بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۴۲۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
در آستانه ی اربعین حسینی، بسیاری از مطالب خود را به این روز و بویژه حضور بی سابقه و گسترده شیعیان از نقاط مختلف جهان در عراق برای بزرگداشت این آیین اختصاص دادند.
تدبیر24:این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز پنجشنبه 20 آذر 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.



*** عاشقان حسین (ع) در راه کربلا

روزنامه ی «اعتماد» در گزارشی با عنوان «پیاده به عشق حسین» به حضور گسترده مردم در پیاده روی از مرز مهران تا کربلا برای برپایی مراسم اربعین اشاره کرد و نوشت: ٣٥٠ کیلومتر پیاده روی، از مرز مهران تا کربلا، سفری است که زایران حسینی آن را برگزیده اند، سفری به دل عراق و شرکت در مراسم بزرگ اربعین شیعیان عراق، مراسمی که ابهت و شکوهش، زبانزد عزاداران دیگر شهرهاست. آنقدر ابهت دارد که دیگر در کربلا جای سوزن انداختن نیست. امسال، موج عزاداران حسینی از ایران در راه کربلا و نجف، نسبت به سال های گذشته، چندبرابر شده است، سفری انفرادی که دیگر خبری از کاروان های سنتی نیست. زن و مرد، پیر و جوان راهی سفر شده اند، سفری که شاید تنها «عشق» است که مسافران به بهانه آن، می توانند سختی راه و تاول های پاهای شان را تحمل کنند. ازدحام زایران در راه، ترافیک انسانی ایجاد کرده و میزان ورودی به عراق را تا مرز دو میلیون نفر کشانده است. دیگر هیچ وسیله نقلیه یی در عراق نمانده که جوابگوی حمل و نقل این حجم مسافر باشد، آنقدر که اتوبوس های ارسالی از ایران برای جابه جایی مسافران، جوابگو نیستند و در میان خیل جمعیت، گم شده اند.

این روزنامه همچنین در یادداشت «اربعین حسینی احیای بینش دینی» به جایگاه نهضت امام حسین (ع) اشاره کرد و نوشت: گرچه جامعه ما همواره با مکتب ارزشمند سالار شهیدان آشناست و در طول سال در هر زمان و مکانی بر اساس شعار ارزشمند «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» قرابت فکری و روحی را با حضرت اباعبدالله(ع) احساس می کند، اما در ماه محرم و صفر اهتمام و شور و نشاط فوق العاده یی برای احیا، تعظیم و تکریم قیام و نهضت حسینی(ع) دارند.

اعتماد در خصوص عزاداری صحیح و حفظ قیام عاشورا نیز می نویسد: شعارها، جلسات و عزاداری آنها صرفا به عزا و ماتم منتهی شود و بلاغ سعی شان این است که تراژدی کربلا و قصه پر غصه عاشورا در اوج غم و حزن باقی بماند و با مراثی، سینه زنی و... این حادثه دلخراش به عنوان یک جریان غمناک زنده نگاه داشته شود. ... اما اینکه تمام توجه و تلاش در جهت احیای این مصایب صرف و هزینه و از جهات عمده و اصلی این نهضت غافل شود، موجب وهن و مایه فروکاستن قیام حسینی است در واقع راه را با هدف اشتباه گرفتن و هدف را قربانی وسیله قرار دادن است. بر اساس روایات نورانی و احادیث سبحانی باید این مصایب را زنده نگه داشت و بر آن گریست، اما نباید آن را به عنوان هدف غایی و مقصد نهایی تلقی کرد، بلکه اقدام به عزاداری و انجام فعالیت های مربوط به آن به معنای ابزاری برای شناسایی و معرفی این نهضت به جهان و ارایه آن به آحاد جامعه انسانی و اسلامی است.

روزنامه ی «آرمان» هم در یادداشت «اربعین؛ نماد مبارزه با ظلم و جهل» می نویسد: اربعین در فرهنگ شیعه دارای جایگاه خاصی است. اربعین منحصر به امام حسین(ع) است وهیچ کدام از ائمه چنین مراسمی را در چهلم خود ندارند. برای اربعین امام حسین(ع) است که سفارش به زیارت ویژه شده است. درمورد اربعین امام حسین(ع) سه روایت وجود دارد. نخستین روایت این است؛ اولین کسی که در چهلم امام مرقد ایشان را زیارت کرد، جابربن انصاری بود. روایت دیگر این که در روز چهلم که اسرا را به مدینه برمی گرداندند، ازمسیر کربلا عبور کردند و خاندان امام حسین(ع) مرقد ایشان را زیارت کردند و روایت سوم هم می گوید: در چهلم امام حسین(ع) خاندان آن حضرت وارد شهر مدینه شدند. به هر حال و در صورت صحت هر کدام از روایت ها، اربعین امام حسین(ع) روزی است که به شکل ویژه محترم شمرده شده و دستورات و اعمالی هم برای آن صادر شده است.

این روزنامه در پایان با اشاره به اهداف قیام عاشورا افزود: امام حسین(ع) خون خود را داد تا مردم را از جهل برهاند که جهل از کفر بدتر است. در زمان امام حسین(ع) جهل جامعه را گرفته بود و حتی در روز عاشورا عده ای به نام دین در مقابل حق قرار گرفتند. امام کوشیدند که جهل را در جامعه ریشه کن کنند؛ چراکه جهل بسیار بالاتر از کفر است.

«ایران» هم در یادداشت «اینک اربعین و غم دوباره تو» نوشت: اربعین یادآور عاشورا و حماسه انسانهایی است که در راه اعتلای کلمه حق و پاسداری از سنگر توحید در مقابل طاغوت و طاغوتیان ایستادگی کردند و خون پاکشان پرده های ریا و سالوس را دریده و اساس ظلم را متزلزل نمود.

به بیان این روزنامه، اربعین آغازی است بر درآمیختگی خاطره شهیدان کربلا با زندگی متعارف مردم و به تعبیری یادآور حادثهای است که در این روز از چارچوب تنگ زمان و مکان بیرون افتاده و پا به عرصه زندگی مسلمانان میگذارد. در چنین روایتی میتوان اربعین را با مفهوم «ذکر» صورتبندی کرد و گفتمان اربعین را گفتمانی که جوهره آن را ذکر و تجدید عهد با راه حق پویان عاشورایی همسان میسازد دانست.

روزنامه ی «فرهیختگان» هم در گزارشِ «میدان جاذبه تشیع» با اشاره به طی مسیر کربلا با پای پیاده از سوی عاشقان حسین (ع) به گزارش مجله ی اینترنتی «هافینگتون پست» یکی از رسانه های معتبر آمریکایی اشاره کرد.

فرهیختگان در نقل این گزارش، اینچنین نوشت: بزرگ ترین تجمع دینی جهان هم اکنون در حال برگزاری است و سوال این است که چرا شما تا به حال چیزی درباره آن نشنیده اید؟ نویسنده در ابتدا برای معرفی چنین مراسمی می گوید: «بزرگ ترین تجمع دینی دنیا نه مراسم حج مسلمانان است و نه مراسم بزرگ و مهم کومبه میلای هندوها بلکه این تجمع به مراسم اربعین معروف است. اربعین بزرگ ترین تجمع دینی جهان است که جمعیت شرکت کننده در آن پنج برابر بیشتر از بازدید کنندگان مکه و کومبه میلای هندی ها که هر سه سال برگزار می شود، هستند. در توصیف این بزرگی ارقام گویاتر هستند چنانچه نویسنده بر آن تاکید دارد و می نویسد: پارسال تعداد شرکت کنندگان در این مراسم به 20 میلیون نفر رسید، این رقم تکان دهنده 60 درصد جمعیت کل عراق را تشکیل می دهد و هر سال هم بیشتر می شود. در هر صورت مراسم اربعین هر مراسم دیگری را در این سیاره، کوچک جلوه می دهد. نویسنده تاکید دارد که نکته مهم این تجمع مکان آن است که هنوز فاقد امنیت و پر است از هرج و مرج و خطر و این به خاطر حضور داعش در این کشور است. چون گروه تروریستی داعش شیعیان را به عنوان دشمنان خود می بیند و چنین تجمعی از زائران شیعه برای نمایش ایمان شان آنها را خشمگین خواهد کرد.

«کربلا کربلا ما داریم می آییم» نیز عنوان نخست روزنامه ی «کیهان» بود. به نوشته ی این روزنامه در حالی که شمار زوار حسینی که خود را به کربلا رسانده اند از مرز میلیون ها نفر گذشته است؛ صدها هزار زائر حسینی نیز با پای پیاده در مسیرهای زمینی به سمت کربلا در حرکت هستند تا قبل از اربعین خود را به کربلا برسانند. زائران حسینی در صف های طولانی چند کیلومتری در آستانه رسیدن به دروازه های کربلا هستند. رسانه های خبری که اقدام به انعکاس این راهپیمایی باشکوه کرده اند اذعان داشته اند که این راهپیمایی بزرگترین راهپیمایی جهان است؛ سال گذشته نیز برخی رسانه های خبری غربی مجبور شدند اعتراف کنند که تعداد راهپیمایان اربعین بیش از 20 میلیون نفر بوده است بر اساس گزارش های منتشر شده احتمالاً این رقم در سال جاری نیز از مرز 20میلیون نفر خواهد گذشت.

«انقلاب اشک» هم عنوان یادداشت روز کیهان بود. بر اساس این یادداشت، کربلا یک منطق است نه فقط یک منطقه و ماهیت استراتژیک واقعه عاشورا به گونه ای است که بالقوه از ظرفیت بالایی برای تأثیرگذاری بر مخاطب جهانی برخوردار است. پرداختن به مردی که در کمتر از یک و نیم روز تمام هستی خویش را به قربانگاه می برد تا در موضع و موقف شهادت، پرچم کرامت و آزادگی را به اهتزاز درآورد و رو در روی حکومتی بایستد که برای مرگ بوزینه خلیفه یک هفته در بلاد مسلمین عزای عمومی اعلام می کند؛ برافروختن آتش در خرمن نظام سلطه و دلجویی از محرومین و مستضعفین عالم است. زنده نگه داشتن قیامی که یک اقلیت هفتاد و دو نفری یک جمعیت سی هزار نفری را از نظر روحی شکست دادند؛ نفخه صوری است که حیات، شرافت و انسانیت انسان را احیا می کند.



*** انتشار گزارش شکنجه های سیا در روز جهانی حقوق بشر

کمیته ی اطلاعاتی سنای آمریکا چندی پیش در آستانه ی 19 آذر روز جهانی حقوق بشر گزارش 6200 ‏صفحه‏ یی از شکنجه های ماموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در برخورد با متهمان منتشر کرد. این موضوع ضمن بازتاب گسترده در روزنامه ها مورد تحلیل نیز قرار گرفت.

روزنامه ی «جوان» در گزارش «شرم بر پیشانی شیطان» با اشاره به این گزارش، نوشت: سر مردم امریکا چنان گرم مسئله داغ تداوم تبعیض‏نژادی است که احتمالا برای آنها ‏روش های شکنجه بازداشت شدگان خارجی توسط سیا مسئله‏ ای حاشیه ‏ای به نظر آید. در حالی که صدها تن از فعالان ضد تبعیض نژادی در ‏بازداشت به سر می برند یا از پلیس ضد شورش کتک خورده اند و تهدید شده اند و فعالان حقوق بشری امریکا به شدت بر این ‏مسئله متمرکز هستند که چطور بتوانند اعتراضات را به سرانجام برسانند، روش های شکنجه سیا موضوع جذابی برای آنها نیست ‏اگرچه خود این انتشار در این زمان می تواند عاملی رعب آور برای معترضان باشد که اگر سر و کارشان با نیروهای امنیتی ‏امریکا بیفتد باید سفر به جهنم را پیش از مرگ تجربه کنند. بماند مقامات قضایی هم دست کمی از پلیس های قاتل وشکنجه گران ‏سیا هم دست کمی ندارند، بر این اساس مقامات قضایی کالیفرنیای جدید اعلام کرده اند که افراد بازداشت شده باید وثیقه 50 هزار ‏دلاری بگذارند، این در حالی است که معترضان عموماً از افراد فقیر هستند. ‏ همزمان با تداوم سرکوب فیزیکی معترضان اما گزارش جدید شکنجه های سیا علیه بازداشت شدگان نشان می دهد آنها علاوه بر تکنیک های خشن فیزیکی مانند غرق مصنوعی از آخرین دستاوردهای علم روانشناسی هم برای شکنجه و فروپاشی روانی متهمان ‏استفاده می کردند.

به نوشته ی جوان این رسوایی به حدی است که ‏«انجمن روان شناسی امریکا» پس از مشخص شدن این موضوع، از روان شناس های به کار گرفته ‏شده در طرح های سیاسی امریکا ‏اعلام برائت و در بیانیه ای تأکید کرد این انجمن با کاربرد یافته های علوم رفتاری برای ‏شکنجه مخالف است؛ با وجود این، ‏نگاهی به پاره ای از اسناد منتشر شده امریکا در زمینه شکنجه نشان می دهد این روش ها به ‏افسران زندان های امریکا و حتّی افسران ‏سایر کشورها به عنوان روش های علمی اعتراف گیری آموزش داده می شده است. ‏

روزنامه ی «حمایت» نیز در یادداشتی با عنوان «وحشیگری کدخدا» نوشت: سوال اینجاست که اساساً چرا چنین گزارشی که به ظاهر به ضرر هیئت حاکمه آمریکاست و هزینه هایی را بر این کشور تحمیل می کند، اجازه انتشار می یابد؟ پیش از انتشار گزارش، تدابیر امنیتی در بعضی سفارتخانه های ایالات متحده افزایش یافت، هم پیمانان آنان از جمله انگلیس، پس از انتشار، زبان به شماتت و اظهار تاسف گشودند و در داخل آمریکا هم، خشم جمهوریخواهان را به دنبال داشت. آنان می گویند انتشار چنین گزارشی دشمنان آمریکا را تحریک می کند و زندگی مامورین را در معرض خطر قرار می دهد. پاسخ به این سوال دو وجه غالب دارد. اولین وجه، انتقام گیری حزبی است. گزارش منتشر شده، افشاگری شکنجه های ماموران سازمان سیا در دوره ریاست جمهوری جورج بوش است. 6 ژانویه 2015 یعنی 25 روز دیگر، عمر مجلس سنای فعلی که اکثریت کرسی های آن در اختیار حزب دموکرات است به پایان خواهد رسید و پس از آن مجلس جدید با اکثریت جمهوریخواهان تشکیل خواهد شد که حزب متبوعشان، متهم اصلی در این گزارش است. بنابراین، متقاعد کردن مجلس جمهوری خواه توسط اوباما، برای انتشار گزارش ضدجمهوری خواهان بسیار بعید می رسد و آن را باید اقدامی پیشدستانه برای امتیازگیری انتخابات ریاست جمهوری آتی که هیلاری کلینتون دموکرات از رقبای جدی آن است، به حساب آورد. به عبارت دیگر، اگر این فرضیه صحیح باشد، اوباما با تخریب وجهه مامورین سیا تحت حاکمیت جمهوریخواهان، منافع حزبی را بر منافع ملی ترجیح داد.

«شکنجه تا سر حد مرگ» عنوان گزارش دو صفحه یی روزنامه ی خراسان بود.

خراسان در این گزارش به نمونه هایی از شکنجه های صورت گرفته از سوی ماموران سیا اشاره کرد و نوشت: رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا این اقدامات را «خشن و وحشیانه» توصیف کرده است. فاینستاین گفت: «شیوه های به کار رفته شامل محرومیت از خواب، سیلی و کوبیدن فرد به دیوار، جای دادن بازداشتی در جعبه های کوچک، نگهداری فرد در انزوا و تهدید مدام به مرگ بوده است.» این گزارش تصریح می کند که سیا همچنین از شیوه القای حس خفگی استفاده می کرده است و بسیاری از بازداشت شدگان دچار مشکلات روانی شده اند. شیوه «آبرسانی مقعدی» نیز یکی دیگر از روش های شکنجه سیا بوده است. براساس گزارش کمیته سنا، بازداشتی ها در تاریکی و انزوا، در سلولی که تنها «یک سطل برای ادرار و مدفوع داشته» محبوس بودند. رضا النجار، یکی از محافظان اسامه بن لادن، اولین بازداشتی در بازداشتگاه سی آی ای در افغانستان بوده است. او بعد از ماه ها بی خوابی «کاملا درهم شکسته» با این همه رفتار با او بدتر شده است، بازجوها سهمیه غذای او را کاهش داده اند، در سرما زنجیرش کرده اند و به جای در دسترس قرار دادن دستشویی، به او «پوشک»بسته اند. گل رحمان، بازداشتی دیگر، در حالی که در سرمای نقطه انجماد با یک پیراهن ساده در زنجیر کف سلول سیمانی خوابیده بوده، مرده است.



*** جزییات فروش خدمت سربازی

دو روز بعد از رسانه یی شدن پیشنهاد دولت درباره ی خرید سربازی مشمولان فراری در بودجه ی سال 94، جانشین اداره ی منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح جزییات بیشتری از این پیشنهاد ارایه داد و گفت: «افرادی که حداقل هشت سال از خدمت سربازی غایب بوده اند می توانند با پرداخت جریمه ای بین 20 تا 50 میلیون تومان از بلاتکلیفی نجات پیدا کنند.» این موضوع محور برخی گزارش ها بود.

روزنامه ی «ابتکار» در گزارش «خرید یا جریمه؟» با اشاره به اظهارات «موسی کمالی» می نویسد: به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، بر اساس برآوردها بین یک تا یک و نیم میلیون نفر در شمول این قانون قرار خواهند گرفت اما به نظر می رسد هرچه مبلغ ریالی جریمه کمتر باشد استقبال از آن نیز بیشتر شود. جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره زمان اجرای این قانون نیز خاطر نشان کرد: همانطور که لایحه بودجه مربوط به یک سال است موضوع جریمه ریالی مشمولان غایب نیز از ابتدای سال 94 اجرایی شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت و تا کنون هیچ تصمیمی در خصوص ادامه آن در سال 95 گرفته نشده است.

ابتکار افزود: بر اساس برآوردها بین یک تا یک و نیم میلیون نفر در شمول این قانون قرار خواهند گرفت اما به نظر می رسد هرچه مبلغ ریالی جریمه کمتر باشد استقبال از آن نیز بیشتر شود.

این روزنامه درباره ی آن دسته از مشمولانی که مدت زمان غیبتشان از سربازی کمتر از هشت سال است هم نوشت: افرادی که امکان استفاده از این شرایط را دارند اگر چنانچه از سن 19 سالگی وارد مشمولیت شده باشند حداقل 27 سال سن دارند و حداکثر سن آنان نیز 50 سال است، بنابراین اگر مشمولی میزان سنوات غیبتش از سربازی کمتر از هشت سال باشد بدیهی است که در شمول این مقررات قرار نخواهد گرفت و اگر تا 22 بهمن امسال نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کند هم شش ماه اضافه خدمتش بخشیده خواهد شد و هم به مراجع قضایی معرفی نمی شود و علاوه بر آن امکان استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده برای دیگر مشمولان را نیز خواهد داشت و 21 ماه خدمت خواهد کرد.

روزنامه ی «جام جم» هم در گزارش خود ضمن شرح جزییات خرید خدمت سربازی به سابقه ی آن و نیز نظرات مخالفان و موافقان پرداخت.

به نوشته ی جام جم، سال پیش بود که به مدت سه سال مشمولان فرصت پیدا کردند خدمت سربازی خود را بخرند آن زمان که حداقل قیمت برای مشمولان غایب یک میلیون و 600 هزار تومان و حداکثر قیمت سه میلیون و یکصد هزار تومان بود، حدود 360 هزار نفر موفق شدند از این تسهیلات استفاده کرده و خدمت سربازی خود را بخرند، اما اکنون حدود یک میلیون و 500 هزار نفر در کشور وجود دارند که می توانند از مقررات جدید استفاده کنند این درحالی است که دولت برای روشن شدن تکلیف آنها جریمه ای بین 20 تا 50 میلیون تومان در نظر گرفته است، نکته اینجاست که اگر فرض بگیریم هر کدام از این افراد دست کم20 میلیون جریمه پرداخت کنند 30 هزار میلیارد تومان در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. این در حالی است که باید یادآور شد یکی از محورهای پیشنهاد قانونی دولت برای خرید سربازی اختصاص اعتباری حدود هزار میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح است.

این روزنامه در ادامه نیز افزود: محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان یکی از موافقان خرید سربازی به خانه ملت می گوید، دولت برای حل مشکلات غایبان طولانی خدمت دوره سربازی ماده قانونی را در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه کرده که با تصویب آن می توان گره کور این افراد را باز کرد. اما حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مخالف موضوع خرید سربازی است، وی معتقد است که این اقدام موجب افزایش بی عدالتی و نارضایتی قشر متوسط و پایین جامعه می شود و هیچ نتیجه دیگری ندارد. وی عنوان می کند: این اقدام دولت این پیام را صادر می کند که همه چیز در کشور خریدنی است، از طرف دیگر در شرایط کنونی وضع تعداد سربازان در کشور روبه کاهش است و این موضوع قطعا به کاهش چندباره جمعیت سربازان می انجامد. نظام وظیفه و سازمان های متولی باید راه حلی برای جذب افرادی که سربازی نرفته اند، بیندیشد نه این که راه برای خرید و فروش آن باز شود.



*** روش های کشاورزی؛ مهمترین دلیل بحران آب

بحران آب در سال های اخیر و جلوگیری از هدررفت آب در بخش های مختلف، نگاه ها را به سمت شیوه های آبیاری کشاورزی در ایران چرخانده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که روش های کشاورزی در ایران مهمترین دلیل بحران آب است. روزنامه ی «تعادل» در صفحه ی نخست خود مطالب بسیاری در خصوص کشاورزی نادرست در ایران و راهکارهای مقابله با بحران آب، منتشر کرده است.

تعادل در گزارش سومین میزگرد از مجموعه نشست های آب، فرهنگ و جامعه نوشت: بعد از تکرار صحبت هایی درباره چرایی شکل گیری بحران آب به بحثی داغ درباره بایدها و نبایدهای ایجاد بازار آب در کشور کشیده شد. در این جلسه که محمدسعید نوری نایینی اقتصاددان و نماینده سابق ایران در فائو، نعمت الله اکبری اقتصاددان و استاد دانشگاه و عباس کشاورز معاون زراعت وزیر کشاورزی و محسن جلال پور رییس اندیشکده تدبیر آب حضور داشتند نظریات متفاوت و زاویه دار درباره نحوه و الزام شکل گیری بازار آب در ایران مطرح شد. در اقتصاد دولتی ایران و در وضعیتی که به قول معاون وزیر کشاورزی آب در ایران علاوه بر جنبه های اجتماعی جنبه امنیتی نیز پیدا کرده است مساله ایجاد بازار آب توسط نهادهایی غیر از دولت مساله چالش بر انگیزی خواهد بود. مساله یی که نعمت الله اکبری آن را ساز مخالفی با اصول اساسی اقتصاد کشور می داند.

این روزنامه در ادامه به نقل از «محمد سعید نوری نایینی» اقتصاددان و استاد دانشگاه افزود: درباره اینکه چرا نتوانستیم کشاورزی سنتی را در تلفیق با تکنولوژی به روشی کارآمد در مصرف آب تبدیل کنیم باید گفت اگر ما در استفاده از تکنولوژی های جدید تفکر منطقی داشتیم وضع ما این طور نبود. برای مثال قنات های ما در زمستان نیز جاری هستند اما ما نتوانستم با یک تکنولوژی عملکرد این قنات ها را کنترل کنیم. ما در تکنولوژی های جدید برداشت آب نیز از مخرب ترین روش استفاده کردیم. تکنولوژی موتورهای پمپ که ما از آن استفاده کردیم باعث شد به مقدار زیادی از چاه ها آب برداشت کنیم و امروز به وضع فعلی دچار شویم.»

به اعتقاد نایینی معیار تولید در کشاورزی ما در کشور نیز به اشتباه از معیار اروپایی ها گرته بردای شده است. میزان تولید در هکتار برای اروپایی ها بوده است که زمین اندک و آب فراوان داشتند در حالی که ما برعکس بوده ایم و معیار تولید در کشاورزی ما باید براساس تولید در مترمکعب آب تعیین شود.

همچنین «عباس کشاورز» معاون زراعت وزیر کشاورزی نیز در ادامه درباره لزوم ترسیم بحران آب با ابعاد صحیح آن می گوید: اگر ما اکنون اندازه بحران را خوب ترسیم کنیم راه حل درست پیدا خواهیم کرد. بسیاری از کشورها با سرانه کنونی آب ما، هم مصرف شرب خود را جوابگو هستند و هم کشاورزی و توسعه دارند. اما مهم این است که در سیاست هایمان دگرگونی اساسی داشته باشیم. آب کشور چند مشکل اساسی دارد. نخستین مشکل این است که دانش متخصصان آب ایران، دانش هیدرولوژی و منابع آب است. درحالی که آب فرابخشی است. با اتکا به این دانش نمی شود تصمیم گرفت. دومین مشکل این است که تعداد افرادی که به دانش روز مجهز می شوند بسیار اندک است. دنیا مدت هاست این وضع ما را گذرانده است.

«3گام تا هدفمندی مصرف آب در بخش کشاورزی» هم عنوان مطلب دیگر تعادل بود.

به نوشته ی این روزنامه در گام اول سیاست های مصرف آب را تغییر و کسانی را که از آب غذای بیشتری تولید می کنند، یعنی کشاورزان را مورد حمایت قرار داد. اما حمایت از کشاورزان باید به گونه یی باشد که محصولات کشاورزی تولید شده دارای مزیت بهره وری آب باشند. ... در گام بعدی ضرورت دارد کشاورزان در تولید محصولات خود از تکنیک هایی استفاده کنند که مصرف آب را کاهش می دهد. ... گام سوم برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی این است که برای صادرات محصولاتی حمایت شوند که نیاز به آب کمتری دارند، از طرف دیگر سیاست های وارداتی نیز باید به گونه یی باشد که محصولات کشاورزی وارداتی، آب بر باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها