دیگر استفاده کنیم.
وی همچنین افزود: ما برای سرمایه‌گذاری برای رسانه‌های کشورهای اسلامی در این چند روز مباحثی را مطرح کردیم و این کنفرانس به یک نقطه عطفی در این برهه زمانی مهم رسیده و به نتایج خوبی نیز دست پیدا کردیم. همچنین تصمیم داریم قطعنامه‌هایی را اجرا کنیم.
دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی خاطرنشان کرد: سخنرانی معاون اول رییس جمهور در این اجلاس نشان داد که رهبران ایران به این کنفرانس علاقه‌مندند و این کنفرانس موفق و موثر بوده است.
او در بخش دیگر صحبت‌های خود بار دیگر به موضوع اسلام هراسی، اشاره کرد و گفت: ما نمی خواهیم با اسلام هراسی ساده برخورد کنیم و فقط آن را از جانب رسانه‌های غربی ببینیم زیرا این تقابل بین فرهنگ اسلامی و تمدن غرب است و همیشه این درگیری بوده است. از قرن 20 یکسری ایده‌های منفی مورد توجه جریان‌ها و اشخاصی قرار گرفت که می‌خواهند پیام تنفر اسلام را به جهانیان مخابره کنند، زیرا که فکر می کنند این کار به نفع آنهاست. ما نمی‌خواهیم بین اسلام و دنیای غرب تنش وجود داشته باشد زیرا اسلام یک فرهنگ است و استفاده از کلمه تنش درست نیست.
المدنی همچنین اشاره کرد که فعالیت و عملکردهای سازمان‌های تندرو هیچ ربطی به اسلام ندارد.
او درباره رسانه‌های کشورهای اسلامی تاکید کرد: همه رسانه‌ها باید یکپارچه از جهان اسلام خصوصا فلسطین حمایت کنند. برای مبارزه با دشمنان اسلام و آنهایی که اسلام‌هراسی را ترویج می‌کنند باید ابتدا منطق‌شان را بفهمیم زیرا بدون فهمیدن منطق آن‌ها نمی‌توانیم با آنها مقابله کنیم. اکنون سه سال است که در سوریه بحران ایجاد شده و بیش از 200 هزار قربانی داده است، بسیاری از شهروندانش نیز به سایر کشورها پناهنده شدند.
ایاد امین مدنی هدف رسانه‌های غرب را پاک کردن جنایت‌های اسرائیل از طریق برنامه‌ها و تبلیغات خودشان عنوان کرد و افزود: هدف ما نیز این است که به صورت سیاسی با این اقدامات رسانه‌های غربی مقابله کنیم. بوکو حرام یک گروه حرکت تروریستی است و تامین مالی می‌شود و ما باید بررسی کنیم که چگونه با کشورهایی که این گروه را تامین مالی می کنند نیز مقابله کنیم.
دهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی با میزبانی کشور ایران و با حضور وزرای اطلاع رسانی و سفیران برخی از کشورهای اسلامی در تهران عصر چهارشنبه در هتل آزادی تهران به کار خود پایان داد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها