بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۴۳۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
وزیر امور اقتصادی و دارایی در هفته گذشته با هیات همراه خود به پاکستان سفر کرد که به نظر می‌رسد این دو کشور در این سفر به توافقات خوبی دست یافته‌اند.
تدبیر24: هر چند که ایران و پاکستان از لحاظ سیاسی و نظامی بعضا در برخی موارد دارای اختلاف‌نظرهایی بوده‌اند، اما آنطور که از شواهد امر پیداست در حوزه اقتصادی توانسته‌اند به توافقات قابل قبولی دست پیدا کنند.

بر اساس این گزارش یکی از مواردی که در این سفر مورد توجه طرفین قرار گرفته است، افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور است.

با توجه به اینکه در حال حاضر حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان کمتر از یک میلیارد دلار است، توافق حاصله حاکی از آن است که سالانه 20 درصد به حجم این مبادلات افزوده شود.

همچنین طرف پاکستانی و بویژه نخست وزیر این کشور تصمیم و اراده جدی پاکستان را برای اجرای طرح خط لوله گاز بین دو کشور اعلام کرده و هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شده است و به گفته وزیر اقتصاد ایران، به زودی کار احداث این خط لوله در محدوده خاک پاکستان انجام خواهد شد.

این در حالی است که پس از کنار کشیدن هند از ایجاد «خط لوله صلح» که بر اساس نظر کارشناسان با فشارهای آمریکا بر هند بوده است، پاکستان موظف شد تا پایان سال 2014 میلادی واردات گاز از ایران را آغاز کند و در غیر این صورت باید به ایران غرامت پرداخت کند.

البته چندی پیش این کشور برای اجرای این طرح از ایران تقاضای مهلت 2.5 ساله کرده بود که وزیر نفت از مذاکره با مقامات این کشور خبر داد.

در این سفر همچنین در زمینه صادرات برق ایران به پاکستان، نیز صحبت شده است که به گفته طیب‌نیا توافقات خوب و ارزشمندی نیز در این زمینه بین دو کشور ایجاد شده است.

دیگر حوزه‌های مهم مورد بحث در این سفر وزیر اقتصاد ایران به پاکستان در زمینه گردشگری، تجارت مرزی و تاسیس بازارچه‌های مشترک مرزی بین دو کشور بوده است که به نظر می‌رسد در این حوزه‌ها نیز توافقاتی حاصل شده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقاتی که در این سفر افتاده است، روابط اقتصادی ایران و پاکستان به ویژه در حوزه حجم مبادلات تجاری افزایش خواهد یافت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها