بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۴۲۲۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۶
در ايران دوره پهلوي، معماري و شهرسازي متهم به بي هويتي و التقاطي بودن است.
تدبیر24: مهدی آیتی - در معماري و شهرسازي آن دوره نشانه هاي فرهنگ و تمدن ايراني كمتر ديده مي شود و نوعي غربزدگي و سنت گرايي درهم آميخته شده و معماري و شهرسازي بي هويت و التقاطي را بوجود آورده است.
پس از پيروزي انقلاب و استقرار نظام جمهوري اسلامي ايران توقع و انتظار آن بود كه ضوابط و قوانين برگرفته از فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي براي معماري و شهرسازي تدوين شود.
امروز پس از گذشت بيش از 35 سال از انقلاب، شاهد معماري و شهرسازي متوازن، متعادل، انساني و اسلامي نيستيم.
متاسفانه پس از گذشت سالها و برگزاري صدها همايش و هزاران مقاله و سخنراني در باب معماري ايراني و اسلامي هنوز از عزم و اراده ملي در موضوع احيا و ارتقاء معماري و شهرسازي در ايران خبري نيست.
وجود دستگاهها و مراجع متعدد در امر معماري و شهرسازي در كشور باعث شده يك مرجع مسئول و پاسخگو نداشته باشيم.
اگرچه در قانون مسئوليت معماري و شهرسازي به عهده وزارت راه و شهرسازي و شوراي عالي معماري و شهرسازي است وليكن اين وزارتخانه يا نسبت به پاسخگويي در موضوع مذكور ناتوان بوده و يا قدرت كنترل دستگاههاي مداخله گر ديگر را ندارد.
يكي از مشكلات كهنه و قديمي در موضوع معماري و شهرسازي در ايران وجود دو دستگاه مخالف و متضاد يعني وزارت راه و شهرسازي و شهرداري ها است.
تاريخ نشان مي دهد كه از زمان تاسيس بلديه(شهرداري) و وزارت آباداني و مسكن يا وزرات عمران و شوارع(مسكن و شهرسازي – راه و ترابري) اختلاف بين شهرداري ها و وزارت مسكن همواره وجود داشته است.
هرچند كه همواره در قانون متذكر شده كه وزارت مسكن مسئول برنامه ريزي، نظارت و سياست گذاري و شهرداري ها مسئول اجرايي در امر معماري و شهرسازي هستند ولي در ايران هرگز اين دو مسئول اصلي نتوانسته اند به وحدت همكاري برسند بلكه همواره بر عليه يكديگر و به نفع منافع سازماني خود قدرت نمايي كرده اند و حاصل اين اختلاف طولاني چيزي جز خرابي معماري و شهرسازي در كشور نبوده كه دود آن به چشم ملت رفته است.
امروز در كشور حدود 1200 شهر وجود دارد كه تقريبا اكثر آنها از مشكلات انساني، محيط زيست، حمل و نقل، كالبدي، بهداشت محيط، سوانح و حوادث و امثال آن رنج مي برد و شهروندان از بابت اين خرابي ها در رنج و عذاب و فشارهاي جسمي و روحي هستند.
در حال حاضر در كشورهاي پيشرفته و مترقي جهان بيش از يك قرن است كه مسائل معماري و شهرسازي، متعادل، متوازن، ضابطه مند و نهادينه گرديده است. در حالي كه در ايران هنوز مسئله حقوق شهروندي، آلودگي هوا، ترافيك، پاركينگ، فضاي سبز، خدمات شهري، سيماي شهر، مبلمان شهري، صنايع مزاحم، كاربري و تراكم و دهها مسئله از اين دست بصورت مشكل و معضل باقي مانده و حل نشده است.
امروز مردم انتظار دارند كه در ايران اسلامي شاهد شهرها و بناهايي باشند كه الگوي كشورهاي ديگر بوده و زيبنده و برازنده كرامت انسانها باشد. به اميد آن روز انشاا...
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
Sadegh
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
0
0
انشاالله
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها