بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۴۳۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
در حالی که تلاش های دیپلماتیک برای به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور در قالب ارائه پیش نویس قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط اردن و سپس فرانسه افزایش یافته است، تایید یا وتوی این قطعنامه واشنگتن را با تبعات فراوانی روبرو می کند.
تدبیر24:دولت 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا در خاور میانه با تنگنای دیپلماتیک روبروست؛ فرانسه پیش نویس قطعنامه ای را تهیه کرده است که برنامه زمان بندی دو ساله ای را برای مذاکرات به اصطلاح صلح فلسطینی ها و اسرائیلی ها ارائه می دهد.

این پیش نویس مرزهای 1967 فلسطین اشغالی را به عنوان تقسیم بندی اصلی سرزمین به رسمیت می شناسد که اوباما نیز رسما از آن حمایت کرده است؛ اما شروط اصلی آمریکا و اسرائیل از جمله به رسمیت شناخته شدن دولت اسرائیل توسط فلسطینی ها را در نظر نمی گیرد.

آمریکا از مدت ها قبل با طرح قطعنامه در شورای امنیت برای اعمال برنامه زمان بندی در مذاکرات صلح فلسطین و رژیم صهیونیستی مخالف بوده است، اما اگر این بار هم آمریکا این قطعنامه را به طور مستقیم وتو کند، باید با تبعات جانبی آن روبرو شود.

وتوی این قطعنامه فلسطینی ها و احتمالا متحدان عرب آمریکا را که از سال ها بن بست دیپلماتیک خسته شده اند، بشدت خشمگین می کند. بعضی از این متحدان اکنون همراه با آمریکا در حال مبارزه با داعش در عراق هستند و واشنگتن به کمک آنها نیاز دارد.

غیر از این فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی که به دلیل شکست پیاپی اقدامات میانجیگرانه آمریکا قصد دارند تلاش های خود را برای رسیدن به صلح در خاور میانه افزایش دهند، از وتوی احتمالی این قطعنامه ناامید می شوند و مهمتر اینکه اعتبار آمریکا نیز آسیب خواهد دید.

مشاوران ارشد امنیتی اوباما در نشست هفته گذشته کاخ سفید نتوانستند رویکرد مناسبی در برابر پیش نویس پیشنهادی فرانسه در پیش بگیرند؛ زیرا در هر دو صورت وتو یا موافقت با آن، واشنگتن باید پیامدهایی را تحمل کند.

به گفته یک مقام آگاه آمریکایی، کری در این نشست پیشنهاد داد به این موضوع پرداخته نشود زیرا خاورمیانه با خشونت روبروست و تل آویو باید در چند ماه آینده انتخابات برگزار کند.

اما 'سوزان رایس' مشاور امنیت ملی اوباما از تعامل با متحدان امریکا برای بررسی اینکه رسیدن به توافق ممکن است یا نه، حمایت کرد.

به گفته این مقام آگاه، دولت آمریکا اکنون این موضوع را بررسی می کند که کشورهای کلیدی در این موضوع به چه دستاوردی می توانند برسند.

قرار است کری با 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز (دوشنبه) در رم دیدار کند. در حالیکه قرار بود امروز صبح نیز با وزرای امور خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان در پاریس ملاقات و گفت و گو کند.

مذاکرات وی با طرفین فردا (سه شنبه) در لندن با حضور 'صائب عریقات' مذاکره کننده ارشد فلسطینی و رییس اتحادیه عرب ادامه می یابد.

کری همچنین دیروز درباره تنش ها در خاور میانه با 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه در رم رایزنی کرد.

تلاش دیپلماتیک فرانسه بعد از آن آغاز شد که اردن ماه گذشته پیش نویس قطعنامه ای را از سوی فلسطینی ها ارائه داد.

این پیش نویس خواستار خروج کامل اسرائیلی ها از کرانه باختری در دو سال و به رسمیت شناختن کامل فلسطین به عنوان یک کشور بدون تدابیر امنیتی یا تبادل زمین ها بود. آمریکا به هیچ وجه این پیش نویس را نپذیرفت و بصراحت اعلام کرد که در صورت طرح در شورای امنیت آن را وتو خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها