بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۴۲۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
رضا علی نقی زاده کارشناس ارتباطات
جای تأمل دارد که بدانیم نیروهای معاونت های قبل با چه ضابطه ای ساماندهی و در معاونت های جدید به کار خود ادامه می دهند. . .

این یادداشت از سری یادداشت های ارسالی خوانندگان تدبیر24 است
تدبیر24 : در راستای سیاستگذاری اصل چهل و چهار قانون اساسی ، مخابرات در بخش های سیار ، ثابت و دیتا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت خصوصی واگذار و زیرساخت به صورت دولتی باقی ماند.

به همین منظور ساختار سازمانی به تدریج در حال تغییر و معاونت های نگهداری و توسعه مهندسی در حال گذار به سمت معاونت های جدید با نام های کسب و کار، شبکه  و مالی بوده و به تبع آن در کلیه استان ها هم این معاونت ها به کار خود ادامه خواهند داد.اما جای تأمل دارد که بدانیم نیروهای معاونت های قبل با چه ضابطه ای ساماندهی و در معاونت های جدید به کار خود ادامه می دهند. نکته بیشتر در کلیات طرح بوده و نه در کارمندان و کارشناسان و اینکه پست های کلیدی جدید به چه کسانی خواهد رسید تا بتوانند اهداف سازمانی شرکت را به خوبی دنبال کرده و سود حاصل را به حق السهم اعضاء واریز نمایند.در زمان خصوصی سازی مخابرات ، سهم هر کارمند را برای ارتباطات سیار در ابتدا هزار سهم برای هر کارمند در نظر گرفته شده بود اما با یک ترفندی  پس از مدتی یکصد سهم آن به طرز نامعلومی  با عنوان سهم بازنشسته ها کسر و اعتراضات کارمندان هم به جائی نرسید. به هرحال سود برای مدیران کلان شرکت مهم بوده و این جابجائی ها بسیار مهم هستند.

معاون کسب وکار باید به چه شکلی و با چه نیروهائی به کار مشغول شوند ، آیا تخصص و تجربه کافی برای جذب داشته اند و یا اینکه به صورت اتوبوسی به این معاونت وارد شده اند؟ این معاونت که بخش های کلان و با اعداد و ارقام شرکت عریض و طویل مخابرات سرو کار داشته و میبایست اهداف را برای دیگر معاونت ها تدوین و نقطه گذاری نماید از چه نیروهائی بهره می برد؟ آیا انگیزه و تخصص کافی را دارند؟ به نظر میرسد این ساماندهی در شرکت در ابتدا خوب کارشناسی نشده وافراد با مذاکرات پنهانی خود این سمت ها را در معاونت مذکور و مدیریت های میانی و استانی انتخاب کرده اند . با وضعیت این چنین بی سرو سامان سهامداران چگونه باید سود حاصل از این سرمایه گذاری را که میبایست با مدیران بادرایت و شایسته مدیریت گردد دریافت نمایند؟

آنهائی که این برنامه ها را تدوین کرده اند کجایند! در سمتهایی دیگر پس از مدتی دیده میشوند که در پروژه ای جدید  از این پست به آن پست سفر مینمایند!آیا نمی بینند که استانها به منظور پوشش نواقص و کمبود EPS به فروش املاک روی آورده اند؟

نیروهای زیرمجموعه در معاونت کسب و کار بیشتر از قسمت های اداری و کمتر آشنا به مفاهیم اولیه کسب و کار ، در این حوزه به فعالیت پرداخته و نظر میرسد انفعالی عمل میکنند.

معاونت شبکه که از ادغام معاونت نگهداری و بهره برداری و معاونت توسعه و مهندسی کار بسیار سنگین و نبض شرکت را بر دوش این معاونت نهاده شده است بسیار فربه تر از معاونت کسب و کار به نظر میرسد ، چرا که این معاونت در گذشته دو قسمت بوده یکی توسعه و مهندسی ودیگری نگهداری و بهره برداری که در هم کوبیده شده است. معاون شبکه باید با یک چشم قسمت های فنی را بهره برداری و با چشک دیگر به توسعه شرکت نیز بپردازد.

خوب همانطور که استحضار دارید در همه سازمانها و شرکت هزینه و پول حرف اول را می زند. گاهی سخت گیری در تخصیص اعتبار خوب و گاهی مخل انجام کارهای توسعه ای میگردد.در این شرکت معاونت جدیدی به نام معاون مالی و اداری اضافه گردیده است. هرچند همه فکر میکردیم این همه تغییر چارت سازمانی پس از خصوصی سازی بیشتر برای کوچک تر کردن تعداد نیروهای انسانی و در نتیجه صرفه جوئی خواهد شد ولی با اضافه شدن معاونت های جدید و در نتیجه تأثیر آن در ایجاد پست های جدید در لایه های پایین تر گویا راه را به بیراهه رفته اندها ضرر ده خواهند شد.

سهامداران اصلی قبل از خرید مخابرات پیشتر متعهد شده بودند نیروهای رسمی را حفظ خواهند کرد. با این افزایش پست ها به نظر میرسد در آینده ای نه چندان دور مخابرات نسبت به استخدام اتوبوسی اقدام خواهد نمود. 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
0
0
خیلی جالبه واقعا از برادران بعیده
عاطفه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
0
0
سلام امیدوارم از وجود این متخصصین استفاده بشه
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها