بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۴۳۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
نیویورک تایمز:
ابتکار عمل فلسطینی در سازمان ملل متحد علیرغم مخالفت امریکا، در پی آن است تا اسرائیل را وادار به عقب نشینی از کرانه باختری تا سال 2017 میلادی نماید.
تدبیر24:  پریشانی و اضطراب در سرزمین های اشغالی جای خود را باز کرده است. همزمان با خشونت های روی داده در کشورهای همسایه اسرائیل در خاورمیانه که از دولت های متزلزلی برخوردارند ایجاد چنین شرایطی شاید غیر قابل اجتناب بود. با این حال درباره وضعیت فعلی و آینده رژیم اسرائیل پرسش هایی مطرح شده است. همزمان با آغاز کارزار انتخاباتی برای برگزاری انتخابات در ماه مارس آینده، به نظر می رسد نا آرامی های اخیر جلوتر از تغییرات سیاسی در حال حرکت هستند. وضعیت موجود همراه با خونریزی است و شرایط غیر قابل تحملی را برای اسرائیلی ها به وجود آورده است. بیش از هر نامی نام یک نر به چشم می خورد: بنایمنی نتانیاهو که اکنون سومین دور نخست وزیری اش را می گذراند. گرچه بدیلی برای او کم تر به چشم می آید اما دیگر غیر قابل تصور نیست و احتمال برکناری او از قدرت امکان پذیر می نماید.

به گزارش سرویس بین الملل تدبیر24، کوهن، خبرنگار مستقر در بیت المقدس می نویسد : "آموس او زد" رمان نویس اسرائیلی در مصاحبه ای درخصوص شرایط کنونی اسرائیل گفت:"اضطراب در سطح اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در سرزمین های اشغالی رو به افزایش است. این احساس در حال رشد است که اسرائیل در حال تبدیل شدن به بخشی منزوی و جدا افتاده از دیگر نقاط است. این دقیقا همان شرایطی است که پدران و مادران ما که بنیانگذار رژیم اسرائیل بودند امید داشتند تا آن را پشت سر گذارند." این نویسنده معروف یک اسرائیلی با اندیشه ای لیبرال است او در ادامه آورد:"بدون اجرای طرح دولت دولت فلسطینی – اسرائیلی، اسرائیل به یک دولت فلسطینی مواجه خواهد بود. اسرائیل با کشوری مواجه خواهد شد که یک دولت عرب دارد. گزینه دیگر ایجاد یک دیکتاتوری اسرائیلی است که احتمالا یک دیکتاتوری ملی گرای مذهبی خواهد بود و فلسطینیان و مخالفان یهودی اش را نیز سرکوب خواهد کرد."

نیویورک تایمز در ادامه وضعیت فعلی اسرائیل می نویسد : آنچه مسلم است آن است که گزینه های پیش روی محدود هستند. هر روز دولتی اروپایی و یا پارلمانی اروپایی حمایت خود از تشکیل دولت فلسطین را اعلام می کند و موجودیت آن را برسمیت می شناسد. ابتکار عمل فلسطینی در سازمان ملل متحد علیرغم مخالفت امریکا، در پی آن است تا اسرائیل را وادار به عقب نشینی از کرانه باختری تا سال 2017 میلادی نماید. اکنون وضعیت در نوار غزه فرقی با گذشته نکرده و هنوز گروه حماس در قدرت است و سلاح هایش را به رخ اسرائیل می کشد. تنش در بیت المقدس پس از حوادث خشونت بار اخیر افزایش یافته است. زندگی در اسرائیل پرهزینه شده است و هر روز نسبت به روز گذشته از اعتبار نتانیاهو در عرصه سیاست داخلی و خارجی کاسته می شود.

"شلومو آوینری" پژوهشگر علوم سیاسی در اسرائیل درباره شرایط کنونی می گوید:"هر صبح که از خواب بیدار می شویم با تهدید مشابه تازه ای مواجه هستیم. ما از این وضعیت خسته شده ایم."

راجر کوهن در ادامه گزارش خود می آورد : با این حال، به نظر می رسد این خستگی در صورتی که کسی پیدا شود که آن را به چالش بکشد قابل حل خواهد بود. با این حال، تاکنون چنین فردی پیدا نشده است. اما در فضای چند هفته گذشته برخی مسائل با تغییر جهت وتحولاتی مواجه بوده اند. "اسحاق هرزوگ" رهبر حزب کارگر اسرائیل از سیاستمداری مبتدی به وطن پرستی موجه و قابل پذیرش تبدیل شده اند. نتایج نظرسنجی ها نشان می دهند که او شانه به شانه نتانیاهو در حال حرکت است. گرچه ایجاد ائتلاف میان او و "تزیپی لیونی" وزیر دادگستری پیشین دولت نتانیاهو و مذاکره کننده اسرائیل با فلسطینیان برای مدت زمانی طولانی ساختگی به نظر می رسد با این حال، حزب کارگر موفق شده این احساس را در میان افکار عمومی ایجاد کند که ایجاد دولت ائتلافی چپ میانه امکان پذیر است. دیگر اسرائیل پس از نتانیاهو امری خیالی و ناممکن به نظر نمی رسد.

هرزوگ که سیاستمداری میانه رو در عرصه سیاست اسرائیل محسوب می شود در مصاحبه با من گفت:"نگرانی عمیقی درباره آینده و سرنوشت کشورمان وجود دارد. نتانیاهو ما را به سوی مرگ و نیستی پیش برد. او را به سمت راه جهنم هدایت کرد. هرزوگ در پایان گفت:"ما اردوگاه صهیونیستی هستیم و آن ها اردوگاه افراط گرایی."

در وضعیت شکنندگی ایده در حال حاضر، "تساهل جویی" هدف حمله طیفی از ملی گرایان اسرائیلی قرار کرده که مدافع ادامه روند شهرک سازی ها در کرانه باختری هستند.  این افراد که به طرزی گزنده اول به یهودیان فکر می کنند طرحی را به عنوان قانون ملیت و تابعیت به کنست اسرائیل ارائه کرده اند که موقعیت اعراب ساکن سرزمین های اشغالی را یکسره نادیده می گیرد و زبان آن ها را برسمیت نمی شناسد امری که دولت نتانیاهو را تا آستانه فروپاشی برده است. این طرح با مخالفتی طیف وسیعی از اسرائیلی از جمله "روئون ریولین" رییس جمهوری اسرائیل مواجه شده است. او در این میان در دفاع از حقوق اعراب سخن گفته است.

"اوفر کینیگ" تحلیلگر سیاسی اسرائیلی در مصاحبه ای گفت:"انتخابات آتی نقطه عطفی در تاریخ اسرائیل خواهد بود. ما باید بین کشوری لیبرال و صهیونیست و یا حرکت به سوی کشوری ملی گرا و قومیت محور یکی را انتخاب کنیم. من نگران آن هستم که مسیری که اکنون می پیماییم منجر به تضعیف دموکراسی مان شود."

کودکی نه ساله در غزه سه جنگ ظرف مدت شش سال را به یاد می آورد. کودکی که در محله "شجاعیه" در شرق شهر غزه زندگی می کند در میان آسمانی مه گرفته و غبار آلود احتمالا نیازی نخواهد داشت تا والدینش به او چیزی را بگویند. این کودک نیازی به آموختن نفرت از اسرائیلی ها نخواهد داشت چرا که خود به خود این حس در او به وجود خواهد آمد.

اسرائیل جامعه دموکراتیک ناپایدار و متزلزلی است که با بن بست مواجه شده است. اسرائیل چاره ای ندارد تا میان دو گزینه پیش رفتن در جاده ملی گرایی و الحاق دست کم اکثر نواحی کرانه باختری به سرزمین های اشغالی و یا بازگشت به ایده آل صهیونیستی و پذیرش اعلامیه سال 1947 سازمان ملل منحد و تشکیل دو دولت اسرائیلی – فلسطینی یکی را انتخاب کند.

انتخابات پیش روی اسرائیل لحظه ای سرنوشت ساز در تاریخ آن خواهد بود. هرزوگ گفت:"ما نمی خواهیم بپذیریم که پدران و مادران مان خواستار صلح نبودند. آنان خواهان صلح بودند و ما درک می کنیم که آنان نیز همانند شرایط کنونی امید چندانی به تحقق این موضوع نداشتند." او با لبخندی گفت:"می دانید، خیلی خوشحال می شوم اگر بتوانم از محل تولد و خانه مادری ام در مصر به عنوان نخست وزیر اسرائیل دیدن نمایم."
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها