بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۴۲۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
حجت‌الاسلام علی عسگری معاون پارلمانی دانشگاه آزاد
برای عملیاتی کردن خط اعتدال در جامعه ضرورت دارد واژه ارزشمند و مهم اعتدال که مبنای عمل بزرگان در طول تاریخ بوده است به درستی مفهوم‌یابی شود . . .
تدبیر24:  مولای ما حضرت علی(ع) درمورد انسان متقی و برخوردار از انصاف و اعتدال فرمود:« او کسی است که عقل خود را زنده ساخته و نفسش را کشته است. در وجودش درشت‌ها نازک و غلیظ‌ها لطیف گشته است.» کنایه از اینکه خودخواه نیست. همچنین در سخن نغز دیگری فرمود: «خدایا تو می‌دانی که از ما نیست کسی‌که برای رسیدن به قدرت تلاش کند. از ما نیست کسی‌که برای رسیدن به دنیا و مظاهر فریبنده مادی و ثروت تلاش نماید بلکه همه همت ما برای این است که ارزش‌های دینی را زنده کنیم. اصلاح و شایسته‌سالاری را در شهرها رواج دهیم تا در سایه تعیین نظام ارزشی و اصلاح‌گری ما، امنیت بندگان مظلوم حاصل گردد و التزام به قانون و مقررات تحقق عینی پیدا کند». از این دو فرمایش بلند امام عارفان و امیرمؤمنان، علی(ع) استفاده می‌شود که بی‌توجهی به دنیا و پرهیز از اقتدارگرایی یکی از اصول مهم سیاست دینی است.

عامل مهمی که امنیت جامعه، ثبات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردم در گرو آن است. با این مقدمات، خوب است دوستان اعتدال‌گرا به این نکته توجه کنند که با گذشت 35 سال از انقلاب فراز و نشیب‌های زیادی را شاهد بودیم و می‌دانیم ضربه زنندگان بر نظام و انقلاب افراط گران بودند به‌ویژه آنانی که گاهی پوستین وارونه به تن کرده و حکم دایه دلسوزتر از مادر را داشتند. همه می‌دانیم در پانزده سال اخیر افراط در جریان اصلاح‌طلبی و پس از آن افراط در جریان اصولگرایی چگونه برای مردم آثار زیانباری در پی داشت. در دو سال اخیر که مردم و نخبگان از افراط خسته شده بودند، نفی تندروی از راه قانونی منظور نظر قرار گرفت و با رأی مردم تدبیر، امید و اعتدال به بار نشست.

خواسته و مطالبه شعار اعتدال، اصلاح به معنی واقعی کلمه بر مبنای آرمان دینی و عقلانیت، خواست واقعی ملت و مسئولان است. دولتمردان باید بدانند که خدمتگزاری به مردم و اعتدال در مدیریت حکم می‌کند بنا به آنچه امام(ره) فرمود: «مردم ولی‌نعمت ما هستند» مردم را در عمل ولی‌نعمت خود بدانند و بر این باور باشند که: مهم‌ترین فلسفه حکومت بر مردم کسب رضایت‌مندی مردم است، مردمی که در شرایط حساسی قرار دارند و می‌دانند که سیاست‌های نادرست اقتصادی دولت پیشین و سوءتدبیرها و سوءمدیریت‌ها از یکسو و تحریم‌های پردامنه دشمن‌های قسم‌خورده و قدرت‌های جهانی از سوی دیگر وضعیت سخت و ناگواری را برایشان پدید آورده است و امیدشان بعد از خدا به تدبیر، اعتدال و عقلانیت مسئولان کشور معطوف است.

در چنین شرایطی بیش از هر زمان دیگر لازم است دلسوزان جبهه اعتدال از راه تمسک به اصول، اصلاح و اعتدال چاره‌اندیشی کنند و نکات قابل توجه در این رابطه این است که: 1-سران قوا، با تدبیر، تعقل و آینده‌نگری در دو حوزه اقتصاد و سیاست خارجی هم‌افزایی و همگرایی داشته باشند و نگذارند افراط گران با سطحی‌نگری و ساده‌انگاری راه را بر واقع‌گرایی و عملگرایی آنان سد کنند.

2-مردم و نخبگان می‌دانند که صراط مستقیم، همان اعتدال است. راهی که در مسیر حق و قانون باید همه ما آن را طلب کنیم و بر آن پایبند باشیم. 3-برای عملیاتی کردن خط اعتدال در جامعه ضرورت دارد واژه ارزشمند و مهم اعتدال که مبنای عمل بزرگان در طول تاریخ بوده است به درستی مفهوم‌یابی شود. 4-اعتدال در عمل ناظر به نوع رابطه فرد معتدل با دیگران است و انسان معتدل ممکن است باورهای اعتقادی، اجتماعی و سیاسی خاص خود را دارا باشد ولی در نوع ارتباط با دیگران، برخوردار از ادب و احترام است.5- تمرکز روی دشمن مشترک و مقابله همه‌جانبه با قدرت‌های استکباری زیاده‌خواه، چیزی است که اعتدالگرایان اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل باید بدان همت بگمارند و از حاشیه‌پردازی‌ها پرهیز کنند. 6-با این حال به‌رغم عقلانی و دینی بودن مشی اعتدال شواهد و قرائن نشان از آن دارد که در وضع فعلی جریان افراط درحال تجدید حیات است. بر ما و هر معتدلی لازم است با اتخاذ روشی روشنگرانه به شکل جمعی و تشکیلاتی به‌ویژه در حوزه های مربوط به رسانه اعم از مجازی و غیرمجازی، شنیداری و غیرشنیداری تلاش کنیم تا راه را بر افراط‌ گرایی سد کنیم. گذشته را جبران و نگاه امیدآفرین به آینده داشته باشیم زیرا که انسان با امید زنده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها